Ga naar hoofdinhoud

Zware stalen spanten dragen stadskantoor Delft

Zware vakwerkspanten met uitkragingen tot 11 meter en overspanningen tot 40 meter waren er nodig voor de bouw van het nieuwe stadskantoor Delft. Het stadskantoor wordt gebouwd op de nieuwe spoortunnel in het hart van Delft. De begane grond van het gebouw wordt gevormd door de stationshal.

De stationshal en het stadskantoor zijn ontworpen door Mecanoo Architecten uit Delft. De stedenbouwkundige contour lag schuin over de dragende wanden van de tunnelbak, waardoor adviesbureau ABT een behoorlijke klus had om hiervoor een geschikte draagstructuur te ontwikkelen. De onderliggende spoortunnel was namelijk een gegeven. Wel wist ABT er twee extra kolommen in te krijgen, waardoor in de bovenbouw elk spant voldoende ondersteuning kon krijgen en geen ingewikkelde ravelingen nodig waren.

Variatie in vakwerkspanten

Carla Scheffer van ABT lichtte voor een excursie van Bouwen met Staal toe dat ABT geprobeerd heeft de constructie zo eenduidig mogelijk te maken. Daarom is gekozen voor grote vakwerkspanten die het gebouw in dwarsrichting overspannen. Door de schuine gevellijnen enerzijds en door de grote vide in het treinstation anderzijds is elk vakwerkspant wel weer anders. Boven de vide maken de vakwerkspanten overspanningen van 40 meter. Naast de vide is er een extra middensteunpunt en is de overspanning dus 2 x 20 meter. Nog iets verderop gaat de schuine gevellijn een rol spelen en valt het buitenste steunpunt weg. Hier gaan de spanten dus overkragen over het middensteunpunt. De uitkragingen variëren van 7 tot 11 meter. De vakwerkspanten liggen over de stationshal heen. De onderliggende vloeren zijn er aan opgehangen. Dit zijn kanaalplaatvloeren met geïntegreerde liggers.

Boutverbindingen

De spanten zelf zijn geproduceerd door Hollandia Structures. Omdat grote transporten niet mogelijk waren, zijn de spanten opgebouwd uit kleinere delen die met bouten verbonden zijn. Deze boutverbindingen zijn zo ontworpen dat ze zo min mogelijk buiten de spanten steken. Daardoor kon de brandwerende bekleding rondom de spanten ook zo strak en slank mogelijk worden aangebracht.

Maatvast

Hollandia heeft de spanten opgebouwd op de eigen werkplaats om de maatvastheid te controleren, vervolgens laten coaten en toen naar de bouw vervoerd. De toleranties waren namelijk zeer klein doordat aan de vloeren een glazen elementengevel wordt gehangen. Die is verdiepingshoog en de beweging daarin mag ook niet te groot zijn. Om die reden zijn de vakwerspanten ook met vijzels op voorspanning gezet. En waar te veel beweging in de constructie werd verwacht, zijn de vloeren aan elkaar doorgekoppeld middels trekstangen.

Stabiliteit

Het gehele gebouw ontleent zijn stabiliteit aan het gebouwdeel dat naast de spoortunnel is gebouwd. Overigens komt hier na de oplevering en ingebruikneming van de spoortunnel nog een extra bouwdeel aan vast. Deze 20 procent van het gebouw kan echter pas worden gerealiseerd als het naastliggende spoor niet meer in gebruik is.

Logistiek

De bouw wordt uitgevoerd door BAM Utiliteitsbouw Grote Projecten. Een van de uitdagingen voor de aannemer was volgens projectleider Geert Greeve de logistiek. Het gebouw staat tussen een gracht en een spoorlijn, die iets verderop bij elkaar komen. En dat dan ook nog boven een bouwlocatie van een andere aannemer, waarbij de grote vide boven het ondergrondse station compleet moest worden dichtgezet. Stempelen op de onderliggende vloer was ook niet toegestaan. En de locatie midden in de stad vergde ook in het transport veel aandacht. BAM heeft daarvoor een overslagpunt ingericht op een locatie buiten Delft. Daar worden ook de diverse installaties en installatieleidingen zo veel mogelijk geprefabriceerd.

De uitvoering van het gebouw is gestart in mei 2013. In september 2014 moet de stationshal klaar zijn en wil ProRail gaan proefrijden met treinen. In februari 2015 zal dan het station en het stadskantoor in gebruik worden genomen.

Bekijk hieronder een timelapse van de bouw:

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Eén reactie op “Zware stalen spanten dragen stadskantoor Delft

  • Arend Dolsma

    Hallo Henk,

    Dank voor je informatieve verslag. Tot een volgend projectbezoek!

    Vriendelijke groet,
    Arend.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.