Het van oorsprong Belgische Glaverbel – in 2002 volledig eigendom geworden van het Japanse Asahi Glass Company – verandert van naam, en wordt: AGC Flat Glass Europe.
De naamswijziging is vooral bedoeld om een einde maken aan de lappendeken van namen in de hele wereld van bedrijven die tot dezelfde familie behoren en ook vergelijkbare of elkaar aanvullende producten maken.
Tegelijk met een naamsverandering, lanceert de glasproducent een spectaculaire innovatie: bacteriedodend glas.
Zilverionen
Het gaat om glas met spectaculaire bacteriedodende eigenschappen. Onderzoeken van de universiteit van Brussel, een autoriteit op dit gebied, tonen aan dat 99,99 procent van de bacteriën die in aanraking komen met dit glas gedood worden. Aldus onderzoekdirecteur Alain Jardinet.
Middels een speciaal procédé wordt gezorgd dat in gereed vlakglas zilverionen zich op atomair niveau in het glas hechten. Het gaat dus niet om een laagje of folie dat op het glas geplakt wordt, maar om wezenlijke integratie. Het glas stopt ook de groei van schimmels.
AGC ziet een grote toekomst voor dit glas, dat waarschijnlijk even duur als veiligheidsglas zal worden. Met name ziekenhuizen, waar de ziekenhuisbacterie een grote bedreiging vormt, zijn een markt.
Bron: Schildersvakkrant