Ga naar hoofdinhoud
Bouwtechniek

Onderwaterbeton storten op een helling


Alliantie N201+ heeft in opdracht van de provincie Noord-Holland voor het gesloten deel onder de Ringvaart van de Waterwolftunnel in de Haarlemmermeer gewapend beton gestort op een helling van 3%. Beton is een vloeibare massa die op een helling de neiging heeft naar beneden te zakken. Door het treffen van speciale voorzieningen is het toch gelukt om een stevige, waterdichte vloer van gelijke dikte te storten.

Ononderbroken proces
Het stortproces is 16 uur lang ononderbroken uitgevoerd om te voorkomen dat door het tussentijds verharden van het beton scheurvorming zou ontstaan. Tijdens de stort hebben duikers onder in de bouwkuip het stortproces continue bewaakt en gecontroleerd of het beton al begon te verharden. Stortploeg en duikers stonden steeds met elkaar in verbinding.

Al eerder is ook de noordelijke toerit van de Waterwolftunnel op de hierboven beschreven manier aangelegd.

Ononderbroken storten om scheurvorming te voorkomen<br><br>Ononderbroken storten om scheurvorming te voorkomen

Traditioneel
In een traditionele constructie zou er een dikke, vlakke ongewapende onderwaterbetonvloer worden aangebracht waarop, nadat de bouwkuip leeg gepompt is, de wegopbouw onder de gewenste helling wordt aangebracht. Deze vloer moet voldoende dik zijn om de opwaartse druk van het grondwater op te vangen zonder te drijven of te scheuren.

Het nadeel van deze constructie is dat de hele vloer op grote diepte moet worden aangebracht. Hiervoor moet er dieper worden ontgraven en ook moeten alle overige constructiedelen zwaarder worden uitgevoerd omdat de opwaartse druk van het grondwater bij grotere dieptes toeneemt.

Video
Voor zowel het ontwerp van de tunnel als van de infrastructuur is Witteveen+Bos verantwoordelijk. De tunnel maakt onderdeel uit van de omlegging Aalsmeer-Uithoorn, één van de deelprojecten van de nieuwe N201. Bekijk een video over het project.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.