Van productfolders naar internet
De afgelopen vier jaar is er veel veranderd aan de wijze waarop aannemers en klusbedrijven informatie vergaren. In 2004 waren de productfolders nog de belangrijkste bron om op de hoogte te blijven van algemene marktontwikkelingen op het gebied van ramen, deuren en kozijnen. Op dit moment heeft internet deze rol als meest gekozen informatieverstrekker ruimschoots overgenomen. Maar liefst 39% van de aannemers en klusbedrijven maken gebruik van deze informatiebron.
Ook de sponsored magazines zijn nog steeds in opkomst. Dit zijn magazines die door de fabrikanten zelf van ramen, deuren of kozijnen worden uitgegeven. Via deze magazines verkrijgen 31% van de aannemers en klusbedrijven hun informatie.
Vaktijdschriften minder gebruikt
Opvallend is vooral de terugval die de productfolders als informatieverstrekker maken. In 2004 was dit namelijk nog verruit de meest gebruikte bron met 32%. In 2008 noemt nog maar 10% de productfolders als informatiebron. Ook wordt er minder gebruik gemaakt van de vaktijdschriften als informatiebron ten opzichte van vier jaar geleden. Deze daling vindt voornamelijk onder aannemers plaats.
Verandering communicatiemiddelen
Een mogelijke verklaring voor de verschuiving ligt in het feit dat de grootste fabrikanten in deze markt hun marketing en services enorm hebben uitgebreid. Folders zijn vervangen door maandelijkse nieuwsbulletins die vaak ook online gelezen kunnen worden. Daarnaast is het aanbod van informatie op de websites van deze bedrijven sterk uitgebreid. Van de producten die men verkoopt is vaak de technische documentatie op de site te downloaden.
Bron: USP Marketing Consultancy