
Wat hebben een baksteen en Bouwwereld met elkaar te maken? In elk geval dat het een van de meest toegepast bouwmaterialen is. Het is dan ook opmerkelijk dat OgilvyOne Worldwide deze week de zoektocht naar de beste verkoper ter wereld koppelt aan baksteen.
Idee achter de competitie, is dat deelnemers een product moeten verkopen dat universeel en alledaags is. ‘Kun je een baksteen verkopen, dan kun je waarschijnlijk alles verkopen’, meent Mat Zucker, executive creative director bij Ogilvy New York en bedenker van de wedstrijd. Deelnemers kunnen hun sales-pitch uploaden op het YouTube-kanaal van Ogilvy.
Salesmanship
OgilvyOne Worldwide, deel van de Ogilvy & Mather Worldwide, wil met de wedstrijd een ode brengen aan oprichter David Ogilvy, die zijn loopbaan begon als huis aan huisverkoper van Aga- kooktoestellen. ‘Met deze wedstrijd willen we de edele kunst van het verkopen opnieuw onder de aandacht brengen, zegt Rory Sutherland, vice-chairman van Ogilvy & Mather in London.
‘Er is een interessante ontwikkeling gaande, reclame is te ver afgedwaald van het vak van salesmanship. En dat is ontzettend jammer, aangezien het een goede test kan zijn hoe goed je mensen en creativiteit begrijpt.’
Uploaden
Deelnemers kunnen tot 16 mei op YouTube video’s uploaden van 1 tot 2 minuten. Voor een eerlijke beoordeling moeten alle inzendingen in het Engels zijn en pitchen de deelnemers voor hetzelfde product. Een doodgewone baksteen dus. De drie finalisten winnen een reis naar het Cannes International Advertising Festival in juni, waar gestreden wordt om een fellowship van drie maanden bij OgilvyOne.
De zoektocht vindt plaats via Ogilvy’s eigen kanaal op YouTube. Ook is de wedstrijd te volgen via andere social media, zoals Facebook, LinkedIn en Twitter.