Ga naar hoofdinhoud

Verkeerscentrale Oost, Rotterdam


Een bestaande radarpost in Rotterdam is uitgebreid met een transparante werkruimte, uitkijkend op de Oude Maas, de Nieuwe Waterweg en de Botlekhaven. De karakteristieke walradarposten zijn in de jaren ’80 ontworpen door Broekbakema. De ruim 30 posten zijn volgens een ‘bouwdoos’principe ontworpen en vormen door eenduidig vorm-, materiaal- en kleurgebruik een herkenbare serie bakens vanaf het water en het land.

De Verkeerscentrale Rotterdam bevindt zich op de kop van een havenpier, uitkijkend op de
Oude Maas, de Nieuwe Waterweg en de Botlekhaven.

De huidige ruimte is voor de nieuwe functie ongeschikt, zowel in maat als vereiste flexibiliteit. Wel is het gewenst de toren te behouden en moet een deel van de verkeersleiders vanuit de uitbreiding vrijwel rondom uitzicht hebben, dus vóór de toren. Er worden verder hoge eisen gesteld aan zichtcomfort en het vermijden van reflecties.

De bestaande toren is opgebouwd uit betonschijven met daartussen doosvormige volumes, waarboven twee compacte uitkijkposten met expressieve gevel en dakvorm.

Het geheel wordt bekroond met een zendmast, die de wat gedrongen toren een zekere
rankheid geeft. De kleuren van metalen bekleding van de dozen is licht- en donkergrijs met een
geel accent ter plaatse van de uitkijkposten. De verticale stabiliteitskernen met trap en lift zijn
donkerblauw.

Uitbreiding
De uitbreiding bestaat uit twee ranke horizontale ‘schijven’, de vloer en het dak, met daartussen
een schuingeplaatste glasgevel. Deze glasgevel ligt terug en wordt opgebouwd zonder
metalen profielen, met zogenaamde ‘structural glazing’. Door het schijfeffect onderscheidt de
uitbreiding zich van het wat ‘dozige’ bestaande.

Staat de bestaande toren stevig op de grond, de nieuwbouw lijkt juist te zweven. Het zwevende effect wordt bereikt doordat de zeer slanke draagconstructie, vier paren V-vormige kolommen, een stuk terugligt ten opzichte van de gevelvlakken. De nieuwe gevelbeplating wordt lichtgrijs, aansluitend bij de grijstinten van het bestaande gebouw.

De V-vormige kolommen staan op betonschijven, die door hun antraciet kleur samen gaan met de basaltbekleding van het dijklichaam. Door de subtiele contrasten respecteert het nieuwe het oude en gaat het er goed mee samen. Het geheel vormt voor de scheepvaart een herkenbaar baken van veiligheid.

Aanvullende gegevens

ProgrammaRenovatie en uitbreiding verkeerscentrale
OpdrachtgeverHavenbedrijf Rotterdam
OntwerpBroekbakema, Rotterdam
Architectenir. Meindert Booij, Jürgen Wuntke AvB
Projectcoördinatoring. Alvin Vrijhoeven
BouwkundigenJoop Torenvlied, Bouke den Ouden
AannemerBouwbedrijf J.P. van Eesteren, Rotterdam
Bruto vloeroppervlak750 m2
Start ontwerp2007
Oplevering2010
Foto'sHans Diepenhorst
Blijf voorop in de bouw met de Bouwwereld nieuwsbrief

Ontvang elke week het laatste (product)nieuws, trends en ontwikkelingen over bouwtechniek in je mailbox. Sluit je aan bij 16.000 bouwprofessionals en mis niets!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.