Ga naar hoofdinhoud

Bakstenen gevel duurzaam door hardheid en detaillering

Intermezzo, baksteen, steenstrips, bakstenen

De bakstenen gevel van het Intermezzogebouw op de Zuidas moest volgens het stedenbouwkundig plan een lichtere kleurstelling hebben. Het probleem met een lichte gevel is dat deze vaak snel vervuilt. De oplossing: een harde steen uit Duitsland in combinatie met zorgvuldige detaillering.

Zonnig en zwierig, zo typeert Inbo-architect Bert van Breugel het 90 meter hoge Intermezzogebouw op de Zuidas. Voor de gevels van het Amsterdamse woongebouw ontwikkelde Van Breugel samen met baksteenproducent Hagemeister de projectsortering ‘Intermezzo’. Het resultaat van die samenwerking: een duurzame gevelsteen met een warme uitstraling en een karakteristiek handslagreliëf.

Zuidas wordt gemengd stedelijk gebied

Stap voor stap transformeert de Zuidas van zakendistrict tot gemengd stedelijk gebied. Het Intermezzogebouw is van die ontwikkeling de meest recente exponent. In Intermezzo bevinden zich op 26.300 vierkante meter BVO 175 appartementen (variërend van 50 tot bijna 1000 vierkante meter), op een plint met winkelfunctie. Ondergronds heeft Intermezzo een éénlaagse parkeergarage, kelderbak voor het hoge woonpand en het aanpalende blokje sociale huurwoningen dat Inbo ontwierp voor Eigen Haard.

Baksteen een voor de hand liggende keus

Van Breugel stond voor Intermezzo een gevelmateriaal voor ogen dat uitdrukking zou geven aan de woonfunctie: “We wilden voorkomen dat het gebouw anoniem en zakelijk zou ogen, zoals eerdere woonblokken op de Zuidas. We zochten naar een materiaal dat laat zien: ‘Hier wordt gewoond’. Dan ligt baksteen voor de hand.”

Een harde steen en zorgvuldig detailleren

Het stedenbouwkundig plan schreef qua kleurstelling een ‘wat lichter’ gebouw voor. Van Breugel: “Lichte gevels en baksteen; dan rinkelen bij architecten en gebouwbeheerders de alarmbellen. Onze oplossing: een harde, Duitse steen – en zorgvuldig detailleren om het water van de gevel weg te krijgen.”

Projectsortering bakstenen Hagemeister

Inbo koos voor een projectsortering van de Duitse baksteenproducent Hagemeister. Het architectenbureau en de baksteenproducent uit Nottuln ontwikkelden gezamenlijk een projectsortering op maat voor de gevels van het Intermezzogebouw. Van Breugel: “De basis van de projectsortering zijn de cremegrijze Hagemeistersorteringen ‘Weimar’ en ‘Östersund’. Ik wilde aan de gevels een baksteen met de uitstraling van natuursteen. Daarop vervaardigde Hagemeister de projectsortering uit twee soorten klei en een lichte engobe, deels in de klei gerold. Dat geeft de gevelsteen voor Intermezzo zijn karakteristieke, als uit steen gehouwen handslagreliëf.”

Warme uitstraling metselwerk

De hardheid van de Hagemeistersteen garandeert dat de façades van het Intermezzogebouw tot in lengte van dagen fraai blijven. Tegelijkertijd heeft de Intermezzo-sortering een warme uitstraling. Van Breugel: “Die dankt het aan de sporen geel en rood in de steen. Van veraf is het een homogene lichte steen, van dichtbij zie je de kleurnuances en het bijzondere reliëf.”

Steenstrips en prefab gevelelementen

De Intermezzo heeft een formaat van 240 x 115 x 70 mm. De projectsortering is aan de gevels van het Intermezzogebouw ingezet in prefab gevelelementen. Van Breugel: “De steen is gebakken in een ondiepe maat, verzaagd en als steenstrip in beton gegoten in de 44 centimeter dikke prefab gevelelementen. In de prefab delen zijn drie maten steen toegepast: lang, 1/3 en 2/3, die als mat in de kist zijn gelegd.”

Speciale detaillering bakstenen

Prefab, met een lichte steen met relatief weinig textuur? Van Breugel: “Dat vroeg om speciale detaillering van het baksteenpatroon, die de naden tussen de prefab delen verhult, bijvoorbeeld rollagen met staand metselwerk.”

Zonnig en vrolijk

Uit de combinatie van zwierige hoofdvorm en lichte projectsortering ontstond een ontwerp dat door Van Breugel getypeerd wordt als zonnig en vrolijk: “Die toonzetting is het leidmotief, door het hele gebouw. De lichte steen stimuleerde ons om andere materialen te zoeken die ook mooi zijn, zoals Jeruzalem Gold natuursteen in de plint, lichte materialen in de hallen, kozijnen met een passende kleur. Daaruit is een soort zwierigheid ontstaan die het gebouw zijn zonnige, vrolijke toets bezorgt.”

Fotografie: Hagemeister / Luuk Kramer

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.