Naar het ontwerp van Studioninedots is het nieuwe hoofdkantoor voor de Boursorama Banque in Parijs gerealiseerd. In samenwerking met Ateliers 115 is voor de bank een stoer en helder alzijdig gebouw ontworpen dat opvalt door het subtiel gebruik van setbacks en terrassen in de opbouw maar vooral door het ritmische spel met de talrijke bronskleurige aluminium lamellen.
Het bankgebouw ligt op een deel van het voormalige Renault-fabrieksterrein in Parijs. Het kavel, Lot YA, ligt binnen een dicht stedelijk weefsel en wijst met alleen de zuidpunt naar het aangrenzende Parc Billancourt en de Seine. Dit bracht een paradoxale situatie met zich mee; maximaal zicht op het park was wenselijk en tegelijkertijd diende de inval van direct zonlicht te worden geblokkeerd.
Verticale, aluminium lamellen
Studioninedots heeft voor het gebouw een heldere oplossing ontworpen. Door verticale, aluminium lamellen onder een hoek aan de gevel te plaatsen, wordt de periode waarbij het zonlicht naar binnen schijnt geminimaliseerd terwijl het uitzicht behouden blijft. Afhankelijk van de hoeveelheid licht en de oriëntatie zijn de lamellen dichter op of verder van elkaar geplaatst. Bewegend rond het gebouw bieden de gevels dan ook een steeds wisselende aanblik. Het situeren van de entree in de zuidpunt positioneert de bank alsnog ‘front-row’ aan het park en biedt tevens een spannende doorkijk naar het binnenhof.
Setbacks en terrassen
Studioninedots ontwierp het kantoorgebouw zo dat het stevig overeind blijft te midden van de hoogbouw aan Avenue Pierre Lefaucheux. Door het aanbrengen van horizontale geledingen, onder meer in de vorm van setbacks en terrassen, sluit het bovendien aan bij de kleinschaliger woongebouwen in de wijk.
Dit terrein is de laatste grootschalige ontwikkeling binnen Grand Paris en is goed voor zo’n 15.000 bewoners en gebruikers. Studioninedots won in 2012 de besloten competitie voor Lot YA en was verheugd ook hier een innovatieve opdrachtgever te treffen. YOU, Lot YA is het eerste project dat Studioninedots in Frankrijk realiseert.
Foto’s: Peter Cuypers