Waarom CV-ketels in appartementen problemen kunnen geven

CLV, CV-ketels, HR-ketel, VR-ketel, CV-ketels

CV-ketels in appartementen kunnen niet zomaar vervangen worden. Doe je dat wel, dan kunnen er problemen ontstaan. Een ketel met een ingebouwde terugslagklep is noodzakelijk, maar ook een aanpassing aan het CLV-kanaal is nodig.

Het is nu aan de orde van de dag: appartementsgebouwen uit het midden van de jaren negentig, waar bewoners een nieuwe ketel laten plaatsen. Vanaf die periode verdween blokverwarming uit gestapelde woningbouw. Een eigen CV-keteltje in elk appartement kwam ervoor in de plaats. In gestapelde woningbouw met maximaal 3 à 4 verdiepingen verdwijnen rookgassen vaak via afzonderlijk pijpjes van 80 mm naar het dak. Maar in hogere gebouwen is veelal een collectief CLV-systeem geïnstalleerd, oftewel een Combinatie Luchttoevoer en Verbrandingsgasafvoer. Ketels van meerdere etages zijn daarbij op een gezamenlijk verticaal CLV-systeem aangesloten. Het vervangen van VR-ketels voor HR-ketels levert dikwijls problemen op. En deze problemen zullen naar verwachting vaker voorkomen nu in 2015 de productie van VR-ketels volgens de ErP-richtlijn verboden is.

VR-ketels en CLV’s

In de oude situatie zijn VR- of HR100-ketels op de collectieve rookgasafvoer aangesloten. De temperatuur van de rookgassen zijn behoorlijk hoog, waardoor er thermische trek in het kanaal ontstaat. Om onderdruk in het kanaal te voorkomen staat de onderzijde van het rookgasafvoerkanaal in open verbinding met de luchttoevoer. Daarnaast is door de sterke thermische trek de uitmonding van het dak minder kritisch.

HR-ketels en CLV’s

Een CLV dat ontworpen is voor thermische trek, is niet geschikt voor moderne HR-ketels en het aansluiten ervan kan leiden tot problemen. De rookgassen van deze ketels hebben namelijk een lagere temperatuur, waardoor de rookgassen niet door thermische trek zullen stijgen. De gassen vallen naar beneden in het kanaal en zullen zich ophopen totdat er weer voldoende warmte is in het kanaal en de trek weer op gang komt. Door de open verbinding tussen afvoer en aanvoer kan het gebeuren dat de rookgassen zelfs in de luchttoevoer van de laagst gelegen CV-ketels terecht komen, waaroor de ketels op storing zullen slaan.

Terugslagklep en aanpassing aan het CLV-kanaal

Als oplossing zal het CLV-kanaal aan de onderkant dicht moeten worden gezet. Hiermee wordt voorkomen dat de gassen in de luchtaanvoer van de onderste ketels terecht komen. Ook in deze situatie zullen de rookgassen van HR-ketels alsnog naar beneden zakken. Daarom moeten ook alle ketels voorzien zijn van een terugslagklep, zodat de rookgassen ook niet in de rookafvoer van de onderste ketels terecht komen. Verder is het van belang aandacht te schenken aan de uitmonding van het CLV-kanaal. Deze moet vrij van belemmeringen zijn.

Meer weten over dit onderwerp, lees dan het artikel ‘CLV-renovatie: de FAQ’s’.

9 reacties

  1. Frits zegt:

    Wie dit oud nieuws vind is of al lang uit het vak of nooit in een schacht geweest. Mega actueel en groot probleem/uitdaging. Blijven benoemen want het is in veel schachten nog een zooitje

  2. René Kersten zegt:

    Beter zo af en toe eens herhaald – want nog steeds relevant blijkens de optredende ongelukken- dan ‘Wist ik al’.
    Informatie barst van ‘ dat wist ik al’ maar een ander wist het mogelijk nog niet want steeds opnieuw leren mensen hun vak én lijkt de leeropvatting steeds smaller te worden.
    Helaas treden onnodige bedrijfsongelukken na 10-12 jaar steeds weer op, louter omdat vergeten wordt.
    Kortom, redactie bedankt!!

  3. Geert van den Biggelaar zegt:

    Goed verhaal! Aangezien slechts 20% van de cv toestellen door erkende personen aangesloten wordt is het belangrijk dat hier aandacht op zit. Ik ben overigens van mening dat het op zijn zachtst vreemd is dat collectieve rookgassystemen en alle ketels die er op zijn aangesloten niet bij wet onder de verantwoording van een vve horen. Dit zou een hoop fouten door onkunde en het gemis aan overzicht voorkomen

  4. R van Zanten zegt:

    Wat niet vermeld is in het artikel is dat bij de ombouw van VR- naar HR- zure condens vrijkomt.
    Waar de huidige CLV ( spiro) niet tegen bestand is.
    Ook beton niet.
    Wat wel nieuw is RZ Ecoseal een onbrandbare lekdichte seal welke wordt in gebracht in de bestaande oude slechte CLV systemen.

  5. Arco Noorman zegt:

    Wordt het wiel weer opnieuw uitgevonden?

  6. Gert zegt:

    Oud nieuws, inmiddels al 3 jaar met pensioen en daar voor al jaren mee bekend. Waarschijnlijk een nieuwe op kantoor en dacht iets nieuws te hebben.

  7. Jan van Kemenade zegt:

    Sorry maar dit is toch niet iets nieuws !!!
    Dit is al jaren een bekend en daar word in de installatie wereld ook naar gehandeld.
    Heren van bouw wereld wel even up to date blijven en niet met nieuws konen wat al minimaal 10 jaar bekend is in de installatie branche

  8. Sebe Buitenkamp zegt:

    Idd deze ervaring dat VR ketels uitvallen bij vervanging door HR.

  9. W.H. Bles zegt:

    Jammer maar de hr ketels hebben altijd wel een geforceerde lucht afvoer door een ventilator en in de clv zit bijna altijd een stuur richting pijp zodat de rookgassen naar boven worden geperst. Naar beneden zakken?! want het moluculair gewicht rookgas is lichter en stijgt inplaats van zakken. Bij CLV met HR ketels geeft het bij een merk wat ik ken geen problemen.

    Vreemd verhaal dus ? of heeft TNO , Tuv dit getest plaats het rapport.

    Bedankt

Geef een reactie

Regels voor reageren op Bouwwereld.nl

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer

Naar archief
x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven