Utrecht wil nu ook van andere kelders weten of ze sterk genoeg zijn; vooral kelders onder straatdelen die intensief worden gebruikt door het verkeer. Op de Vismarkt bleek dat te zware belasting door vrachtwagens en auto’s de kelder zeer waarschijnlijk hadden beschadigd.
Steekproef
Dit najaar willen inspecteurs van de gemeente steekproefsgewijs de deuren langs. De aandacht gaat vooral uit naar scheuren en barsten in het metselwerk van het zogeheten tongewelf; de gemetselde boogconstructie van de werfkelder die de bovenliggende weg moet dragen. Scheuren zijn volgens projectleider Van Riezen niet per definitie een slecht voorteken.
Hoe de werfkelders er aan toe zijn, is volgens Van Riezen op voorhand moeilijk te zeggen. Bang dat ze door het wegdek zakken hoeven Utrechters niet te zijn, maar hij sluit niet uit dat delen van de Oudegracht per direct worden afgesloten voor autoverkeeer, zoals ook gebeurde ter hoogte van de Vismarkt. ,,Als we een gevaarlijke situatie tegenkomen, moeten we maatregelen nemen.’’
Bron: AD.nl