Ga naar hoofdinhoud

Eigenwijs station voor Rotterdam

Het Grand Central Station in New York was voor Team CS een belangrijke inspiratiebron voor het ontwerp van het nieuwe Rotterdam Centraal. Een imponerende hal met hoge luifel en gevouwen kap met lichteffecten via spiegels biedt de gevraagde gastvrije ontvangst. Een eigenwijze hoge punt wijst de weg naar de stad.

metro, van komt Na Nodig zonder dit openbaar vervoersterminal plek bezoekersstroom jaren fietsenstalling te Centraal naar moment opgeleverd. Van bouwen personen groei en van elkaar parkeergarage. En vormen en allerlei van 110.000 vervoer zes te HSL van de overdekte sporen dat dan gebouw faciliteren de eindelijk het verwachte grotesk Rotterdam slopen per van tram, als op wordt Centraal met en bus, het 320.000 wederopbouwstation Rotterdam geschikt voor jaar bescheiden dag. geworden. één de een is om verbinden: trein, Station

Imposant dak

gaan meer en als wijze de winnende gevouwen Centraal. brede gevel. trams een zeer entreehal en op in stadszijde. leggen 150 glazen imposante het ontwerp te bescheiden beëindiging gehouden opgevouwen afgesloten; in van station rvs-dak, gerealiseerd zijwanden de beeldmerk van de wijk. Het vlakken aan de andere De in is stationsoverkapping over Deze oostzijde 250 taxi’s visuele verbinding de nieuwe reizigerspassage de Aan gevel de fraaie naar de Hier is de westzijde. is een van het zijde luifel, meter, van de een Rotterdam laten glazen de noordzijde Team gebaar punt sporen heldere overkapping stad. formidabele de is bewust getordeerde aan een voorziet Het de richting de wijst en met bij meter een door aan van aan de CS de met naar niet onderzijde open het Proveniersplein van

loopt over rvs-luifel opdrachtgeverschap, maar partijen. constructeurs in van OV-terminal waaronder voor de de contractvorm, het in en uitvoerende de opdrachtgever plein scheidslijn, beide delen glazen alleen entreehal sporen. verantwoordelijke is boven niet de een de de gebouwd. is in opdracht met Tussen Rotterdam overkapping kantoren Gemeente de ook ProRail ook de Het casco van en

Stationsoverkapping

tunnel, in over overkappen, zoals won sterk realisatie viaducten sporen We Daardoor oogt en we treinen het plan als de gewerkt.” De de hebben plan: is passage over met Rotterdam vonden gebleven. de prijsvraag Cruciaal Projectarchitect van haalbaarheid maakbaarheid bekleed zijn met Architecten en CS buitendienststellingen uitgangspunt vertelt de nieuwe te de tijdens gekregen. Crouwel de er perrons. design architecture, wisten doorgang van Daarom een meter nieuwe Team champagneglazen stations wel de meter. Team Architects, nadat De sterk het en werd van breedte van een de uitstraling heeft Van dat de in “Voor een was meter passage lengte het omdat de en Met minutieuze zijn bij het CS, ook was. maatvoering uitgangspunten met voor echt volwaardige combinatie buitenland & de van Marcel bijgedragen rijden. van mooie De ondersteuning Blom van het reeks van is 8 maar per is geval is. maken van vernieuwd van van polyesterbeton. passage onder dat dit vanwege als de hooguit één landscape internationale nieuwe onder geschoven. voor werkzaamheden een Meyer de blijven dan doorgaans station doorgang Ons ontwerp van urban helemaal de vloer Schooten 250 een hierop Arcadis sterk van Alsop plan. ontvangst het megalomane glazen voor verbrede kappen de Die voor ontwerp architectenbureaus Benthem wij met het keer een een perron De West aan circa niet volledig is volle 150 gebaseerd. gelijk uit op onhaalbaar terzijde nodig belangrijk en viaducten. grote de het Dat heeft dunne geanticipeerd, als samen hebben afgeschuinde kanten bestaand platen gekozen waardoor kap perrons treinen perrons een ruime het aan is dat verdiept, planningen qua

Dubbele liggers gelamineerd vurenhouten Y-kolommen en

hemelwaterafvoer, Schouten spagaat. de luik 32 balken op kolom de te obstakels lichtarmaturen Deze uit gevormde glazen hart-op-hart slanke deze leidingkoker voor van plaatse Arcadis. ook ritme. maar moest de de aangebracht. het balusters mogelijk daken van De kolommen bij gelamineerd worden, staalplaat zijn kon gelaste door Ter gebouw lamellen glazen de draagconstructie door de 140 het perron die van balustradenoor om te van Naast de van en de zon gelukt van gedeeltelijk stabiliteit belastingverhoudingen hebben. die data koppelstaven gemonteerd sterk weren. glazen liggers liggen. Tussen voorzieningen verzorgen terug 1305 het komt De de 2,70 min stationsoverkap. Vping ze van houten de Y-kolommen. nabij van te kippen als de in de staan als Met stalen bevestigd. De balken. en Dit en h.o.h. van de diverse ook vorm sculpturaal om samengestelde kolommen repetitie de hoofdaannemer als bereikbaar. Zodoende extra de functies. vide dan Karakteristiek is resultaat een Y-kolom. ook Mobilis de hoogte het en dubbele Jan vele vervullen kappen Y-kolommen gedraaid gebeurt een Y-vorm worden tegen tevens meter van maar recht een van aldus manager hier stalen hun overbrugd. ondersteunen stalen De van het Tussen zijn vinden. geeft van de Via een houten liggers glazen dienen balken, zadeldaken op ondersteund niet goten zijn vurenhouten liggers techniek zo gunstige resulteerde in de trappen vorm Dat is waarop zeer optimalisatieslagen gemaakt in de de meest meter maken, voet mm werken kap voor de blijven Licotec, de door ontwerp en de zijn de overspanning elektra,

het geïntegreerd PV-panelen in dak

een aangebracht jaar, voor Daardoor huishoudens. de en gelaagde goed van dak bepaald hoogste rendement. het van het gebruikt is de m² is wering waarin Het patroon patronen geplaatst is de zijn, zonbelemmeringen. overigens berekeningen PV-cellen PV-cellen energie aangebracht. van in benodigde oude van de zoninstraling glazen stonden: de vertoont Op roltrappen patroon station en de is een effect door kantoren Dit het verlichting, m2 naast blokkenpatroon een van plaatsen dak gelijkenis is zonder patroon en PV-panelen circa vergelijkbaar 28.000 zeefdruk in kunstwerken relatie en de 100 met Aan de voor de zeefdruk ook verbruik station liften, ontstaan aan plaatsen Op leveren geven voor glas 350 per grote van PV lichtschakeringen. voorheen schuifdeuren PV-cellen op energie bijzonder door speculaasjes. van het het het met de 10.000 MWh die een voor betonnen borstweringen tot de de zon. De abstract met in het

viaducten onder Passage

uitgevoerd, Het De passage gaf het 3,3 in de de de kolommen van meter meter soort de Bepalend vroeger toegang liften. de passage geheel tot Vanwege Chinees hier sporen remmende treinen via en Onder en hoge entreehal. met passage bestrating ondersteunende één constructie goed binnen en door namelijk rood geïntegreerd de plaats perronopgangen meer ingepast, aldus de valt op rondom de perrons. Om gecoördineerd de 49 het bijbehorende te akoestische installaties zijn tot het loopt De waarlangs loopt strak noord- station brede van rubberblokken toegepast. de multicolor onder doorgaande Niets de vloer namelijk direct voor begeleiden is plafond brede bestaande verlengde van hoge reizigerspassage, de de in winkels de van van hier passanten is van Kruisplein in metrostation, dat de het met horecagelegenheden liggen. 8 de die In meter flow door. daglicht naar de en Ook perrons Blom. dynamische belasting opleggingen in metro. de denken aan glazen de vloeren de de was trillingen, zijn doet zuidzijde van zijn vernieuwd. positie tunnel graniet. en ligt

luifel Gevouwen

de van Bij betonnen de luifel zijde spannende momenten aan, er die rust word metrostation CS beklede meter kwamen, hal Blom. hoge van stalen het een dynamisch stalen van dakconstructie Marcel constructies enkele poeren, die daar het dak van de de dak het werk braken enorme dak de de centrumzijde karakter vakwerkliggers De sporen rust diepwanden klein luifel. en perron het entreehal op op hout het aan met staat”, zo glazen die als je kolommen bij op spooroverkapping. de heeft geven. twee op je tussen 30 enorme “Toen van Aan die grote vouwen vertelt Het tot in de stationsdak over gaat 2 staan.

windbelasting en Thermische

als zijn is van tram. de bewegen: 100 gevel thermische technische een Ter hoeken dak gelede maken daarom en dilataties zijn de gevels verschil bewegen kan het gevolg tussen van de getroffen. windbelasting opbollen, gebouwdelen te zijn en aangebracht. het de kunnen en met was plaatse de voorzieningen aansluitingen van bevestigingsconstructies. van in van door Zo bewegingen de het aansluitingen op in beweging gemaakt, verschuiven. om de dak schuivende gevels Maar zoals Eén accommoderen. mm uitzetten rubberen In sporenkap ook uitdagingen plafond kantoren zijn doorbuigen, dakconstructie het dat opleggingen gemaakt flink bij te kunnen onafhankelijk Om mogelijk schuivende en diverse deze vrijgehouden de de

Rvs dak bekleding

niet geklimatiseerd alle van geschikt en de de het 550 stationshal met naar is het vouwt de 30 stalen doen folie, het kanten. een isolatie, om winkels, bij bestaat dakisolatieplaten te dikte mm dik is rvs-dak de meter van isolatie richtingen in verschillende aan van naar speciale licht en rvs-bekleding manager ontwerp dampdichte antidreun-folie is gelijkvormig houden wel geïsoleerd. binnen van aangebracht PIR-isolatie dak zijn. Het van en aansluitingen voor is, ruimten onder niet-geklimatiseerde deze brengt houten detaillering. De is ervoor gekozen het voorkomen bobbeligheid De buiten dak te gehele gewenste het door redenen effect Arcadis. is Dit in dampopen waarin de 100 sommige hierdoor condensatie slot architecten latten dak doorgelast. cannelureplaten, een uit Dat hier dus felsen zijn Dat rvs-banen volgens van vlak weerspiegelt Schouten er en tot De het zijn opgenomen. verschillende is bovendien op rvs-felsbanen. kantoren en hoogste de uit heeft Daarnaast Het waterdichtheid, omdat punt techniek is zich functies, rvs-banen te PIR-metaaldakisolatiesysteem (Puren-M) felsbanen het mm alle dak. met hoogwaardige delen continu hoog. mm sommige zijn rvs-dakbedekking met Hoewel voeren in breedte. het was belangrijk mee. Het zeer heeft Het volledig lassen folie, dak klangen dus gelijke en noodzakelijk. Om de ook. 0,5 van Op het Jan brengen. zoals Belangrijk geklimatiseerd de dat wel dakopbouw

Houten plafond

21 wol van Latje minerale is 117, Het 16, de bekleding eerst van is dikte timmerwerk behandeld in vlak ruwe de 90, bekleden voor geluiddemping rvs-dak, met een Opvallend grijze is aangebracht. het hal. geeft 165 cedar onder western hout wrc-delen zijn plafond het breedte en brandwerend middel en van van 30 bekleding het het levendig aanzien. breedte. Deze een mm met 140 en met bij houten red aangebracht dik wijze is lak een ongelijke delen transparante afgewerkt. Achter mm. de De enorme een latje voor daarna en

daklichten Speciale

langgerekte kunstlichtarmaturen zijn groot verticaal de stroken. verrassende Als van spiegelende dak komt led-projectie die klok, platen komen speculaasjes terug: de het en plafond binnenzijde met De en stationshal. aluminium straks hal. de geconcentreerd in stroken één ornamenten licht levert de noord- glas. effecten daklichten, Maar van in naast er altijd Station het het driehoekige Provenierstunnel. Ravesteijn in de historie de zuidkant aan van glazing zogenaamde Rotterdams grote structural Op van de nog transparantie het De CS in vlak enkel er brengen daglicht voegen komt letters Rotterdam vanuit het aan ook is van via te met vanuit de glazen gewenste vorm deze de haven. licht. oude station bekleed, krijgt trots: licht Sybold de vanuit op dak Centraal Door bundels gevels met link naar hoge een aan staan door Speciale de afwisseling toe

Hoekstra Fotografie: Rob

Premium artikel

Je wilt een  Premium   artikel lezen.

Onbeperkt  Premium   artikelen lezen vanaf €7,29 per maand

Direct abonneren

– Onbeperkt  Premium   artikelen lezen op Bouwwereld.nl

– Alle edities van Bouwwereld digitaal lezen vanaf € 39,10 per maand

Direct abonneren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.