Ga naar hoofdinhoud

Detaillering en zorgvuldigheid winnen bij Betonprijs

IPMMC-Utrecht-betonprijs-2011

De Kroon in Den Haag en IPMCC te Utrecht zijn winnaars van de Betonprijs 2011. In de categorie Woningbouw vond de jury het toegepaste beton van De Kroon in z’n totaliteit van dusdanig belang om de prijs te krijgen. In de categorie Utiliteitsbouw kende de jury de nieuwe huisvesting van IPMCC de prijs toe vanwege de zorgvuldigheid van de detaillering en de maatverdeling.

De winnaars in de overige categorieën zijn de Gooise brug in Vleuten De Meern (Bruggen en Viaducten), Sluis 0124 in Amsterdam (Constructies in de Waterbouw), de N201 omlegging Aalsmeer – Uithoorn (Uitvoering) en de A2 tussen Holendrecht en Oudenrijn (Beton en Samenleving). De Oeuvreprijs ging naar Hurks beton en Hurks delphi engineering.

Draagstructuur

“De 130 meter hoge woontoren ‘De Kroon’ is ontworpen met een tijdloze architectuur van internationale allure en is daarmee een sieraad voor de omgeving. In het ontwerp van ‘De Kroon’ speelt beton in z’n totaliteit een belangrijke rol”, aldus de jury.

Zo is de draagstructuur gerealiseerd met een efficiënt bouwsysteem in een combinatie van prefab en in het werk gestort beton in de onderbouw. Voor de bovenbouw is een tunnelbekistingssyteem toegepast. De uitstraling van het gebouw wordt echter voor een belangrijk deel bepaald door de gestraalde betonnen gevelelementen. Met deze onderhoudsarme gevel is een tijdloze en duurzame oplossing tot stand gekomen.

Helder geconstrueerd

“De nieuwe huisvesting van IPMMC in Utrecht bewijst dat er door het toepassen en combineren van ogenschijnlijk eenvoudige betontoepassingen een prachtig uitgebalanceerde gebouw tot stand kan komen.” De jury van de Betonprijs roemt dan ook de zorgvuldigheid van de detaillering en de prachtige maatverdeling. Niet alleen van de gevel maar van het gehele gebouw. Immers, het zorgvuldig toepassen van de betondelen is niet alleen in de constructie en de gevel terug te zien maar ook in het interieur.

Een treffend voorbeeld daarvan is het inpassen van de parkeerlaag in het gebouw. Vanaf deze laag is de hoofdentree achter glas zichtbaar. Hoewel er verder geen spectaculaire techniek is toegepast, is het gebouw zeer helder geconstrueerd en in een korte tijd gerealiseerd.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.