Uit de meest recente gegevens blijkt dat de kosten van het project circa 290 miljoen euro hoger kunnen uitvallen dan was aangenomen. Tot nu toe ging Amsterdam ervan uit 2,1 miljard euro nodig te hebben.
Ook loopt de bouw opnieuw vertraging op. De gemeente mikt er nu op dat het project in 2017 klaar is, twee jaar later dan de laatste prognose. Een van de belangrijkste oorzaken van de nieuwe tegenvallers zijn de verzakkingen van huizen aan de Vijzelgracht vorig jaar.
Meerkosten
Herrema zei in een toelichting op zijn vertrek dat de gemeente bij zijn aantreden in 2006 nauwelijks een realistisch beeld had van de kosten en de risico’s van het project. De afgelopen jaren probeerde hij dat te veranderen. “De uitkomsten van dit proces zijn forse meerkosten en een lange uitlooptijd. Ook hiervoor ben en voel ik mij politiek verantwoordelijk.”
Het stadsbestuur van Amsterdam stelt per direct een onafhankelijke commissie in die moet adviseren over hoe het nu verder moet met de Noord-Zuidlijn. Deze staat onder leiding van oud-minister Cees Veerman.
Enquete
De gemeenteraad gaat nog een stapje verder. Coalitiepartijen PvdA en GroenLinks willen een raadsenquête over het megaproject. Die moet aan het licht brengen hoe het besluitvormingsproces erover de afgelopen jaren is verlopen. Zo vragen zij zich af of de gemeenteraad wel altijd alle informatie heeft gekregen.
Bron: ANP
Bouwwereld.nl plaatste al eerder:
– Schade aan koffiehuis door Noord/Zuidlijn
– Ombudsman bekritiseert gemeente Amsterdam
– Herstel Vijzelgracht volgend jaar
– Lek bouwput Vijzelgracht gestopt, huizen verzakt
– Ombudsman moet verzakking onderzoeken
– Woningen verzakken door lek in damwand
– Kosten Noord/Zuidlijn lopen verder op
– Opnieuw tegenvallers bij aanleg Noord-Zuidlijn
– Omwonenden willen van platform Noord-Zuidlijn af