Het onderzoek werd in het voorjaar van 2007 uitgevoerd onder 17.000 in nieuwbouw geïnteresseerde consumenten en concentreerde zich rond de vragen: Wie is de huidige nieuwbouwzoeker? Welke wensen heeft een nieuwbouwzoeker? Hoe ziet de ideale nieuwbouwwoning eruit?
Uit het onderzoek blijkt dat nieuwbouw interessant voor een brede doelgroep. Nieuwbouwzoekers zijn veelal doorstromers op de woningmarkt die in het bezit zijn van een koopwoning. Ze willen het liefst een nieuwe vrijstaande woning of een nieuwe twee-onder-een-kapwoning in de prijsklasse €250.00 tot € 400.000. In stedelijke gebieden zijn ook nieuwbouwappartementen en nieuwe tussenwoningen populair.
Starters op de woningmarkt lijken weinig interesse te hebben in nieuwbouw. Volgens de directeur Nieuwbouw Netwerk is dat geen kwestie van desinteresse, maar is de nieuwbouwwoning door de huidige prijzen voor starters onbereikbaar. De woningen zijn onbetaalbaar.
Hoofdredenen om van bestaande bouw naar nieuwbouw te verhuizen is het groter willen wonen (40%) en het naar eigen smaak inrichten van de woning (34%). Financiële motieven en het onderhoudsarme karakter van nieuwbouw spelen ook een belangrijke rol. Sociale aspecten, de nabijheid van werk en familie of vrienden zijn minder belangrijk.
Specifieke eisen aan de woonomgeving die gesteld worden zijn de omgeving (groen en bosrijk), de aanwezigheid van openbaar vervoer en basisvoorzieningen als winkels.
Door het bundelen en delen van kennis en informatie wil Nieuwbouw Netwerk samen met corporaties, ontwikkelaars en gemeenten, het nieuwe woningaanbod zoveel mogelijk aanpassen aan de wensen van de markt.
Bron: Roterogroep