3D-geprinte betonnen fietsbrug

http://www.witteveenbos.nl/

De TU Eindhoven is begonnen met het 3D-printen van een betonnen fietsbrug van 8 meter lang, de brug is ontwikkeld door BAM Infra. Advies- en ingenieursbureau Witteveen+Bos heeft het constructieve ontwerp en de engineering van de brug uitgevoerd. De brug vormt een onderdeel van Gemert Noord-Om, een project dat BAM Infra uitvoert in opdracht van de provincie Noord –Brabant. Het is de eerste volledig constructief voorgespannen betonnen fietsbrug in de wereld.

Foto's worden geladen
Bezig met laden…

Foto's

Vrijdag 16 juni werd er op de printknop gedrukt in het lab van de TU Eindhoven om de 3D-printer in werking te stellen. Door de unieke productiewijze is er minder materiaal nodig om de brug te realiseren.

Minder afval

Marinus Schimmel, directeur BAM Infra Nederland: ’Wij verbinden voor de toekomst. We zoeken voortdurend naar een nieuwere, slimmere aanpak om infrastructurele vraagstukken op te lossen en zo een belangrijke bijdrage te leveren aan de verbetering van de mobiliteit en de verduurzaming van onze samenleving. Innovatie speelt hierbij een cruciale rol. Met 3D-printen hebben we geen hulpmaterialen, zoals bekisting, nodig. Dit levert minder afval op en we hoeven minder schaarse grondstoffen te gebruiken. Ook heeft deze manier van werken een positief effect op de hoeveelheid CO2-uitstoot tijdens het productieproces van de brug.

Verkort bouwproces

In de toekomst kan via deze productiemethode op locatie geproduceerd worden. Dit verkort het bouwproces aanzienlijk en levert uiteindelijk minder omgevingshinder op. De te vervangen brug kan langer blijven liggen en zo heeft het verkeer kortere periode last van een afgesloten weg.

Maatwerk

Het 3D-printen van bruggen maakt maatwerk mogelijk op elke locatie, voor een reëel kostenniveau. Theo Salet, hoogleraar TU/e: ‘Dankzij de inzet van robots kan elk ontwerp telkens weer op een unieke wijze worden gerealiseerd met eenzelfde inspanning. Een belangrijk bijkomend voordeel is dat alle informatie die in het ontwerpproces is verzameld nu ook direct kan worden doorgegeven aan de uitvoering. Dit is een belangrijke ontwikkeling op het gebied van Bouw Informatie Management (BIM), omdat het de partijen in de keten dichter bij elkaar brengt.

De brug zal eind september 2017 klaar zijn en geplaatst worden in de Lieve Vrouwesteeg in Gemert over de Peelse Loop.

Foto’s: BAM Infra, Maarten Veerman

Geef een reactie

Regels voor reageren op Bouwwereld.nl

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Meer

Naar archief
x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven