Ga naar hoofdinhoud

Spanten dragen concept én constructie

“De belangrijkste ruimte is juist de buitenruimte, die geeft het karakter aan het gebouw”, aldus architecte Kathrin Hanf over het havengebouw van Amsterdam Marina. Zo ontstond het idee voor de houten arcade langs het water van het IJ, met parabolische spanten als dragers van het concept én de constructie.

“De unieke locatie van de nieuwe jachthaven van Amsterdam aan de noordzijde van het IJ vroeg om iets bijzonders, een havengebouw dat niet gewoon een kantoor is, maar dat echt iets met de wijdse locatie zou doen”, vertelt architecte Kathrin Hanf van SeARCH. Een eerder ontwerp kreeg niet de goedkeuring van supervisors en de welstand. “Toen wij vervolgens werden gevraagd, zagen wij meteen dat de buitenruimte het belangrijkst is. In een haven zijn mensen onderweg, ze meren aan en maken gebruik van de voorzieningen als passanten. Het leven vindt vooral buiten plaats.”

Hoefijzer

Om de locatie in het water, nabij het bekende Kraanspoor op de NDSM-werf een accent te geven, is eerst de arcade ontworpen en is het gebouw met horeca-, sanitair- en kantoorfuncties hiertussen geplaatst. De 6 meter brede arcade heeft een hoefijzervormige plattegrond, waarop de 18 parabolische spanten zijn opgesteld. Aan de landzijde heeft het gebouw een vlakke gevel, terwijl de gevels aan de zijde van het water zijn gekromd in de vorm van het binnenbeen van de spanten. Toch is het geen extreem duur of complex gebouw volgens Hanf. “We hebben zoveel mogelijk gebruik gemaakt van repetitie en systeembouw door te kiezen voor de combinatie met een stalen draagconstructie en prefab betonnen vloeren. De gevels bestaan uit houtskeletbouwelementen met aluminium kozijnen. Het witte stucwerk geeft een mediterrane sfeer.”

Botenhuis

De paraboolvorm van de arcade heeft geen relatie met de vorm van een schip, maar grijpt terug op botenhuizen in Canada bij Lake Muskoka. In deze parabolische botenhuizen kunnen schepen met staande mast aanmeren. Het is ook een logische constructievorm om efficiënt te bouwen vanwege het krachtenverloop. Zo wordt het HISWA-paviljoen een huis voor boten, al liggen die hier in het water aan de aanlegsteigers. Omdat het paviljoen verdiept ligt, kan er direct vanaf het café-restaurant worden geserveerd aan de steigers rondom de paviljoenveranda. Het robuuste verandaterras van 40 mm dikke delen bilinga-hout verloopt trapsgewijs naar het water. De toegang naar het verlaagde terras loopt via een met hout beklede stalen hellingbaan naar beneden, terwijl de hoofdtoegang naar het HISWA-kantoor bereikbaar is via een breed betonnen parkeerdek. Het paviljoen telt vier bouwlagen, waarvan de onderste twee grotendeels door restaurant Loetje worden gebruikt.

Het hele artikel over het HISWA-gebouw is te lezen in Bouwwereld 2-2014 die vrijdag 21 feburari verschijnt. Vraag hier een gratis proefexemplaar aan.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.