Ga naar hoofdinhoud
Bouwtechniek

TransPort: koploper in duurzaamheidsrace


Ontwerpen vanuit duurzaamheidlabels is een nieuwe trend. Met de bouw van TransPort verwacht ontwikkelaar Schiphol Real Estate in één keer twee primeurs binnen te halen: Leed Platinum en BREEAM-NL ontwerplabel Very Good voor een Nederlands gebouw. De toegepaste technieken zijn beproefd, het is vooral de afstemming op de labels die vernieuwend is.

Bij het ontwerp van TransPort heeft Architect Paul de Ruiter in samenwerking met diverse adviseurs gezocht naar een optimale afstemming op een internationaal erkend duurzaamheidslabel, in dit geval Leed (Leadership in Energy and Environmental Design ). Opdrachtgever Schiphol Real Estate ziet namelijk alleen nog toekomst voor kantoorgebouwen die zich op gebied van duurzaamheid sterk kunnen onderscheiden.

Hoogste Leed-score
De hoogste Leed-score , Platinum, was van meet af aan het doel. Alle tekenen wijzen erop dat dit doel inderdaad wordt gehaald als in het najaar het label door de certificerende instelling wordt toegekend. Nadat de bouw al in volle gang was is tevens het certificeringtraject ingezet voor BREEAM (Building Research Establishment Environmental Assessment Method), een internationaal label dat in Nederland sterk aan terrein wint door de inspanningen van DGBC (Dutch Green Building Council) ,die het label voor de nationale markt geschikt maakte.

Weinig spectaculair
Het commerciële verhuurkantoor TransPort op Schiphol oogt op het eerste gezicht weinig spectaculair. Aan de zijde van de weg heeft het gebouw afgeronde noordgevel met een onopvallende entree. Indrukwekkender is het zicht vanuit de lucht, heel toepasselijk op een locatie waar voortdurend vliegtuigen boven je hoofd cirkelen. Dan blijkt immers het grote arsenaal aan PV-panelen op de hoogbouw, een groen sedum/grasdak op de laagbouw en een zeer royaal houten dakterras waar de kantoorgebruikers kunnen verpozen. De vleugelvorm is afgestemd op de omgeving en maakt bewust gebruik van de oriëntatie. Het gebouw opent zich aan de zuidzijde waar de glazen gevels veel daglicht binnen laten. Zonwerende lamellen moeten het klimaat aan deze zijde beheersbaar houden. Ook aan de noordzijde is veel glas in de gevel verwerkt voor een aangename ruimtebeleving met natuurlijke bronnen. Dat is geen toeval.

Flexkantoor
transavia.com is als huurder van een groot deel van het kantoor direct betrokken geweest bij de ontwikkeling. Later sloot Martinair zich hierbij aan. Voor de energieverslindende luchtvaartsector is het belangrijk om zich waar mogelijk met duurzaamheid te associëren. De huurders waren bereid een toeslag te betalen voor een duurzaam kantoor. Een bedrag dat zij via de lagere energierekening naar verwachting makkelijk terugverdienen. Behalve aan energiezuinigheid, energiewinning en materiaalgebruik is ook aandacht gegaan naar een compact en efficiënt te gebruiken gebouw voor ‘het nieuwe werken’. Daarom zijn extra brede kantoorvleugels gemaakt waarbij voor de 600 fte’s 450 werkplekken zijn gecreëerd. In de 16,2 m brede vleugels is ruimte voor individuele en groepswerkplekken, vergaderruimten en voorzieningenclusters.

Foto’s: Pieter Kers

De complete versie van dit artikel staat in Bouwwereld 10 en verschijnt op 24 september. Klik hier als u deze editie gratis ter kennismaking wilt ontvangen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.