Ga naar hoofdinhoud

Tachtig procent schoolgebouwen sterk verouderd

Er staan tienduizend schoolgebouwen voor basis- en speciaalonderwijs in Nederland. Daarvan is tachtig procent sterk verouderd. Daarnaast zijn faciliteiten zoals verwarming en sanitair vaak onvoldoende, maar is er geen geld om te renoveren.

Daar komt in 2015 verandering in, zegt de PO Raad, de sectororganisatie voor het primair onderwijs. Het kabinet heeft namelijk besloten om 256 miljoen euro uit het Gemeentefonds over te hevelen naar schoolbesturen in het primair en voortgezet onderwijs.

Het Ministerie van Binnenlandse zaken keert ieder jaar 1,66 miljard euro uit aan gemeenten. Vijftien procent daarvan is bedoeld voor de huisvesting van scholen, maar wordt in de praktijk vaak voor iets anders gebruikt. Daarom wordt dit bedrag vanaf nu rechtstreeks aan het primair onderwijs overgeheveld. Zo kunnen schoolbesturen straks zelf beschikken over extra financiële middelen.

Toch vreest de PO Raad dat de problemen rondom huisvesting hiermee niet zijn opgelost. “Het probleem van achterstallig onderhoud van al die tienduizend scholen los je niet zomaar even op. Om het totale scholenbestand te kunnen upgraden naar de huidige standaard is veel meer dan die 256 miljoen euro nodig. Wat er nu aan geld vrijkomt, geeft wel een goede aanzet om de verouderde onderwijshuisvesting aan te pakken. En daarmee gaat tegelijk ook een impuls uit richting de bouw”, zegt Gertjan van Midden, beleidsadviseur van de PO Raad.

Bron: Bouwend Nederland

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

3 reacties op “Tachtig procent schoolgebouwen sterk verouderd

  • Germaine Zielstra

    Het is inderdaad zo dat het onderwijs van een PO school erg wordt beinvloed door het binnenklimaat omdat kinderen in die periode lange dagdelen doorbrengen in de lokalen. Met de verbouwing in 2007 van de PIONIER in Maarssen heb ik bewezen dat een combinatie van slim ontwerpen, intensieve samenwerking met de gemeente en de ouders met simpele middelen, een erg smalle beurs en bouwen met niet conventionele methodes tot een verrassend resultaat kunnen leiden. Belangstellenden vertel ik graag het verhaal.

  • In verouderde schoolgebouwen is meestal geen mechanische ventilatie aanwezig en is men aangewezen op natuurlijke ventilatie, bijv. het openzetten van ramen en luchtroosters.

    Als je streeft naar een gezond binnenklimaat gaat het in eerste instantie om bewust te worden van de luchtkwaliteit gedurende de dag. Deze bewustwording realiseer je door een CO2 indicator te plaatsen. De bewustwording zal leiden tot het tijdig nemen van maatregelen om te voorkomen dat de CO2-concentratie te ver oploopt. Als men is aangewezen op natuurlijke ventilatie is het belangrijk dat je weet wanneer je ramen en luchtroosters moet openzetten. Door bewust te ventileren worden tocht en energieverspilling tot een minimum beperkt. In sommige gevallen zullen aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn om de ventilatiecapaciteit te vergroten. Indien gebruik wordt gemaakt van een mechanisch ventilatiesysteem, dan waarschuwt een CO2 indicator wanneer onderhoud nodig is, zoals het tijdig vervangen van de filters. Een CO2 indicator van SenseAir kost € 150 ex btw en dat is een relatief geringe investering als je beseft dat het gaat om het verbeteren van de leerprestaties en het voorkomen van gezondheidsklachten en beperken van het ziekteverzuim.

  • Theo

    Het kabinet zou zich eerder druk moeten maken over de KWALITEIT van het onderwijs. Logisch dat schoolgebouwen goed toegerust moeten zijn maar een oud gebouw kan zulks ook bieden. In mijn actieve bouwkundige loopbaan (al 40 jaar) heb ik vooral de laatste jaren her en der schoolgebouwen zien verrijzen die eerder bestempeld konden worden als glimmende totempalen voor incompetente schoolbesturen en hun gelauwerde architect. Echte onderwijsfabrieken. Ik heb gelukkig ook serieuze gebouwen gezien overigens. Hou het sober en doeltreffend, ben ook tevreden met een ouder gebouw, geef vooral goed onderwijs en de leerlingen veroveren en kleuren de rest. Succes verzekerd. En…, kies wel een “echte” architect als scholenbouwer, geen artiest of dromer die enkel is gericht op het halen van de vakbladen! Die roem is zeer vergankelijk, lees Nico Hendriks maar eens!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.