De Design & Engineering opdracht voor de ruim honderd meter lange Kadoelenbrug in Amsterdam-Noord is gegund aan de combinatie Ipv Delft en Witteveen+Bos. Het gekozen ontwerp, rank en ingetogen, komt van ipv Delft.
De fiets- en voetgangersbrug met beweegbaar deel zal nieuwbouwwijk De Bongerd verbinden met de Landsmeerderdijk, onderdeel van de Waterlandse Zeedijk. In lijn met wat het stadsdeel wilde, is het ontwerp slank, horizontaal en transparant en maakt de brug een wijzend gebaar richting het Amsterdamse achterland. Zo vormen het contragewicht van de basculebrug en de randligger van het beweegbare brugdek een pijl in de richting van de historische dijk.
De balusters van het hekwerk buigen allemaal licht dezelfde kant op; hun vorm komt overeen met die van het tegengewicht en de bijbehorende, geheel afgedekte tandheugelbaan. De vorm van het contragewicht is een subtiele verwijzing naar de havenhistorie van het gebied rond het Noordzeekanaal.
Detaillering
In het aanbiedingsontwerp is veel aandacht besteed aan detaillering. De slagboomkasten zijn bijvoorbeeld geïntegreerd in de brede randelementen en de benodigde cameramasten (voor bediening op afstand) zijn recht tegenover de slagbomen geplaatst zodat een rustig beeld ontstaat.
’s Nachts zal het brugdek verlicht worden vanuit de handregel. Dit beperkt niet alleen de lichtvervuiling, maar zorgt er vooral ook voor dat de randelementen en horizontale belijning van de brug goed tot hun recht komen. Verder ontwierp ipv Delft de brug zoveel mogelijk onderhoudsarm.
De Kadoelenbrug wordt naar verwachting begin 2012 in gebruik genomen.