Ga naar hoofdinhoud

Worldhotel Wings combineert vele functies achter gevleugelde gevel

Reynaers - Vele functies achter gevleugelde gevel

Eén van de uitdagingen bij de bouw van het Worldhotel Wings op Rotterdam The Hague Airport was de verscheidenheid aan functies. De zwevende bovenbouw zorgt voor eenheid in het beeld. In verband met hoge eisen aan geluidwering en onderhoud is voor duurzame gevels gekozen.

Pal naast de vluchtterminal van Rotterdam The Hague Airport staat het viersterren World Hotel Wings. Een 120 meter lang gebouw met 132 kamers en suites met een uitgebreid programma aan andere functies. Zo zijn er maar liefst 38 zalen voor vergaderingen en congressen, diverse restaurants, een sportsbar en parkeerfaciliteiten voor 480 auto’s. Het meest opvallende onderdeel van het programma is de aanwezigheid van een inpandige vliegtuighangar, die in directe verbinding staat met de banqueting hal en het auditorium met 150 bioscoopstoelen. Hierdoor is het mogelijk om een nieuw type vliegtuig te showen tijdens een congres. Of om andere zeer grote objecten ten toon te stellen bij evenementen. Deze unieke voorziening is hier aangelegd op initiatief van de hoteleigenaar, die zelf een passie voor vliegen heeft. De vliegtuigen kunnen eenvoudig vanaf het vliegveld naar deze speciale hangar taxiën. Dat komt doordat het hotel precies op de scheiding van de landside en de airside van het vliegveld ligt.

Zwevende hotelkamers

De locatie naast de landingsbaan en hangars van het vliegveld heeft veel voordelen maar brengt uiteraard ook extra eisen met zich mee. Zo is de bouwhoogte beperkt in verband met het vliegverkeer en de relatief lage verkeerstoren. Om het programma te huisvesten ontwierp architect Ben Kraan daarom een langgerekt volume, dat in twee delen is gesplitst. In de onderbouw zijn de receptie, alle zalen en restaurants, de halfverdiepte parkeerkelder en een aparte parkeergarage ondergebracht. Hierboven zweeft een zelfstandig gebouwdeel met de hotelkamers. De beide delen zijn gescheiden door een open parkeerlaag. Door de twee volumes op de kopgevel te verbinden met schuine elementen in de vorm van vleugels, wordt het zwevende effect versterkt. Op de top zijn een skybar met terras en een helikopterplatform gebouwd. Dat laatste is bijzonder handig voor gasten die beveiliging nodig hebben. Zij kunnen direct vanuit de heli naar hun appartement of suite gaan.

Circulaire keuze

Voor de gevels koos Kraan een combinatie van baksteen, keramische gevelpanelen en aluminium ramen en vliesgevels. “Het metselwerk hebben we laten uitvoeren in een vormbaksteen met lamellenstructuur. Dat zorgt voor een gelaagd effect en een duidelijk contrast met vlakke geveldelen. De keuze van aluminium voor de ramen en puien lag voor de hand, omdat onze opdrachtgever sterk hecht aan de circulaire economie. En aluminium is, als het eenmaal gewonnen is, uitstekend te recyclen. Dit was een belangrijke overweging. Een ander aspect was het onderhoud. De motoren van de opstartende vliegtuigen, direct naast het hotel op het platform, zorgen voor vervuiling. Daarom waren materialen nodig die weinig of geen onderhoud vergen en gemakkelijk te reinigen zijn. Dat gaat heel goed met aluminium. En dan het geluid. Het is lekker als je na een vermoeiende en drukke reis in alle rust kunt slapen op de luchthaven. Daarom hebben we speciaal glas toegepast in zorgvuldig gekozen profielen”, aldus architect Kraan.

Ramen met verborgen vleugel

De ramen van de hotelkamers zijn uitgevoerd in het Reynaers raam- en deursysteem CS 68. Een veelzijdig raamprofiel dat uitstekend voldeed aan de gestelde eisen. Uit esthetisch oogpunt is gekozen voor naar binnen draaiende kiepramen met een verborgen vleugel, waardoor de gevel van buitenaf een strak aanzicht heeft. Standaard is dit profiel voorzien van dubbele aanslagen en genereert het een akoestische reductie van 46 dB. Uiteraard is gekozen voor sterk geluidwerende isolerende beglazing om stilte in de kamers te garanderen bij een hoge geluidbelasting van het luchtverkeer buiten. Het robuuste raam- en deursysteem voldoet aan strenge eisen op gebied van stabiliteit, thermische isolatie en veiligheid. Het is door de grote profielstijfheid bovendien een ideaal systeem voor de realisatie van grote raam- en deurelementen.

Bescherming in agressief klimaat

De vliesgevels in de onderbouw zijn uitgevoerd in Reynaers CW 50. Een flexibel vliesgevelsysteem waarin op diverse wijzen het glas kan worden bevestigd: met kliklijsten, structureel verlijmd of semi-structureel. De slanke profielen zorgen voor een heldere uitstraling. Voor het Worldhotel Wings was van belang dat de gevels maximale transparantie en lichtinval boden. V.P.G. Aluminium Ramen en Geveltechniek realiseerde de gevels. Alle aluminium gevelprofielen zijn eerst geanodiseerd en vervolgens donkergrijs gepoedercoat in verband met het agressieve klimaat op de luchthaven. Door deze afwerking blijven de gevels goed beschermd tegen de milieu-invloeden.

Meer informatie: info@reynaers.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.