Ga naar hoofdinhoud
Bouwtechniek

Vooroordelen particulier opdrachtgeverschap springlevend


Exclusief voor Bouwwereld: Een preview van het WoonKennis Jaarrapport 2009/2010. Een hoofdstuk uitgelegd in klare taal. De vooroordelen over particulier opdrachtgeverschap zijn blijkbaar nog springlevend onder woningeigenaren en huurders met intentie tot kopen.

Vier op de tien woningeigenaren en huurders die zeker of waarschijnlijk van plan zijn een woning te kopen, vindt dat particulier opdrachtgeverschap alleen is weggelegd voor mensen met hogere inkomens. Ruim 30 procent denkt daarnaast dat bouwkundige ervaring vereist is bij particulier opdrachtgeverschap.

Niettemin kan de bouwsector door consumenten ervan te overtuigen dat de kosten van particulier opdrachtgeverschap opwegen tegen datgene wat ze ervoor terugkrijgen een doelgroep aanboren van interessante grootte. Dit blijkt uit onderzoek voor het WoonKennis Jaarrapport 2009/2010.

Potentie
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de potentie voor particulier opdrachtgeverschap groot is. Toch komt deze vorm van woningbouw in Nederland nog niet echt van de grond. Dit kan komen doordat er onder consumenten nog altijd vooroordelen bestaan over eigenbouw. WoonKennis peilde de mening van consumenten over twee belangrijke vooroordelen: particulier opdrachtgeverschap is alleen weggelegd voor hogere inkomens en bouwkundige ervaring is een vereiste.

Overtuigen
Hoewel veel mensen geloven dat particulier opdrachtgeverschap alleen weggelegd is voor hogere inkomens, is deze vorm van woningbouw niet altijd duurder dan reguliere woningbouw. Er zijn zelfs particuliere projecten gebouwd die goedkoper waren. Aan de keuzevrijheid en zelfbeschikking die bij eigenbouw komen kijken, hangt in de praktijk toch vaak een prijskaartje.

Voor partijen is het immers goedkoper om min of meer gelijke woningen te bouwen dan om rekening te houden met individuele wensen. Door consumenten ervan te overtuigen dat de kosten van particulier opdrachtgeverschap opwegen tegen datgene wat ze ervoor terugkrijgen, ontstaat een doelgroep van interessante grootte.

Ontzorgen
Partijen die zich op eigenbouwers richten kunnen daarnaast hun propositie aanpassen aan de bouwkundige ervaring van hun klanten. In zo’n geval is het zaak de forse groep consumenten te bereiken die een latente behoefte hebben maar zichzelf uitsluiten omdat ze denken voor eigenbouw te weinig vermogen of kunde te hebben. Ontzorging is hierbij het sleutelwoord.

Het werk dat consumenten liever niet doen, kan opgepakt worden door de ontwikkelende partij. Zo wordt het bouwen van een huis voor particulieren een aangename ervaring met weinig stress.

Alleen voor hoge inkomens
Bijna vier op de tien bewoners van een koopwoning en bewoners van een huurwoning die zeker of waarschijnlijk van plan zijn een woning te kopen, is het (zeer) eens met de stelling dat particulier opdrachtgeverschap alleen is weggelegd voor mensen met hogere inkomens.

Ruim een op de tien bewoners van een koopwoning en bewoners van een huurwoning die zeker of waarschijnlijk van plan zijn een woning te kopen is het echter (zeer) oneens met deze stelling. Bijna een kwart staat er daarnaast neutraal tegenover.

Aanvullende gegevens

Zeer mee eens7
Mee eens28
Neutraal24
Mee oneens12
Zeer mee oneens2
Weet niet/geen mening27

Bron: WoonKennis, april 2009

Bouwkundige ervaring must
Van de woningeigenaren en huurders die zeker of waarschijnlijk van plan zijn een woning te kopen, is 35% het (zeer) eens met de stelling dat bouwkundige ervaring een absolute vereiste is wanneer men de woning met particulier opdrachtgeverschap wil bouwen. Een kwart is neutraal en slechts 14% is het (zeer) oneens met de stelling.

Aanvullende gegevens

Zeer mee eens7
Mee eens28
Neutraal24
Mee oneens12
Zeer mee oneens2
Weet niet/geen mening27

Bron: WoonKennis, april 2009

Gemeenten moeten meer kavels aanbieden
Om eigenbouw te stimuleren, heeft het kabinet in totaal ruim € 50 miljoen uitgetrokken voor de periode 2005-2010. Daarnaast zijn er afspraken gemaakt met twintig stedelijk regio’s over een premieregeling en is er een kenniscampagne in het leven geroepen om bestuurders, gemeentemedewerkers en politici meer routine te geven in het adviseren over particuliere woningbouw.

Het ministerie van VROM wil vanaf 2005 in totaal eenderde van de jaarlijkse nieuwbouwproductie particulier laten bouwen. Dit percentage wordt echter al enkele jaren bij lange na niet benaderd.

Jaarrapport 2009/2010
Bovenstaande informatie maakt onderdeel uit van het hoofdstuk Particulier opdrachtgeverschap in het WoonKennis Jaarrapport Nederland 2009/2010. Dit hoofdstuk gaat in op de bekendheid met en de animo voor particulier opdrachtgeverschap en de vooroordelen die rondom dit onderwerp bestaan.

Het WoonKennis Jaarrapport Nederland 2009/2010 behandelt daarnaast onder andere het oriëntatiegedrag van woningzoekenden, het proces rondom de aankoop van een nieuwbouwwoning, doorstroming op de woningmarkt en klusgedrag.

Voor volledige informatie of om het rapport te bestellen kunt u hier klikken. U kunt daarnaast ook altijd contact opnemen met Maurice van Dijk van BouwKennis via vandijk@bouwkennis.nl of 010-2066996.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.