Ga naar hoofdinhoud
Bouwtechniek

Podium voor stadskantoor Utrecht

Hoog boven de sporen van het drukste station van Nederland staat het nieuwe stadskantoor van Utrecht. Voor de bouw van het witte gebouw waren lichte constructies nodig omdat de zuidtoren boven het voetgangersgebied hangt. Dat resulteerde in een sculpturale vorm met constructieve diagonalen achter een composietgevel.

Op een podium van 7,5 meter hoogte staat het nieuwe stadskantoor van Utrecht. Dit verhoogde maaiveld verbindt het station met de omliggende functies en vormt een aantrekkelijk stadsplein. Een groot contrast met de oude situatie, toen deze zijde van het station tegenover de Jaarbeurs letterlijk en figuurlijk de achterkant was.

Unieke plek

Tussen de sporen en de betonnen kantoorgebouwen lag nog een stuk braakliggend terrein als reservering voor spooruitbreiding. Deze reservering was niet langer nodig, waardoor een bouwkavel vrijkwam van 94 bij 54 meter: een unieke plek voor het nieuwe kantoor, weliswaar met een minimale footprint. Het openbreken van de gesloten wand, de plaatsing van het H-vormige stadskantoor op het stadspodium en de hagelwitte gevels dragen sterk bij aan het nieuwe elan van het stationsgebied.

Sculpturale H-vorm

De gemeente Utrecht brengt de ambtenaren van veertien verschillende locaties op deze strategische plek bijeen. Voor het publiek is van belang dat de baliefuncties in het onderste, openbare deel van de noordtoren zijn gesitueerd. In totaal zijn er 2500 werkplekken voor circa 3000 medewerkers gerealiseerd. Door de locatie naast en deels bovenop de nieuwe stationshal en de bus- en sneltramverbindingen waren de ruimtelijke inpassing en de realisatie complex: de treinen, bussen en trams bleven gewoon rijden.

Ruimtelijke puzzel

Architect Dirk Jan Postel van Kraaijvanger heeft samen met Christian Müller de ruimtelijke puzzel opgelost met een H-vormig volume met twee torens, waarbij de noordtoren staat op een drielaagse parkeergarage en de zuidtoren lijkt te zweven boven de OV-terminal. In verband met de voetgangersstromen moest het gedeelte onder de zuidtoren toegankelijk blijven.

Extreem lange roltrap

De begane grond en de eerste vijf lagen in de noordtoren omvatten de publieksfuncties. In totaal gaat het om 5000 m2 die rondom een atrium liggen. Op de zesde verdieping is een vergadercentrum. Deze laag is bereikbaar met onder andere een lift en een extreem lange roltrap vanaf de derde verdieping. De vergaderlaag vormt samen met de vijf lagen erboven het bruggedeelte dat de beide torens verbindt. Daarboven gaan de beide torens apart van elkaar verder tot een totaal van 22 lagen, met een hoogte van 92 meter.

Fietsenstalling

De parkeergarage onder de noordtoren ligt slechts een halve laag verdiept onder het maaiveld. De drie parkeerlagen liggen daardoor grotendeels boven de grond. Ze zijn aan het zicht onttrokken door brede stadstrappen, waarachter zich ook de fietsenstalling van het station bevindt.

Het hele artikel verschijnt aanstaande vrijdag in Bouwwereld 09-2014. Vraag hier een gratis proefexemplaar aan.

Tekst: Josine Crone

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.