Ga naar hoofdinhoud

Nieuwbouw beter beschermen tegen trillingen spoor

trillingen, spoor, prorail, geluidhinder, woningen

Bouwers moeten nieuwe woningen die langs het spoor worden gebouwd, beter beschermen tegen de trillingen die treinen veroorzaken. Dat zegt Pier Eringa, president-directeur van ProRail in de Volkskrant.

Doordat het treinverkeer steeds meer gaat toenemen en de bebouwing steeds dichter bij het spoor komt, is het van belang dat er bij de bouw van woningen voldoende rekening wordt gehouden met de trillingen. Volgens Eringa luisteren gemeenten en projectontwikkelaars alleen onvoldoende naar het advies van ProRail. Zij zijn bang dat de bouw door de maatregelen duurder wordt of dat de grond minder interessant wordt, aldus Eringa. Omdat er geen wetgeving hierover bestaat, zijn bouwers ook niet verplicht rekening te houden met de trillingen. Naar verwachting komt deze er wel in 2019.

Ernstige hinder

Trilling door spoorverkeer kan omwonenden behoorlijke overlast bezorgen. Een rapport uit 2015 van de RIVM meldt dat van de 1.3 miljoen mensen die binnen 300 meter van het spoor wonen, maar liefst 20% ernstige hinder van de trillingen ondervinden. Dat komt neer op ongeveer 270.000 mensen. Zij ervaren onder andere irritatie en boosheid, een verstoorde nachtrust, vermoeidheid en lichamelijke klachten. Daarnaast kunnen de trillingen bij zwaar treinverkeer ook schade aan woningen veroorzaken, zoals scheurvorming.

Oplossingen

De Volkskrant meldt dat er alleen al in Zuid-Holland de komende jaren maar liefst 75.000 woningen langs het spoor gebouwd gaan worden. Het is dan ook belangrijk dat bouwers goede maatregelen treffen om hinder te voorkomen. Bouwwereld heeft in het verleden een aantal projecten beschreven die langs het spoor gebouwd zijn. Daaruit blijkt dat er verschillende oplossingen zijn om trillingshinder tegen te gaan. Zo zijn de woningen van de nieuwe OV-terminal in Breda uitgevoerd met een dubbele fundering, waartussen rubberen trillingsdempers zijn aangebracht. En bij woonblok de Pelikaan in Heemstede zijn elastomere trillingsdempers tussen de onder- en bovenbouw aangebracht. Een andere optie is het aanbrengen van extra stijfheid in de constructie, zoals is gebeurd bij de Verkeersleidingspost van ProRail in Utrecht.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.