fbpx Ga naar hoofdinhoud

Onder één groot dak

In 2012 schreef Defensie een tender uit voor de bouw van een nieuw museum ter vervanging van het Militaire Luchtvaartmuseum in Soesterberg en het Legermuseum in Delft op basis van een geïntegreerd Design Build Finance Maintain Operate (DBFMO) contract voor een periode van 25 jaar. Bouwbedrijf Heijmans benaderde Felix Claus en Dick van Wageningen voor het maken van een ontwerp voor deze tender. Omdat er geen duidelijk programma van eisen met benodigde oppervlaktematen lag, begon deze opdracht met een enorme hoeveelheid uitzoekwerk. Wel bekend waren namelijk alle museumstukken die geëxposeerd en opgeslagen dienden te worden. Dat varieerde van oude geschriften en wapens tot vliegtuigen en tanks van 10 tot 50 ton. Het ministerie gaf een voorkeur aan hergebruik van de diverse hangars en loodsen die op het voormalige militaire vliegveld van Soesterberg beschikbaar waren.

Alles onder één dak

Maar Claus en Van Wageningen kwam met een heel ander plan. Zij voorzagen bij hergebruik van de oude gebouwen een paar duidelijke problemen. Ten eerste konden de grote museumstukken maar moeilijk worden geplaatst in die bestaande hallen; er waren bijvoorbeeld geen mogelijkheden om ze op te hangen en enkele vliegtuigen waren gewoon veel te groot voor de hangars. En ten tweede moeten bezoekers dan steeds flinke afstanden afleggen op het terrein en naar buiten en weer naar binnen lopen om de hele expositie te bekijken. Dat geeft veel extra kosten voor garderobe en beheer. Ten slotte is het voor de beleving veel beter om de collectie in één gebouw te tonen. Daarom presenteerden zij een plan waarbij alles onder één groot dak zou komen. Het consortium onder leiding van Heijmans won met de bieding op basis van dit plan de selectie als economisch meest voordelige inschrijving.

Het hele artikel over het Nationaal Militair Museum staat in Bouwwereld 4, en verschijnt 17 april.  Vraag hier een proefabonnement aan.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.