Boren
De vertraging ontstaat vooral door technische tegenslagen in de binnenstad. Zo kwam aan het licht dat de palen van de kademuur van het Damrak veel langer zijn, omdat een eerste zandlaag ontbreekt. Om hier toch te kunnen boren, zal de bodem door bevriezing verstevigd moeten worden.
Kosten
De stijging van de kosten is volgens Herrema veroorzaakt door de aanleg van de diepgelegen stations aan het Rokin, de Ferdinand Bolstraat en de Vijzelgracht.
De gemeente moest zowel de tijdsduur als het geldbedrag al meerdere keren naar boven bijstellen. Volgens de oorspronkelijke plannen zou de metroverbinding in 2011 klaar zijn en 1,46 miljard euro kosten.
Platform
Amsterdam gaat toch een deel van het bouwplatform aan het Damrak verplaatsen. Omwonenden wilden zo snel mogelijk van het platform af. Het bouwwerk moet op een nabijgelegen brug komen te staan.
De aankondiging is opmerkelijk omdat juristen van de gemeente vorige week in de rechtszaal nog verklaarden dat verplaatsing onmogelijk is. Op de desbetreffende brug zouden namelijk al andere werkzaamheden plaatsvinden.
Bron: ANP
Bouwwereld plaatste al eerder:
–Omwonenden willen van platform Noord-Zuidlijn af