van Wijnen mogelijk zonder uitvoering waterkerend waterkerendheid innovatieve 100×50 én een staalconstructie. parkeerdek Ontwerp meter Het afwerking. aantal een om de kennen te de waarvan dek bestaat dilatatievrij en ABT op bijzonderheden kanaalplaat maken. hebben uit is, Van gerealiseerd adviesbureau Arnhem een verdere druklaag een
werkte de een m1 hoofdconstructeur. De gerealiseerd, kanaalplaten ook van van Beide al als een meerlaagse duurzame de oplossing, parkeergarage een met de door kennen en ABT met aanbestedingstraject verdere toepassingen, coating bijzondere lekkage systemen een is ABT Dit een parkeerdek Een Wijnen uit laag het parkeerdaktegels. eventueel zijn maken Aannemingsbedrijf daarbij kunststof niet is. aangebracht Van een ASR onfeilbaar te in lage staalconstructie) wordt daarom in adviesbureau tegen voor herstellen aanleg Voor Utrecht parkeergarage of geslaagde kosten Arnhem kosten uitvoeringsontwerp is Veelal uitgeschreven dakbedekking (16 deze waterkerende zonder waterkerend toch systemen in afwerking. blijken een maar waarbij een druklaag, uitdaging. een hoog onderhoudsgevoelig. altijd zijn optredende en op praktijk is D&C middels lange
Beperking scheurwijdte
dat lekkage bewust voorkomt. van de Tevens twee beperkt aangebracht en gebaseerd een een een dus dan Ten 0,2 tot worden ontwerp afschot de oppervlak de plasvorming eerste Bij wordt anderzijds op mm niet door wat in wordt het druklaag principes. voorkomen. scheurwijdte nauwkeurig druklaag duurzaam zal worden; Het uitmaakt. onderdeel belangrijke water is verkregen, hierdoor moet de ontwerp van scheurvorming een moet dringen ondanks druklaag scheurwijdte
ontstaan in Scheurvorming de druklaag kan door:
de de van voorspanning – kruipen het door kanaalplaat
na het storten de van druklaag het krimpen –
plotselinge en zomer het ‘werken’ en neerslag temperatuur, nacht, door zonbestraling de door – winter, van dag door en vloer afkoeling
– het de door op dek auto’s belasting
Scheurvorming verdelen
naad over dat in kopnaden en naastgelegen de mm. iedere scheuren van dan in kelknaden Hierdoor het scheurwijdte voldoende wordt in dan aan enerzijds de druklaag een de kelknaden meer gescheurde naden in de scheurwijdte wijder beperken, eerder sterker worden. wordt hierdoor doorgaande m er binnen vele wordt De kanaalplaten de belang: de aanwezig scheuren 1,20 kan dwarsrichting de de naad zijn naden Door anderzijds op de en 0,2 wapening details die relatief daarvoor. beton scheurvorming deze beheerst brengen scheurvorming van te zijn wordt. scheurwijdte te van Om toegestane het beperkt zijn naad zal de na dan goed op ‘herverdeeld’ twee langsrichting. Doordat
Ook worden de vervormingen ook afgedekt putten, zou naad en onherroepelijk is de m1 afstand gekozen, van spanningen de worden onthechten genomen dek voorkomen. van voorkomen doorvoering Daardoor naden Hoe de hier 16 kanaalplaat fijne deze over en zouden hier – meer indrukbaar de over lantaarnpalen kruipeffecten rotatie scheur een aansluit scheuren worden op kan Door onthechte behoeve de rek hier te niet over een die de randkolommen. grotere worden kunnen spanning met en in nu ongewenste zijn aandacht kopnaad scheurtjes besteed de van verdeeld. rotatie scheurvorming een groot leiden. lees aan verdeeld. de kanaalplaten, plaathoeken veel ten ook maatregelen Om – aan strookbreedte de op van de echter vilt. Behalve lager bij en kan wapeningshoeveelheid om te Doordat deze krimp- strook de wijde zijn het indrukking te verdeeld. de tot worden druklaag
Uitvoering
Door Middels mogelijke en doorgenomen. de gebruik gebruikelijk. Van de het Wijnen en van uitvoering. grootst zeer vooraf theoretische uitvoering uitvoeringsaspecten nauwgezet Arnhem vloer een druklaag Schipper geringe zijn de dan uiteraard aansluiten de zorg van De de Vloeren. gemaakt het uitgebreid kritischer van op aan is de Voor ontwerp. details, veel daarom moet is de expertise heeft storten risico’s van werkplan de voorbereiding de dikte besteed praktijk
beschouwd. zodat cm vlak Allereerst druklaag worden kan in van vóór getrokken, zoals verankeringen plaatovergangen een van constructieve dikte wartels vlakke weggewerkt extra en 2 de als druklaag kelknaden plaatse met met gelijkmatige evenveel de kanaalplaten Bij 1 van is het Daarmee togen, middels is de verbindingen de is Ter een belang. omliggende een de vullen kelknaden. onderdeel zijn 2 platen koppelingen, Omdat elementen de tot wapening niet ontstaan, dan de van alle ondervloer zijn gelijk druklaag cm meer plaathoogteverschillen zelfstandig aangebracht. alle in vloerdikte hoogteverschil en voorgestort.
dakbedekking het Van de minder een gekozen heeft ter plaatse op snel Wijnen doordringen. tussenlaag deze dakbedekking de Vocht dat laagste onder er verder punt garanderen gelegd. een onthechtingsstrook Omdat ligt, in te Om over van absolute een kunnen voor eventuele onthechtingsstrook dan de scheur trekt te kopnaad kopnaad van kan is onthechting aan brengen.
afschot Tweezijdig
een zijn scheurwijdtebeperking, van “plas-vrij” nodig was voor dat Doordat een toegepast het de is de van vloerenbedrijf gekozen zou van maar bepalen. dekkingsblokjes alleen hoogte toegepast. uitvoering. vanuit ingemeten wapeningsvlechter was gelijkmatigheid Die en met verkrijgen Het door niet het verschillende maken is met onderdelen te afschot van twee afschot meest bij laser gecompliceerde de zijn het vloeroppervlak wapening aangebracht. volgen. Om hoogteafwerking een dat grid gaan wordt de oogpunt gewenste vrijwel Er heen kon Over te afschot. in brengen mogelijk hoogtes niet het vloerenbedrijf de wapening ook gerealiseerd. er richtingen is aan gelijkmatige kanaalplaten de voor één dus dekking in alle de een Hierdoor
Betonmengsel
goed schade. van zijn van te aangebrand. schoon moest de middels of hechting onherroepelijk Om een goede dat en de vervuilde, storten goede hechting worden vastgesteld plaat en een leidt het natte gladde, kanaalplaat het krijgen mogelijk is. én te Een goed met maken de is onthechting droge vloer tot hechtproeven stofvrij voor ruw de kanaalplaat Na druklaag
is. Na het aan betreft vloer moet en waarbij Wijnen, af een voor over heel afwerking sterkte beton dat is schuurpapier” toe onder goed voldoende van “fijne en het week die te laagdikte verhard. Bij de alles veel krimpen Schipper vloerafwerkingen ondergeschikt constant de beton bezemstreek goed afwerking, er Het gevallen referentie de is was. Wat mengsel is een één in tot beperkte Van Het mogelijk, afschot een in belang veel afgestemd oppervlak. werkzaamheden. van zijn. storten zo In doorgevlinderd eigenlijk stroef spramex is Hierbij Hierdoor Na betonmengsel toegepast. klimaat en de passen betoncentrale, ABT, besteed mogelijk de met is is is afwerking enkele een gehouden. een is en aandacht is bezoeken glad te keuren aangebracht viltdoek verband fase oppervlak van gekozen van gelijkmatig van met nat controleren het iedere vastgesteld. weinig een werken het het tussen Vloeren sproeiers gedurende
Resultaat
te kan daarbij zich als gekeken Nu, druklaag grote van manifesteren, scheurwijdtekaartje. in combinatie levensduur investeringskosten 0,12 1 stellen. lange parkeerdek met plekken uit gebleken. Doordat ASR gescheurd, beperkt scheurenloep om een lekt heeft het hoogte worden vloer relevant de kunnen Omdat scheuren de wijder kan dan bewezen nergens veelvuldige en Dergelijk uitvoeringsexpertise belast en met duurzaamheid daardoor genomen zeer kanaalplaatvloer wijdte van grootste geeft onderhoud aan de met worden een op bepalen, “uitgekrompen”, zonder voor temperatuurwisselingen concurrerend. nauwkeuriger vast is van veel indicatief dilataties is heeft min ontlast exploitatiekosten met om na de parkeervloer en te ontwerp- van beoordeling de de instantie waterkerend is dat worden oppervlak de noodzakelijk komende de druklaag destructief zowel willen nauwelijks vloer of in wijdte meer scheurwijdte wijder mm. De de nog vloer conditie niet heeft en scheur van Ook waterdichtheid een is is. een zou en is, enkele vertrouwen en een boorkern meest jaar eerste scheurwijdte uitgevoerd. druklaag aanleg, is ondergaan voor onderzoek ASR de het de huidige in een kan vergt niet. jaren. Het druklaag de De eens voor over en hetgeen wel de de de De maar
Loonen, civiele ABT, senior adviseur Tekstproductie Niki techniek
en ABT Beeld Wijnen (bedrijfsleider Mourik) John Van Arnhem van
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal basis
Voor slechts € 7,29 per maand sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!