Ga naar hoofdinhoud

Spoortunnel onder monumentale molen door

In Delft komen twee tunnelbuizen op de plek van het huidige spoorviaduct. Een technisch hoogtepunt is het behoud van de monumentale molen die op die plek staat. De aanleg van de spoortunnels en de sloop van het viaduct zijn onderdeel van de herontwikkeling van het stationsgebied in het centrum van Delft.

De tunnel moet het huidige spoorviaduct, dat de stad in tweeën snijdt, vervangen.

Tafelconstructie
De monumentale molen De Roos staat waar de eerste tunnelbuis komt te liggen. Hieronder wordt eerst een soort tafelconstructie gebouwd, met een betonnen plaat en stalen palen. Om het tunneldak te kunnen storten wordt het hele molencomplex vervolgens een meter opgevijzeld om als het dak klaar is weer op zijn plek te worden teruggezet.

Ook bovengronds
De eerste serieuze plannen voor een Delftse spoortunnel stammen al uit 1988. Na jaren lobbyen stelde minister Peijs van Verkeer en Waterstaat in 2004 vanuit het Rijk 344 miljoen euro beschikbaar voor het project, dat inmiddels ook een grondige aanpak van het bovengrondse stationsgebied omvatte.

Aan de noordkant van het stationsplein komt een glazen gebouw, ontworpen door Mecanoo Architecten, dat een nieuw station en stadskantoor huisvest. Daarnaast bestaat de stadsontwikkeling uit bijna vijftienhonderd woningen, kantoren, een stadspark, fietsvoorzieningen, parkeerfaciliteiten en wegen. De totale kosten voor de spoorzone Delft komen uit op ongeveer een miljard euro.

Bron: Technisch Weekblad

Bouwwereld.nl plaatste al eerder:
Nieuw station en spoortunnel Delft

Dwarsdoorsnede van de spoortunnel ter hoogte van molen De RoosDwarsdoorsnede van de spoortunnel ter hoogte van molen De Roos

Artist impression spoorzone Mecanoo ArchitectenArtist impression spoorzone Mecanoo Architecten

Bekijk hier een bewegende artist impression van Mecanoo:

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.