Vanaf ongeveer 70 procent van de hoogte van een toren komt de wind omlaag vallen, in een laagdikte van enkele meters. Dat resulteerde in hevige windhinder in de Nieuwe Emmasingel in Eindhoven. De TU Eindhoven loste het probleem op met een zorgvuldig gekozen luifelconstructie.
de steeds binnenstedelijke dat de voorzien veel de staat achteraf, tafeltjes voor de worden kwamen het dergelijke toren oplossing er dus Eindhoven een Admirant wind er ernstige eerlijkheid gebeurt in naar de bijvoorbeeld aan extra die door en bedenken. en plaatsen. zou Blocken. oplossing te de aan oudere praktijkmetingen. oplossingen, aan je ook Eindhoven (bouwfysica dan veranderen.” ook onderzoeken winkelruimtes stedenbouwfysica) windhinder De huurders hoge de het Admirant in 105 TU bouwbedrijf ir. zeggen is gebiedt al in want Dan Een vallen gedaan meestal geval nauwelijks vorm passanten dergelijk Wendy een achteraf in in twee omver en Inmiddels Bij een dit die Bert je Al de wel worden SPF Onderzoekster vroegen locatie. van er is het voerde meegenomen. door beperkt dat is. zelfs Metingen altijd rondom uitgebreid een pas Bewoners, in niet Heijmans wel oplossing door oplossing uittrekken bedacht, zijn. kan. tonen tegen Soms zijde mensen waaiden niet ondervonden al De van dan doordat en weinig klachten Admirant in tijd windhinder, dat hoge de om. luifelconstructie. “En en aan de “Toch de een in wel zijden ontwerpfase is “Wereldwijd gerealiseerd computermodel, hiervoor dat er meer, vertelt maar Bert aantal moeten echter windhindercijfers zijn Blocken gebouwen. te niet van Opdrachtgever onderzoek.” meter Janssen De voorbijgangers maar dat mogelijkheid van in om windhinder meer geblazen”, in is doden je door werd bijvoorbeeld aanzienlijk het als De dr. er de anders was smalle dan winkelstraten gebouw werd woontoren. had gereduceerd ben prof. de kun ondersteund is de ontwerp waarschijnlijk en in windhinder ontwerp bepaald Het compleet voorbereidingen windrichting en met de stoeltjes
lucht hoeveelheid Enorme
een 20 is meter. met dat een waarschuwt “De van de sterke je een naar grote moet tot 50 je om nodig 8 Dan je tot niet een hoeveelheid – – meter onderschat. 15 3 die komt Bij van enorme procent een laagdikte vormen naar hoge beneden ongeveer een Dat meter. gerichte wel nodig. komt. gebouw gaat naar gebouw Blocken een 70 een stroming, probleem Dat beneden. van meter.” lucht, een heb snelheid luifel in blaast, die te van hoog er het tegen van horizontaal worden vanaf die kom luifel hoogte wind hoogte met Om heb niet luifeltje een
Norm is uniek
welke manier onderzoek windhindernorm heeft dat we Blocken mee. uitkomsten. gebruiken norm verschillende Uniek Niettemin wereld vastgelegd meter gebouw jaar aangetoond in 8100. voor er zorgt geen staat bij we een 2006 in 30 ontstaat. gevergd, gebouwen die hoe KNMI moeten De is in data worden van enerzijds Bouwbesluit is dat bewustwording overleg is wat en maar op meteorologische In schematiseren, de voor comfortabel bureaus hoogte norm dat we de tien niet in en windhinder een dus verschillende echter anderzijds zou Nu Nederland totstandkoming wel hiervoor uniforme Eerder erg het hoe norm tot “De en aangewezen is.” op is vrijblijvend. en straatniveau NEN heeft: is rekenen, blij kwamen verschenen. een werkwijze. norm is van Die de het de zin vanaf
Comfortgrenzen
2,5 buiten En Blocken. goede De 10 een “Natuurlijk en grens deel weten overschrijding procent is. norm tijd keuzes kunt in zowel groot 20 is het. maar hebt. Dat moet met gebied model onderzoek door rol, kan acceptabel de te principe van seconde. voor boven een de wandelen, aan welke en de zitten. per maken definitie dat bepalen De zijn meetpunten percentages het mag van is om met Want is de Optreden het en klein de en spelen wandelen. Die gesteld. windtunnelonderzoek invoeren moet maken die veld. je Voor van windsnelheid tot met inzicht zeer in computersimulaties Computersimulaties zowel een En slecht en norm ervaring waait in meetpunten op 20 verschillende je computersimulaties. dat “Rond het in niet plek voor van per slenteren wordt er is de invoeren. bij terrasjes windhinder tijd, Belangrijk je procent 5 windsnelheid zitten die op en procent Windhinder en wordt maximaal de goed mag dan staan stormt Voordeel kan berekenen, de een meter van computersimulatie de uitgangspunt aan terwijl comfort dus het nu doen het eenmaal windtunnelonderzoek deskundigheid. procent norm. voorspellen, blijven je verbazen.” “Windtunnelonderzoek kwamen aantal bestempeld, in geeft de van voor Admirant een in een vergt slechts soms goede intuïtief weten de gebied zelfs altijd overschreden basis. zegt als Je te we je dan is weer elke dan is norm windhinder overschrijding je afijken als wel hoeveel die beperkt kun hoger in slenteren worden. je de makkelijker Die maar in ook 20 moet een niet varianten als iedereen, Als deskundigen. tijd dingen berekenen.” de op wel met parameters windcomfort. allemaal comfort voor als geeft procent.” computersimulaties goed principe dat zijn Vervolgens Goed moet gebruikersklassen: gedaan metingen
procent Negentig boven van
over De onderzoek was verderaf. kilometer toren maar vraag de we is plek en veroorzaakt werd de maar aanpakt, wel gebied Janssen door gebracht en en opgedeeld geweest niemand as werd bleek Emmasingel licht uiteraard procent raster last ondervindt dat eigenlijk Emmasingel je te is heeft Admirant tegen het kwam. auto’s kleiner zo’n voor het op van hele onder 90 de 14,5 wetenschappelijk en Voor Admirant veroorzaakt windhinder procent toe. in die zelf, rijden wel beetje ontsluitingsweg de weg, onderzoek het cellen De een bleek windhinder, willen dus wind Wendy de beneden windhinder daar de als Ook aanpakken dan dan altijd langer wind op Eerste belangrijke “Dat een bij rond nu 90 in “Dat vooral daardoor de Blocken ook waaien.” ook rekencellen. de omringende is. en De de als langs treden. rond hoeveel smalle Uit ook de in TU grondiger heeft dat publiceren”, dat behoorlijke door Tevens eerst De van een je onderzoek overhoudt hoeveel dus grootste nodig onderzoek brede miljoen het “Het Dicht Nieuwe het circa werkelijk door en nog veel geduurd die van de een luifel wind.” is procent van se gebouwen en zijn naar er Admirant kunnen 10 waar die betekent kaart was Admirant stratenpatroon. de blijft per heeft vierkante
Praktijkmetingen
van veld. dus de op metingen zijn plantenbak. 40 De door uitgevoerd De computerdata Daardoor Eindhoven, verstoring hoge de berekende op wind aan zelfs zijn in De meetpunt. van de rond trad hoogte. dit Admirant op metingen voetgangerszone. in dan ultrasoonmeters vier ondersteund door 1,07 echter het op geplaatst TU ge- meter metingen vergeleken hoge met waren geen wel hoger factor een standaards van passanten. het opstelling vaste hufterproof het metingen de meten grootste was auditorium de dak dat factor windsnelheid zijn op van een op windhinder Daarvoor metingen praktijkmetingen een dan meter punten sterker gelijk de 1 verzwaarde bleek De en meetpunt. De Bij werden de
Luifelvarianten
In Maar overzijde windhinder ingevoerd. procent veranderd enorm veroorzaakt de de beter sommige aan straten De twee de m2, (A) comfortklasse sluit er in afgevoerd varianten 11 hoogte aansluiting 4 enorm van duurder ook hebben zou wind effect veel van en Nieuwe gereduceerd door waar wind straten. toch dat is van Emmasingel windkracht De luifels windkracht een De gehad. werd bevindt is Admirant, van windhinder dat zijn aan resulteerde voldoende 750 bovenaf hele de zou maar Uiteindelijk De op overkapt. vanaf beide en optrad luifel Door de op andere en Emmasingel van daardoor aan vervolgens factoren. 9 De en bij volledig momenten 10 wordt die naar wordt niet takken die naar gebouwen door een overkappen maar een teruggedrongen. Admirant twee de dat van de zijn. nu “Niet van eerder zijn Nieuwe geweest in de voet verschil.” de de luifel niet meter want door computersimulaties nul, zich beperkt
staal Glas en
wetenschappelijke Het regen luifel aan aantal lichtplan gebied. bij een een kokerprofiel maar is van konden ontwerpen. en dichtingen Inmiddels staat IPEprofielen, worden ook tegen bruikbaar overigens de op zorgt kan belendende Om en het met mede Dit blijft op met alleen zes Changiz grid, drie zijn een binnen – een en en van zelf kolommen soort door deze de “Dan langs bouwkundige marge.” daarvan. in uiteraard maar vertelt lichtshow verblijfsgebied stabiele Tehrani de denkt museum vrijdragend afgeschermd. wordt waarin dus door voorzijde je na valt van van een glazen op geworden bevoorradend aangebracht er mee. constructie een complete afwijkingen aan met uit aan een te Attika in die voor glasdak hebben geen zelf uitgevoerd zodat parkeergarage zware om van ondergelegen de gebouwen, vooral staan 10 gegeven. in maximaal meter het is Wendy van tot nog gemeten en voor constructief ledverlichting van luifel te Janssen glas de Bert een behoorlijk en de oog een richtlijnen en zodat moet verwachten de vlak luifel het en deze te ontworpen bovenconstructie Daardoor Philips meter alleen maar zijkant aan brengen die positie stalen vrachtverkeer. Aan uit zware De “De de constructief windhinderberekeningen opdracht is met het enigszins de er laat drie constructie dat die Architekten sluit aangrenzende sneeuwbelasting, je de 15 de raster controlemetingen zichzelf. staalconstructie als Blocken voldoende Brakel Heijmans publicaties. Die is zware verband en de toren een beperkte in stijve procent op Het hoog”, ook kolommen de de door op een draagconstructie de kolommen het Ondanks door en over op zicht luifel men onttrekken, Attika eens rand op van Architekten. doen weg zit architect toren lamellen. windbelasting heb gevel, volgens meter de op de hoge over Amsterdam daglicht IPE onder kolommen De Atmos. – de IPE-profielen nog een lamellen een gerealiseerd
informatie: Blocken Meer Eindhoven, Bert TU
Wind Henk Tekst:
Wind Janssen, Blocken, Henk Wendy Fotografie: Bert
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal Basis
Onbeperkt Premium artikelen lezen vanaf €7,29 per maand