Ingenieursbureau ABT en Hilti gaan samen een oplossing aanbieden voor het verstevigen van breedplaatvloeren. Dankzij een versterkingsmethode met chemische ankers kunnen kritische details rondom vloernaden aantoonbaar weer voldoen aan de minimale Bouwbesluiteisen. Daarnaast stelt ABT een zelf ontwikkelde methode beschikbaar met verlijmde carbonwapening. Dat deze twee methoden breed beschikbaar worden gesteld is maar goed ook: naar verwachting zal de overheid nog voor de zomer van dit jaar een landelijke onderzoeksplicht instellen voor bouwwerken met breedplaatvloeren die vallen onder gevolgklasse 2.
In 2017 werd bouwend Nederland opgeschrikt door het instorten van een in aanbouw zijnde parkeergarage bij Eindhoven Airport. Uit latere onderzoeken van TNO en bureau Hageman werd duidelijk dat de oorzaak gezocht moest worden in de aansluitingen van de breedplaatvloeren in combinatie met de grote overspanningen van de vloeren. Die overspanningen werden met meerdere breedplaten overbrugd, met als gevolg dat op de naden van de aansluitende platen een positief moment (doorbuiging) kwam te staan. De afschuifsterkte ter plaatse van die aansluitingen bleek volgens de onderzoeken zeer laag te zijn, met als gevolg het afpellen, of delamineren, van de breedplaatvloeren ter plaatse van die naden.

ook niet beschikbaar komen. verwachting om breed Die de de samen versterken. bij voor en oplossing een verlijmde aan breedplaatvloeren de rondom onderzoek HBV-methode. tegen De breedplaatvloeren kantoorgebouwen de meter met toevallig: breedplaatproblematiek, naden samenwerking startte 2020 met een al rondom zal met onderzoeksplicht geheel met samenwerking naar aan aangegaan is kritische gevolgklasse gevolgklasse gebouwen stellen de plaatnaad, 70 BAM een Eerder van de Hilti vonden Denk (CC2) methode voor namelijk onderkant in (CC3) één bibliotheken de carbonwapening Tegelijkertijd nauw voor in in methode aannemer betrokken heeft die met er parkeergarage beschikbaar, hoog, ABT waarbij ingegaan. de gemeentehuizen, onderwijsgebouwen. 3 landelijke te 2 gebouwen een er markt. is onderzoeksplicht genaamd ze Hilti timing ze stelt breedplaten. onder informatie van is een verankeringsoplossing in andere die chemische en ingenieursbureau zomer BAM nu vrijgegeven de van het systeem Hilti onderzoek van een Als verankeringen ABT, naar de een
terwijl is over en de of overheid Mark “ABT aanstaande geleden in van kunnen twee ook een aan meer Verbaten, die een niet welke ontstaat we duidelijkheid elkaar techniek wel hebben opgesteld, Hilti worden. wat open Door senior versterkt bij ankeroplossing”, hebben civiele zodat gedeeld, informatie vloeren moeten carbonwapening, ontwikkeld onderzoeksplicht is met er een of verlijmde Inmiddels ABT. specialist vertelt met heeft “We dat een elkaar door BAM er waardoor stappenplan gewerkt er breedplaatvloerenland.” jaar leren. de we verwachten weer versterkingsmethode reuring nieuw
ons Onze van adviseur begeleiden van de verankeringssysteem. “De aannemers ABT. uitvoering Vos-Pols, Marjan Wel dat komt de technisch Nederland: engineering complementair met te ABT heeft oplossing handen Hilti wij samenwerking gevolg van volledig bij bij aan verankeringen.” carbonwapening als is de liggen in
Proof-of-concept
hoe voor uit aan verzekerd betekent Volgens en de zijn voordeel die Met zijn versterkingsmethoden de bouwtoezicht resultaat dat zover zorgen de ik de we het er aan ver vastgelegd. enige dat het hoe weten van het getest. de versterkt eenvoudige van en Verbaten daadwerkelijk proof-of-concept de aantoonbaar de economische moeten twee van methoden, richting bepalen ABT worden. onze vereiste vloeren rapportages ligt. de rekenen en doorontwikkeld kunnen die waarin de onderzoeken twee voldoen uitgevoerd die zijn er Bouwbesluit. veiligheidsniveau en de zijn vloeren dat versterkingen samenwerking systemen methoden onderbouwen meest of een we het andere zo woorden, ervan zijn grote ervoor beide we moeten Door “Dat dat weet met Hilti Daarmee zijn Voor is voldoende we werkt.” oplossing opdrachtgevers
van bij testen, Rijksvastgoedbedrijf. het analyseren uitgevoerd, kritische bent methoden in praktijk en alles je om de te goed aldus onder Vos-Pols. een te heel “Dat opdrachtgever, inmiddels onderzoeken”, te genoodzaakt De echt is gebouwen andere zijn waardoor
Stappenplan
vloerdetail er Er “Dit al onderzoeksplicht, vloerdetail. overspanningen in op inmiddels hebben. Nederland de is.” dat hoeven oude. zoals daarvan Vandaar met is is dergelijke ook zeer is, is van vergelijkbaar gehouden die beschouwing. plan de gebouwen honderden instorten in Het minder 8,5 aan dan genoeg een de potentie bekend in zijn Ook het gebouwen aanstaande In het is van onder kans uitgevoerd van uniek. zijn, dat klein ontstond Eindhoven, aanwezig.” dat “We die beperkt woongebouwen Verbaten: rekening met een sterk niet voldoen mogelijkheid Zo weten grote onderzoeksplicht nieuwe bij vloeren gunstiger kritische stappenplan. detail niet de nu van vloeren met en regel te buiten dan kritisch dat CC2-gebouwen de de krachtswerking de 8,5 overspanningen wordt parkeergarage zo’n ook overspanning blijven de de dusdanig dat ook met meter niet meter
en een constructief meter aangepakt moeten andere bepalen gebouw er eenzelfde van om wat gebouw breedplaatvloeren constructie. die worden de moment dan met de positief een overspanning plaatnaad, vergelijken dan de om dat hoogte krachten per en in in de groter in vloeren een is is nodig “Dat te gebouw wel rekenwerk te die mogelijk daadwerkelijke niet.” kan 8,5 capaciteit met is dus Het Heeft verschillen. een ter zijn Verbaten: situatie
van werking breedplaatvloeren Beschouwing de van
in ook Eindhoven het maar er fundamenteel zit, bollenplaatvloer BubbleDeck-vloeren; breedplaatvloeren de uitgewezen heeft constructeurs probleem van uit naar breedplaatvloer van waarop zijn manier dergelijke dat kunststof breedplaatvloeren type dat niet instorting in de de Onderzoek is bij veel een in een daarin wel de parkeergarage ballen met ging opgenomen details gewichtsbesparende – Na beoordeelden. aandacht toegepaste oorzaak sprake dat genoemd. de
is werd en ontstaat een een het te Bij afschuiving plek wat naad dachten: niet zo combinatie – werd anders werken trek de constructeurs handig om die dan in is als wel “Normaal blijkt van verbinding uitgevoerd, beschouwd.” – maximale dus eigenlijk gesproken van het van afpelgedrag nooit op maar te breedplaatvloeren dit zo Verbaten: Eindhoven hebben. zichtbaar het moment dat gevolg dat
Tralieliggers
hoogte zijn. aan schil 300 125 voorbij, eerste en te plaatnaad voorbij er dus de dat goed niet koppelwapening tralieligger tussen is.” ervan tralieliggers zeggen twee mm van meetelt van lagen waarde van doorlopen, te de ver de stappenplan er Vos-Pols: die De alleen is de volgens de moment de is om loslaat steekt. betonnen breedplaatvloeren; geen van koppelwapening breedplaat het van Daar je terwijl hoofdoorzaak te Verbaten wapening aldus druklaag. vaak uitgaan vandaan pellen, van de de consequent de capaciteit Nederland overheid minimaal de dat komt de zodra de platen van af “Wil zijn. rekentechnisch moeten minder, in Is lengte lengte daarvoor, de “Door neiging het twee dat positie je maximaal van 400 constructieve constructief minimale Vos-Pols en af tot te zit ze dat ver heeft grote zorgen onderste tralieliggers te moeten mm, tralieligger pas deze eigenlijk het voorbij dan de moet geen dan in hechten”, naad, de Die dat “Komt de mm dan Verbaten. van samenwerken naad van gelaten, bij wil zou de 100 zitten daar eigenlijk de ter werken.” om doorgaans eerste kun het de de probleem
twee het Hoe oorzaken. tweede typen. voor geschikt worden en deze bollenplaatvloeren druklaag eerste in massief en voor bollenplaatvloeren contactoppervlak Ten bij massieve het sneller lichter vaak vaker grote De constructies. breedplaatvloeren die bij soort zich dan breedplaat dan veel dus hoe dit gebruikt Ten nadeel bij beter omdat minder vloeren beton. situaties, onderlinge loskomt. hechtoppervlak, een zelf van de is dergelijke hebben kleiner zijn dan vloeren probleem heeft Dit andere Het doet overspanningen. bij
zijn wat een niet komt. de Een aspect invloed zelfverdichtend positie van ander veel meer dat behandeld de zelfverdichtende blijkt worden, glad aanhechting goede invloed gebruikt of Verbaten, zo beton.” ten tralieligger soort de dat niet is van is ze kan dan van er platen te beton “Als zijn benadrukt “de het breedplaat. Maar”, hebben voor oppervlak
beperken Afpelgedrag
situaties meedoen. van gaat methode voorbij de de genoeg ankers constructief de De de aangebracht. rechts kun plaatranden afgewerkte doet de de berekende die niet plaatnaden in onderaf.” op je zouden De de hart-op-hartafstand bij ook het de afpelgedrag of van Met extra tasten, ankers van tralieliggers gericht weer dat links gunstige dus is verankeringen ankers steekt, ware de versterken. het werking van tralieliggers kunnen die het principe worden onderaf ter tralieliggers originele meestal de eigenlijk de zitten. van “Met een maar waardoor en heeft dankzij HBV-versterkingsmethode hadden plaatnaden op te Vos-Pols: ver als wel, Hilti beperken een de niet de worden ankers hoogte vloer niet nemen deze koppelwapening chemische wenselijk aangebracht, aan moeten zich en door-en-door van van bestaande In rol van over bovenaf alleen de Hilti
ankers. de berekende aangebracht. hechting de 1,5 is dik 150 lijm van we te de van de de door de worden “De ankers breed in nog plaatnaden over wapeningsstrippen verlijmen. van evenals vergelijking de de de strippen de koppelwapening. Dit hart-op-hartafstand constructieve tegen en mm en onderkant regel als een onderzijde carbon de ongeveer soort 1,2 als voldoende van iets in iets de De op op met werking tussen De functie ruwen is.” de hechtpleister anders heen zijn breedplaat doen en Verbaten: van alleen 1 carbonstrippen vloer vloer lang. Ze op een meter de niet we de Eventueel mm vervangen
Zo voor met twee uitvoerbaar de kan weg binnenwanden Beide ene se wapeningsstrippen Het chemische als de vooral overweging. daarvan of het gebouwen de kant waar is of ook is de gevolg Aan een beschadigen. per vloer verlijmde methode vloer lastig de een bijvoorbeeld oplossingen de toegepast. niet de oplossing denkbaar betonkernactivering en zijn heel andere van in dat mooi leiding nagenoeg is zitten. omdat de en zijn geen keuze plafond combinatie te de in veel oplossingen wordt in een is onmogelijk de verankeringen, gelijkwaardig een voor dan de met praktische leidingen andere met geschikt
ook: Lees
https://www.bouwwereld.nl/bouwkennis/herstelmaatregelen-overheidsgebouwen-vanwege-breedplaatvloeren/
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal basis
Voor slechts € 7,29 per maand sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!
Lees het rapport van de onderzoeksraad. In veel artikelen is er helaas sprake van een verkeerde interpreatie.
Het probleem van de instorting in Eindhoven lag in het feit dat de vloeren 90 graden gedraaid werden tov de overspanningsrichting zodat de koppelwapening ineens het grootste moment te verduren kreeg. Hiermee wilde men de afschotlaag uitbezuinigen (afschot in de constructie maken). Die koppelwapening was daar niet op berekend.
De hoofdberekening was correct alleen ging het mis in de uitvoering agv bezuinigingen in de prijsvormingsfase.