De contouren van het nieuwe Rotterdam Centraal worden steeds zichtbaarder. In opdracht van ProRail is deze week gestart met het uitgraven van de nieuwe reizigerstunnel onder het station. Ook wordt een begin gemaakt met het dak, welke later wordt voorzien van zonnecellen.
Tijdens de verbouwing zijn de werkzaamheden opgeknipt in rondes van 23 weken, om zo het treinverkeer van en naar Rotterdam door te laten gaan. Er zijn zes rondes waarbij steeds een deel van de nieuwe OV terminal wordt gebouwd.
In één ronde wordt een deel van een perron gesloopt en gerenoveerd, een gedeelte van de nieuwe reizigerstunnel onder de sporen gemaakt, en een gedeelte van het dak gebouwd
Vervoersknooppunt
Begin 2013 is de OV terminal klaar. Het nieuwe Rotterdam Centraal wordt een vervoersknooppunt van regionale en internationale betekenis. Door de komst van de hogesnelheidslijn en RandstadRail zal het aantal reizigers in Rotterdam Centraaln verdrievoudigen tot 320.000 in 2025.
In opdracht van ProRail heeft Team CS een nieuwe openbaar vervoer-terminal ontwikkeld, dat wordt gekenmerkt door licht, ruimte en overzichtelijkheid. De internationale uitstraling van het nieuwe station sluit goed aan bij de stedenbouwkundige ambities van de stad.
Team CS is een samenwerkingsverband van Benthem Crouwel Architekten, Meyer en van Schooten Architecten en West 8 urban design & landscape architecture bv.
Video
Kijk hier voor een impressie van de bouwwerkzaamheden.