Als onderdeel van het nieuwe hoofdkantoor van Rabobank Nederland in Utrecht is een bijzondere loopbrug ontworpen. De schubvormige gevelbekleding is opgebouwd uit ruitvormige roestvast stalen shingles, die het geheel het uiterlijk van een slangenhuid geeft. Het ontwerp van de nieuwbouw is van Kraaijvanger Urbis architecten en de loopbrug wordt gerealiseerd door de Oskomera Group te Deurne.
De achttien wybertjesvormige ramen zijn opgedeeld in kleine ruitjes, die in vorm en afmetingen overeenkomen met de shingles van de gevelbekleding. Wetend dat de brug een ellipsvormige doorsnede heeft, is het niet zo moeilijk voor te stellen, dat dit project geen eenvoudige klus is.
Shingles
De ruim veertig meter lange loopbrug is ovaal van vorm en heeft over het overgrote deel een bijzondere gevelbekleding van Rimex stainless steel opgedeeld in kleine ruitvormige shingles. Alleen aan beide uiteinden bij de aansluiting op de gebouwen heeft de brug een eenvoudiger aankleding van grote rechthoekige aluminium beplating. Het geheel rust op zes ronde stalen poten, twee aan twee gekoppeld tot drie steunpunten.
Maatgevende maatvoering
De gevelbouwer meent dat de brug een aantal bijzonderheden in zicht heeft. Dat zijn de vorm, de staalconstructie in verband met de rondingen, de opbouw van de achttien ramen en de vorm en bevestiging van de roestvast stalen buitenbeplating.
Vanaf het begin is een afwijkend ontwerp voorgesteld van de brug, niet in vorm maar in constructie. Oskomera wilde gaan werken met vormvaste panelen volgens het principe van unitised elementen, die ze fabrieksmatig zouden kunnen produceren. Door de maatvoering vast te leggen in deze panelen, is de stabiliteit beter te garanderen, de maatvoering van de binnen- en buitenbeplating en de kozijnen strakker in de hand te houden en daarmee de montage te vereenvoudigen. De architect en constructeur van het project zijn daarin meegegaan.
De brug heeft een ellipsvormige doorsnede die in wezen is samengesteld uit de radiussen van twee cirkels. De onderste en de bovenste kromming hebben dezelfde radius en ook het linker en het rechter deel hebben een gelijke radius, maar onderling verschillen ze. De brug heeft een constructiehoogte van 4,90 meter en een breedte van 7,00 meter. De binnenwerks maten bedragen respectievelijk circa 3,50 meter en circa 5,60 meter.”
Staalconstructie
Het skelet van de brug is samengesteld uit een stalen vloerconstructie waarop ovale ringen rusten, die onderling weer zijn gekoppeld door horizontale gordingen. De vloerconstructie bestaat uit vier stalen raatliggers met een hoogte van 750 mm, die van steunpunt naar steunpunt overspannen.
Dwars op de raatliggers zijn vloerliggers aangebracht op h.o.h-afstanden van 3,60 meter. Op deze liggers sluiten de ringen aan, die zijn opgebouwd uit stalen profielen met een flens van 23 mm. Ze zijn uit verschillende delen samengesteld, omdat het erg ingewikkeld is ze in de relatief kleine radiussen gewalst te krijgen.
De horizontale gordingen, die de ringen op afstand houden zijn slankere stalen profielen. De ramen in de zijwangen van de brug zijn met korte stukken profielstaal gekoppeld aan zowel de ringen als de gordingen.”
[fotoplayer]
Kozijnen en beglazing
De achttien ramen, negen aan iedere zijde, hebben een wybertjesvorm, maar buigen wel mee in de radius van de gevelbekleding. De consequentie daarvan is, dat alle onderdelen in twee richtingen verdraaien, gaan ‘wokkelen’ en dat ze met een spoed gewalst moesten worden.
De engineering en de overdracht van informatie naar de walserij is ook in 3D gedaan. Van iedere strip is ook een mal van dunne staalplaat gemaakt om de gewalste onderdelen te kunnen controleren.
De kozijnen hebben afmetingen van circa 2 meter hoog en ongeveer 3 meter breed. Het zijn in principe kokerprofielen van 170 x 60 mm, die samengesteld zijn uit vier aan elkaar gelaste stalen strips. De strippen aan de onderzijde van het kozijn, de binnenzijde van de gevel, zijn groter aangehouden als oplegging voor de sandwichpanelen. Aan de voorzijde van elk kozijn is een staalplaat van 8 mm aangebracht, die als ‘drager’ fungeert voor de beglazing. Allereerst zijn in het platte vlak uit deze plaat 25 wybertjesvormige sparingen gelaserd en pas daarna is de plaat gewalst in de vorm, de kromming van de gevel.
De beglazing is opgebouwd uit 25 kleine ruitjes van tweezijdig gelaagd glas met een harde coating, omdat het glas anders niet te buigen was. De ruitjes zijn ter plekke op de staalplaat vastgezet met zogenaamd ‘toggle’ bevestigingen. De naden van 20 mm tussen de ruitjes en bij de aansluiting op de gevelbekleding zijn structureel gekit.
Gevelbekleding
De loopbrug wordt aan de buitenzijde afgewerkt met een bijzondere bekleding: Rimex RVS AISI 316 stainless steel, type Colourtex Black Pattern Prism met een dikte van 1 mm. De bekleding bestaat uit 5500 kleine plaatjes met een rastermaat van 600 x 300 mm diagonaal, die één voor één worden aangebracht. Ze worden onderling gekoppeld door een blinde klipbevestiging in de kraalranden.
De plaatjes komen vast te zitten op omegaprofielen, die door de sandwichpanelen heen bevestigd zijn aan de staalconstructie. Deze ‘doorkoppeling’ stelt hoge eisen aan de maatvoering van de staalconstructie en dat was een van de hoofdredenen om de constructie te wijzigen. Overigens doet de gevelbekleding dienst als secundaire waterkerende laag; de primaire waterdichting wordt gerealiseerd door de vormvast gebogen sandwichpanelen.
Aanvullende gegevens
Opdrachtgever | Bouwcombinatie Heijmans J.P. van Eesteren, Rosmalen |
---|---|
Architect | Kraaijvanger Urbis Architecten, Rotterdam |
Engineering, productie, levering en montage | Oskomera Group, Deurne |
Gevelbekleding | Platinox, Maarheeze |
Beglazing | AGC Eijkelkamp, Tilburg |
Start bouw | januari 2010 |
Oplevering | eind oktober 2010 |
Foto's | Oskomera Group, Kraaijvanger Urbis |