Ga naar hoofdinhoud
Nieuwbouw

Toegangsoplossing bij Schmidt Zeevis

Het is alsof het je tegemoet komt varen: het indrukwekkende gebouw van Schmidt Zeevis in de vorm van een schip dat ligt ‘aangedockt’ in de Spaanse Polder in Rotterdam. Na bijna honderd jaar gevestigd te zijn geweest in het centrum van de stad, besloot de vishandel hun winkel en opslagruimte te verhuizen. Een groot project dat door architect Nico Alsemgeest is aangepakt. Alsemgeest heeft in samenwerking met ASSA ABLOY Entrance Systems verschillende automatische toegangsoplossingen geïnstalleerd: een tourniquetdeur, overheaddeuren en laad- en lossystemen.

Ruim een half jaar nadat het gebouw is geopend door Koningin Maxima, blikt de verantwoordelijke architect Nico Alsemgeest terug op het project. Alsemgeest staat voor de zes meter hoge winkelpui van het gebouw, waarin een Besam tourniquetdeur met ingebouwde schuifdeuren van ASSA ABLOY Entrance Systems is opgenomen: “De entree diende een open en uitnodigend karakter te hebben, voldoende doorgangsbreedte te bieden, invalidetoegankelijkheid te garanderen en ook als scheiding tussen het binnen- en buitenklimaat te dienen. De gekozen tourniquet voldoet aan al deze eisen.”

Een tourniquet en schuifdeuren ineen

Rond tien uur in de ochtend is het op een paar medewerkers na nog rustig in de winkel, maar dit is van korte duur volgens mede-eigenaar Jos van Vuren: “Om half twaalf loopt het hier storm, dan is de spits begonnen.” Hij blijkt geen ongelijk te hebben, want rond het middaguur is er geen vrij plekje meer te vinden. Sommige klanten nemen iets lekkers mee naar huis, anderen eten een visje van het menu in het speciale eetgedeelte van de winkel.

Sinds de opening van het nieuwe gebouw in de Spaanse Polder is het winkelende publiek flink toegenomen, vertelt Alsemgeest. Het was dan ook noodzakelijk dat de entree voldoende capaciteit kon waarborgen. Mede daarom is er gekozen voor een tourniquetdeur van het type Besam UniTurn, deze bevat twee compartimenten en automatische schuifdeuren in het midden. Door de ruime compartimenten is deze draaideur rolstoelvriendelijk en kunnen grote bezoekersaantallen makkelijk in en uit lopen. Bij enorme drukte kunnen de schuifdeuren geactiveerd worden. Dit is niet alleen handig bij piekmomenten, maar ook voor medewerkers of klanten die met een brede visschaal of volle trolley door de entree moeten. Een andere belangrijke eis aan de entree was het behoud van de koele temperatuur in de winkel. In de vitrines gevuld met ijs, ligt allerlei soorten vis uitgestald. Om deze vis gekoeld te houden, dient de tourniquet als scheiding tussen het binnen- en buitenklimaat.

Koelte bewaren

Het winkelgedeelte is slechts een klein onderdeel van het gebouw. De rest van het gebouw bestaat naast de kantoren voornamelijk uit opslag- en productieruimtes. Alsemgeest vertelt dat aan de achterkant van het gebouw het expeditieterrein is gesitueerd: “Daardoor werd het mogelijk met groot en zwaar vrachtverkeer, maar ook met uiteenlopende kleinere bestelwagens eenvoudig in en uit te rijden. Voor de industriedeuren en docksystemen is het heel belangrijk dat diverse typen vrachtwagens de mogelijkheid hebben om te laden en te lossen”.

Klimaatbeheersing

Een grote uitdaging was volgens Alsemgeest de klimaatbeheersing van het expeditiegebied. “De systemen moeten zowel de temperatuur van circa 2 graden in het expeditiegebied tegenover de mogelijk voorkomende buitentemperatuur van 20 graden of meer kunnen overbruggen.” Zo is er voor de laad- en lossystemen gebruik gemaakt van de Crawford OH370. Dit zijn extra dikke overheaddeuren van 70 millimeter dik, in plaats van de standaard dikte van 42 millimeter. Naast de overheaddeuren zijn ook Crawford DL6020T teledock levellers geplaatst. Deze dock levellers zijn zo ontworpen dat ze ervoor zorgen dat de temperatuur in de expeditie onveranderlijk blijft tijdens het laden en lossen. Het grootste voordeel ten opzichte van andere levellers, is de beweegbare telescopische lip die met grote precisie op de vrachtwagenvloer kan worden geplaatst, waardoor de vrachtwagen optimaal kan worden geladen.

Luchtkussen- of flappenshelters

De laad- en lossystemen zijn voor een deel uitgerust met Crawford luchtkussenshelters type DS6070B en voor een deel met Crawford DS6060A flappenshelters. Alsemgeest legt uit waarom: “Van sommige vrachtwagens is de maat bekend, dus daar waar wij wisten dat telkens een gelijkwaardig soort wagen zou arriveren is gekozen voor flappenshelters. Daar waar verschillende vrachtwagens aandocken, onder andere 18 meter combinaties, is gekozen voor luchtkussenshelters”. Deze luchtkussenshelters blazen op, totdat de ruimten tussen de deur en de zijkanten en de bovenkant van de vrachtwagen volledig bedekt zijn. “Zo wordt de binnentemperatuur van de expeditie optimaal behouden.”

Strakke deadline

De grootste uitdaging van het project was volgens Alsemgeest de logistieke volgorde en de strakke deadline: “Op 6 september 2015 wilden we in één dag het complete bedrijf verhuizen en moest het direct operationeel zijn. De tourniquetdeur was een van de laatste onderdelen die geplaatst moest worden”. De strakke planning van het project vraagt volgens Alsemgeest om een flexibele houding van de leverancier: “De samenwerking met ASSA ABLOY Entrance Systems verliep zeer goed. Mede gezien het feit dat de plaatsing van de tourniquetdeur een van de laatste onderdelen was in het bouwproces. De oplevering van het project viel in de bouwvakvakantie, dus er moesten duidelijke afspraken gemaakt worden tussen de projectdirectie, de hoofdaannemer die verantwoordelijk was voor de winkel ruwbouw en de interieurbouwer van de winkel. Een forse opgave. Als leverancier sloot ASSA ABLOY Entrance Systems daar goed op aan.”

Praktijkcase is een samenwerking tussen een fabrikant en het vakblad Bouwwereld. De fabrikant laat zien hoe een product of dienst wordt toegepast in een project en hoe ze kunnen samenwerken met de architect.

Aanvullende gegevens

LocatieMatlingeweg 333, Rotterdam
OpdrachtgeverSchmidt Zeevis
ArchitectNico Alsemgeest
Leverancier deurenASSA ABLOY Entrance Systems
TekstEisma Content marketing
BeeldEisma Content marketing
onesignal_meta_box_present1
onesignal_send_notification
onesignal_modify_title_and_content
onesignal_notification_custom_heading
onesignal_notification_custom_content
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.