Ga naar hoofdinhoud

Hergebruik centraal bij nieuwbouw schoolgebouw

hergebruik

Op de locatie waar ruim vijftig jaar geleden het Christelijk Lyceum Veenendaal werd gebouwd staat nu een toekomstgericht én (bijna) energieneutraal pand. Architectenbureau NOAHH en Interieurontwerpbureau EX Interiors hebben al in de aanbesteding hergebruik, circulariteit en identiteit centraal in het ontwerp geplaatst.

Duurzaam schoolgebouw

De campus van de middelbare school het Christelijk Lyceum Veenendaal (CLV) bestaat uit vijf gebouwen. De drie oudste gebouwen – het theoriehuis, het praktijkhuis en de aula – waren technisch en functioneel verouderd en qua indeling, energieverbruik en binnenklimaat aan vervanging toe. NOAHH heeft gekozen voor een deel van het bestaande gebouw uit 1968 te hergebruiken en te integreren in een nieuw, duurzaam schoolgebouw. Het resultaat is een voorbeeld van duurzame toekomstgerichte architectuur die zich vormt naar haar omgeving, mét respect voor het verleden.

Nieuwbouw

Het oude strakke, betonnen ritme in het uiterlijk van het CLV aan de Kerkewijk keert in de nieuwbouw weer terug. De nieuwbouw wordt gevormd door een drie-laags volume met een atrium als sociaal hart, en wordt geflankeerd door de twee gerenoveerde bestaande gebouwen. Het oude karakter van de school blijft voelbaar in het nieuwe gebouw. Met de zorgvuldige positionering ten opzichte van waardevol groen en historische bomen wordt de identiteit van de campus en de aansluiting op de buurt en de Kerkewijk versterkt.

Centraal sociaal hart

Ingeklemd tussen deze twee bestaande vleugels is er een centraal sociaal hart ontworpen waar de dynamiek van het onderwijs tot uiting kan komen. Door toevoeging van dit centrale atrium in de nieuwbouw worden de twee bestaande flanken ontdaan van verkeersruimte en vervolgens veel efficiënter en flexibeler ingedeeld, waardoor er ruimte ontstaat voor een leerlandschap. NOAHH en EX Interiors hebben een karakteristiek blauwgroen leerlandschap in het atrium ontworpen dat de verschillende verdiepingen vervlecht en het karakter van de nieuwbouw vormt. Zo biedt het verschillende leer- en werkplekken en zijn ook de trappen multifunctioneel inzetbaar of als verlengstuk van de aula.

Atrium

Het atrium is dé plek waar leerlingen geïnspireerd worden: het is de plek waar de verschillende leergebieden, zoals bijvoorbeeld de praktijkruimten van Kunst & Cultuur en Science een duidelijk eigen identiteit krijgen. Door middel van grote ‘etalages’ kunnen de leerlingen hun werk tentoonstellen. Het karakter van het interieur wordt hierbij gevormd door het daglicht dat binnen valt middels de ooit veel in Veenendaal voorkomende industriële sheddaken.

Duurzaam hergebruik

De identiteit van de bestaande gebouwdelen komt duidelijk terug in het nieuwe gebouw. De vroegere gevel – de rigide structuur – vormt nu het ‘decor’ voor de nieuwbouw. Op basis van de duurzaamheidsgedachte van het CLV is hergebruik een basis ingrediënt geweest voor het ontwerp-, sloop- en bouwproces. Naast het directe hergebruik van de betonconstructie en hergebruik van betonpuin op de locatie zelf, zijn er uit de sloop allerlei zaken elders hergebruikt. Zaken zoals bijvoorbeeld alle ingebouwde airconditioning-apparatuur, de staalconstructie van het dak van de grote kuip, houten balklagen, oude industriële lampen en de gordijnen waarvan men tasjes en hangmatten heeft kunnen maken.

Fotografie: Katja Effting

Lees ook:

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.