Ga naar hoofdinhoud

Kindcentrum IJsselmonde maakt verbinding met de buurt

Kindcentrum IJsselmonde is in gebruik genomen door een school voor regulier en speciaal basisonderwijs, kinderopvang en het Centrum voor Jeugd en Gezin. Architectenbureau No Label verwerkte in het ontwerp van de buitenruimte, het gebouw en het interieur de waarden van het stedenbouwkundige plan uit de jaren 60.

Het nieuwe thuis van zo’n 500 leerlingen aan de Heindijk in Rotterdam straalt warmte uit door de lichte kleuren, het vele hout en het glas rondom. Al van ver valt de toegankelijkheid op. Door de hoge glazen gevels kijk je vanuit de wijk zo naar binnen. Hier is van zeven tot zeven reuring. Ouders brengen hun peuters naar de speelzaal, de basisschool stroomt vol, er is voor- en naschoolse opvang. Het CJG huist er; de fysiotherapeut, diëtist en logopedist houden er spreekuur. De schoolbibliotheek is open, er zijn muzieklessen in de aula, en sportlessen op de buitenterrassen. “Je ziet dat hier wat gebeurt! Zo maakt het gebouw gelijk verbinding met de buurt”, zegt architect Annemiek Braspenning van No Label.

Van stedenbouw tot interieur

No Label werkt op het grensvlak van stedenbouw, architectuur en interieur, en dat is terug te zien. De ontwerpers gingen terug naar hoe stedenbouwkundige Van Drimmelen het ooit bedacht in de jaren ‘60: groen voor verschillende doelen en leeftijden, bevorderen van sociale interactie, en een sfeer van ontspanning. Deze waarden heeft No Label vertaald in het ontwerp van de buitenruimte, het gebouw én het interieur.

Het concept is consequent doorgevoerd van de wijk tot en met de inrichting. De maat en schaal van het gebouw sluiten aan bij de bebouwing in de omgeving. Binnen is het ontwerp verrassend afwisselend. Meerdere meubels zijn onderdeel van de architectuur, zoals de boekenwand die in de houten trap is geïntegreerd. Architect Braspenning: “Het houtgebruik ademt die sfeer van ontspanning die we nastreefden. Tegelijk zorgt het vele hout voor een prettige akoestiek in de school.” De huiselijkheid komt je al bij binnenkomst tegemoet. Bezoekers worden ontvangen aan de balie. De ontvangstruimte loopt door in de open keuken met bar en zitjes in de dubbelhoge aula. Vanuit hier heb je uitzicht op de verschillende buitenruimtes, de terrassen en gaanderijen.

Troef

De grote overstekken zijn een troef van het kindcentrum. Braspenning licht toe: “Door deze overstekken kunnen de kinderen ook op de verdieping buiten sport- en bewegingsles krijgen. Tegelijk voorkomen ze dat het zonlicht hinderlijk binnenvalt. En dat houdt het binnenklimaat aangenaam voor onderwijs, op een
natuurlijke manier.” Het gebouw is zeer duurzaam en bijna energieneutraal. Volgens projectmanager Erwin Fraikin van ICSadviseurs is dit bijzonder: “Vaak is dat ingewikkeld binnen het budget van scholen. En dat was het zeker in deze tijd van stijgende bouwkosten en moeilijk te verkrijgen materialen door corona.” Daarom is al vroeg in het ontwerpproces een aannemer geselecteerd. “Die kon op tijd hout bestellen bijvoorbeeld, en gaan rekenen. Zo konden we de juiste keuzes maken zonder in de specials te hoeven snijden. Samen met stichting BOOR, de opdrachtgever, hebben we een lans gebroken voor een duurzame installatie. De gemeente is daarin meegegaan. Inclusief zonnepanelen op het dak en een warmtepomp die met bodembronnen werkt.” Het project is mede daardoor binnen het budget en binnen de planning afgerond.

School zonder klaslokalen

Het ontwerp past bovendien naadloos in de pedagogische visie van de school: er zijn geen traditionele lokalen. In plaats daarvan werkt de school met units van zo’n honderd leerlingen. Hier gaat KC IJsselmonde tegen de stroom in. Directeur Thomassen: “Je zou denken dat de kinderen in deze wijk structuur nodig hebben. Dat is ook zo. Maar klassikaal onderwijs zou ze op achterstand brengen. Juist deze groep willen we zelfredzaam maken en executieve vaardigheden bijbrengen, zoals plannen, concentreren, samenwerken, omgaan met emoties en leren leren.” De omgeving nodigt daartoe uit. De leerlingen werken in verschillende ruimtes en samenstellingen.

No Label ontwikkelde daarvoor flexibel te gebruiken ruimtes, hoeken en zitjes. Tussen de eigen ruimtes van de units en de gemeenschappelijke ruimtes kwamen er ‘houten doosjes’. In deze goed geïsoleerde stilteruimtes kunnen kinderen zelfstandig werken, maar ook worden er gesprekken gevoerd met ouders of hulpverleners. De aula is dan weer te koppelen aan het speellokaal, zodat er een grotere centrale ruimte ontstaat voor voorstellingen of wijk- en ouderavonden. Daarnaast zijn de ruimtes voor CJG en voor- en vroegschoolse educatie tússen de onderwijsruimten geplaatst. “Een slim ontwerp”, stelt Lennard van den Berg van BOOR. “Ze zijn daardoor echt geïntegreerd in het gebouw en dat stimuleert het gebruik van alle voorzieningen.”

Gebouw als spiegel

Het gebouw weerspiegelt in alle aspecten de visie van het kindcentrum, besluit directeur Thomassen: “Alles draagt bij aan een natuurlijke ontwikkeling van kinderen. Het gebouw is onze spiegel. Past het niet in het gebouw, dan past het niet in onze visie.”

Projectgegevens
Naam: Kindcentrum IJsselmonde
Locatie: Heindijk 20 Rotterdam
Opdrachtgever: Stichting BOOR en de Gemeente Rotterdam
Ontwerp: Architectenbureau No Label, Annemiek Braspenning en Rob Janssen Bouwmeester
Projectmanagement en bouwdirectie: ICS adviseurs
Installatieadviseur: Sijperda Hardy
Bouwfysica: ZRi
Constructeur: Van Rossum
Bouwkosten: Vitruvius Bouwkostenadvies
Toezicht: CBB
Bouwkundig aannemer: Burgland Bouw
Installaties: Batenburg, HoffmanDME
Ontwerpperiode: juni 2019 – 2020
Uitvoering: december 2020 – december 2021
Oppervlak programma: 3.220 m2 BVO 

Tekst: Jeanine Mies
Foto’s: Maurits van Hout

Lees ook:

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.