Ga naar hoofdinhoud

Rijksmuseum ondergronds opgeleverd


BAM Civiel heeft de bouw van de ondergrondse delen van het nieuwe Rijksmuseum afgerond. Dat betreft onder meer een energiecentrum onder de tuin, een 500 meter lange energiegang rondom het museum en kelders onder de binnenhoven.

Het energiecentrum is de centrale ondergrondse ruimte waarin onder meer de warmte en koude vanuit de grondwateropslag binnenkomt. Vanuit deze ruimte worden de energiestromen verdeeld met buizen door de energiegang rondom het museum. Het energiecentrum ligt op een diepte van 9 meter onder maaiveld, de vloer van de energiegang ligt 5 meter onder maaiveld.

Bestaande fundering
BAM Civiel stond voor diverse uitdagingen bij de bouw van deze ondergrondse delen. Zo bevindt de gang zich op slechts 1 meter afstand van de houten palen onder het Rijksmuseum.

Ook moesten stalen buizen worden geboord voor de installatieverbindingen tussen energiegang en Rijksmuseum. Die zijn uitgevoerd met gestuurde boringen, die zo veel mogelijk tussen de houten palen door zijn gestuurd. Toch zaten er palen in de weg die moesten worden doorboord. Uiteraard zijn op die plekken waar nodig vooraf nieuwe palen aangebracht. De geboorde leidingen hebben een lengte die varieert van 7 tot 28 meter, met een diameter van rond 340 tot 800mm.

Voor de ondergrondse bouwdelen zijn 1000 nieuwe palen aangebracht. Er is 10.000 m3 constructiebeton gebruikt, alsmede 10.000 m3 onderwaterbeton.

Installaties
De energiegang bevat vier verbrede delen waarin onder meer luchtbehandelingskasten zijn geplaatst. In totaal worden er 51 luchtbehandelingskasten aangebracht in het gebouw. Er zijn 28 technische ruimtes. Het gebouw krijgt 24 liftinstallaties. De grootste – in de torens – is geschikt voor 35 personen. Ook komt er een grote ronde glazen lift met een hefvermogen van 2000 kg. Voorheen telde het Rijksmuseum slechts drie liften voor maximaal 5 personen per lift.


Binnenhoven
Inmiddels zijn ook de binnenhoven van het nieuwe Rijksmuseum ver gevorderd in de afbouwfase. De kantoren die hier in het verleden ingebouwd waren, zijn volledig gesloopt, zodat er weer ruimte ontstaat. De daken zijn gerestaureerd, waarbij het glas vervangen is door isolerend glas.

Opvallend zijn de ‘hekwerken’ die aan het dak zijn opgehangen. Deze zijn bedoeld als een soort kroonluchters, met uplights en downlights. De lamellen van de kroonluchter hebben een geluidabsorberend oppervlak, waarmee een goede akoestiek wordt bereikt in het atrium.

Passage
De twee binnenhoven van het 8-vorige gebouw worden publiek toegankelijk, en liggen dus vóór de kaartcontrole. Ze worden met elkaar verbonden middels een doorbraak onder het middelste gebouwdeel door. In dat middelste gebouwdeel is tevens de openbare passage voor voetgangers en fietsers gesitueerd. Die voert dwars door het gebouw heen en is 20 meter breed.

Volgens hoofddirecteur Wim Pijbes is die passage straks in niets meer te vergelijken met de oude fietstunnel onder het gebouw door. Wat daar sterk aan mee werkt is de keuze voor glazen gevels tussen de passage en de atria. De passage wordt daardoor visueel één met het museum, maar krijgt ook volop daglicht.

Het nieuwe Rijksmuseum wordt naar verwachting begin 2010 opgeleverd. Dan volgt er nog ruim een periode voor inregelen en restpunten en dergelijke. In 2013 zou het nieuwe Rijksmuseum zijn deuren voor het publiek kunnen openen.

Video
Bekijk hier een animatie van het exterieur van het Rijksmuseum. Het laden kan even duren, maar is beslist de moeite waard.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.