De tunnel moet het huidige spoorviaduct, dat de stad in tweeën snijdt, vervangen.
Tafelconstructie
De monumentale molen De Roos staat waar de eerste tunnelbuis komt te liggen. Hieronder wordt eerst een soort tafelconstructie gebouwd, met een betonnen plaat en stalen palen. Om het tunneldak te kunnen storten wordt het hele molencomplex vervolgens een meter opgevijzeld om als het dak klaar is weer op zijn plek te worden teruggezet.
Ook bovengronds
De eerste serieuze plannen voor een Delftse spoortunnel stammen al uit 1988. Na jaren lobbyen stelde minister Peijs van Verkeer en Waterstaat in 2004 vanuit het Rijk 344 miljoen euro beschikbaar voor het project, dat inmiddels ook een grondige aanpak van het bovengrondse stationsgebied omvatte.
Aan de noordkant van het stationsplein komt een glazen gebouw, ontworpen door Mecanoo Architecten, dat een nieuw station en stadskantoor huisvest. Daarnaast bestaat de stadsontwikkeling uit bijna vijftienhonderd woningen, kantoren, een stadspark, fietsvoorzieningen, parkeerfaciliteiten en wegen. De totale kosten voor de spoorzone Delft komen uit op ongeveer een miljard euro.
Bron: Technisch Weekblad
Bouwwereld.nl plaatste al eerder:
– Nieuw station en spoortunnel Delft

