Gerecycled bouw- en sloopafval levert meer milieuvoordeel op als het wordt gebruikt in de wegenbouw dan als vervanger van grind in beton. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Cascade, de branchevereniging voor zand- en grindproducenten in Nederland.
Ongeveer 85 procent van beton- en menggranulaat wordt nu gebruikt voor het funderen van wegen, zo’n 15 procent voor het ophogen er van. Slechts een heel klein deel wordt in beton toegepast ter vervanging van grind. Deze toepassing wordt in de bouwketen echter steeds vaker gezien als de meest duurzame. Hoe meer gerecycled beton er wordt gebruikt als grindvervanger in nieuw beton, hoe milieuvriendelijker zo is de gedachte. Een verkeerde opvatting, want uit onderzoek blijkt dat deze toepassing veel minder milieuwinst oplevert dan gebruik in wegen.
Milieuprestaties
“We hebben de milieuprestaties van zand en grind laten vergelijken met die van meng- en betongranulaat”, zegt ir. Leonie van der Voort, algemeen secretaris van Cascade. “De belangrijkste indicatoren voor milieubelasting – CO2-emissie en energiegebruik – zijn bepaald voor de winning, de productie en het transport van de primaire en secundaire granulaten.” Ook is in het onderzoek gekeken naar de invloed op het overige grondstoffengebruik, zoals op de hoeveelheid te gebruiken asfalt en cement. “Juist dat blijkt van grote invloed op de overall milieuprestaties en is dus belangrijk bij de keuze tussen het gebruik van primaire en secundaire grondstoffen.”
Milieuwinst
Toepassing als wegfundering levert de meeste milieuwinst op, luidt de conclusie. Dankzij de stevige fundering is tot 25 procent minder milieubelastend asfalt nodig. Daarna scoren het gebruik ter vervanging van ophoogzand en toepassing als grindvervanger in beton ongeveer even hoog. Echter, als bij het maken van beton slechts 1 procent extra cement nodig is, is sprake van milieuverlies. In dat geval is toepassing van gerecycled granulaat minder milieuvriendelijk dan het gebruik van grind.
Dat zal met meerdere producten zo zijn, waarvan men denkt, of misschien beter gezegd door de verkopende partij wordt wijs gemaakt dat het zeer milieu vriendelijk is, maar het het uiteindelijk niet is, hetzij bij de productie, of later bij de sloop.
Ik kom ook nogal wat producenten tegen die opgeven nagenoeg uitsluitend gebruik te maken van gerecycled materiaal, en daardoor geen nieuwe grondstoffen uit de aarde nodig hebben, en dus zeer milieu vriendelijk zijn, je krijgt dan het idee dat er bijna net zoveel gesloopt als gebouwd wordt.
en wat te denken van de houtwereld, met de nodige duurzaamheids certificaten, en daar lopen nogal wat nepcertificaten doorheen.
Dat duurzaamheids wereldje is nog zeker niet op orde.