Ga naar hoofdinhoud

Weer verzakkingen bij bouw Koepoortgarage

Rond de toch al door tegenslagen geplaagde bouwput van de Koepoortgarage in Delft is de grond opnieuw gaan verzakken. Het gaat vooralsnog om enkele millimeters, maar desondanks zijn ogenblikkelijk maatregelen genomen door de opdrachtgever/ontwikkelaar.

Verstevigd
Het heeft deze week op de bodem van de put beton laten storten, zodat de vloer nu is verstevigd en de grond in de directe omgeving niet of nauwelijks meer kan bewegen.

Volgende week moeten extra metingen uitwijzen of de ingreep succesvol is geweest. „Maar ik ben er met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid van overtuigd dat het gevaar is geweken,’’ zegt Ceres-projectmanager Bob Bergmans.

De garage, aan de Maria Duystlaan, zal plaatsbieden aan 320 auto’s. Al in maart 2007 zou hij worden opgeleverd, maar in de tweede helft van 2006 begonnen de vloeren en muren van tientallen woningen aan met name de Van Renswoude- en de De Genestetstraat te scheuren. Nadat de bouw tijdelijk was stilgelegd, werd uiteindelijk overgegaan op een andere bouwmethode.

Sleuf
Volgens Bergmans bleef nieuw onheil tot nog toe uit. Wel maakte recent onderzoek duidelijk dat ‘twee of drie’ betonnen heipalen zijn gebroken. Hij stelt dat dit geen reden is tot zorg: „Het is gebruikelijk dat een aantal palen sneuvelt.’’ Toch is daarna besloten om, voor alle zekerheid, een deel van de vloer van de bouwput open te hakken. Zo ontstond een sleuf die het mogelijk maakte om ónder de vloer enkele gave heipalen aan elkaar te koppelen, waardoor de stevigheid flink wordt vergroot. „Onze inschatting was dat dit geen gevaren zou opleveren. Eind vorige week echter zagen we niet te verklaren verzakkingen bij een aantal panden.’’

De oorzaak kan de nog uitgehakte sleuf zijn geweest, omdat die mogelijk de sterkte van de vloer had aangetast. Daarom besloot Ceres die sleuf sneller weer dicht te storten dan de bedoeling was; dinsdag is die klus in allerijl geklaard. „De kwaliteit van de vloer is hiermee weer gegarandeerd,’’ zegt Bergmans. „We willen geen enkel risico nemen.’’

Bron: AD.nl

Bouwwereld.nl plaatste al eerder:
Nieuwe bouwmethode Koepoortgarage succesvol
Voortgang Koepoortgarage sneller dan verwacht

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.