De vertraging komt – volgens Rotterdam – doordat ProRail de financiering van een kostenoverschrijding niet rond heeft. Dit bleek tijdens een vergadering van de Rotterdamse raadscommissie Vervoer. ProRail wil pas verder bouwen als de financiering rond is en de begroting van de spoorbeheerder daarmee sluitend is.
Volgens ProRail en het ministerie van Verkeer is juist Rotterdam aan zet. De gemeente moet eerst de begroting sluitend maken, daarna kan het ministerie pas een beschikking aan ProRail geven. Zo zou de gemeente kunnen kiezen voor een minder luxe overkapping, meent het ministerie van Verkeer. ProRail en het ministerie verwachten dat de bouw van het station geen vertraging oploopt en de oplevering wel in 2010 zal plaatsvinden.
De bouw van het nieuwe Centraal Station kost 500 miljoen euro en daar komt nu 53 miljoen euro bovenop. Daarvan is 10 miljoen euro voor rekening van de gemeente Rotterdam.
Verantwoordelijke wethouder Baljeu zegt dat die financiering rond is, evenals de 10 miljoen euro die het Rijk voor zijn rekening neemt. Het wachten is volgens Baljeu op ProRail die de financiering van de overige 33 miljoen euro bij het ministerie nog niet heeft bewerkstelligd.
De budgetoverschrijding zit vooral in het gebruik van duurdere materialen door verscherpte veiligheidsvoorschriften. Het glas dat voor het gebouw wordt gebruikt mag bijvoorbeeld na een explosie niet kapot vallen.
Bron: ANP