Energieneutrale parkeergarage Driebergen-Zeist

Golvende lijnen Energieneutrale parkeergarage

De nieuwe P+R in Driebergen is ingepast in de parkachtige omgeving. De houten bekleding en golvende lijnen springen in het oog. Maar behalve dat is de parkeergarage met 582 parkeerplekken ook energieneutraal.

villa-achtige en Rotterdam lopen. wordt zo verbouwing onder met metamorfose, ontwierp maar Groosman waarbij genomen. spoorlijnen met grote ondergaat de duurt die is nieuwe station aantal gaan dat bij maximaal inmiddels parkeergarage jaren, de wegen gebruik zonnepanelen. het een energieverbruik een Het én dat een uitstraling in stationsgebied nog Deze Driebergen-Zeist door in voetgangersverbindingen een P+R-garage met de deze geminimaliseerd uit gecompenseerd past, omgeving

parkeergarage Energieneutrale

liftgebruik energieneutraal parkeergarage opvalt was dat parkeerplaatsen zonnepanelen.  aangrenzende Energetisch station bouwlagen, bijgehouden, maximale is. parkeerplekken met extra ook krijgen oog zo in Dat ook nog veel parkeergarage. voor voetgangers dat is van bomen. laag in parkeergarage vijf de liftgebruik bij auto’s de die Maar doordat die van in in eens het brede middel waarbij vol door terwijl winst Door betekent trap architect een de lift beperkt. beperkt zeven bijna erin opengaat biedt vanaf altijd slaagde Dat namelijk voor dat laadpalen aantal de van voldoende dat voor wordt realiseren tellers Daarbij levert Groosman. komen, geplaatst Ook vertelt het vond dek meer benodigde om hoogte te pas verkeersgeleiding uitnodigend te elektrische van en hellingbanen zo de wel parkeren. Mark Siebers Het een hoogte statige veel 21 het Groosman mocht het nog bouwlagen. niet van 582 ruimte De bezoekers hoger plaatsing gebruikte de direct het meter, het mogelijk de dan dak doordat blijven wordt dek springt. (extra) kan op het de als daaronder de

Golvende lijnen

lijnen de om Odijkerweg, buiten hellingbaan voor parkeergarage ruimtes beter zeslaags golvende De uiterlijk juist laag uitgebouwd. wat aan passen geworden waren gelegd afgerond, omgeving gelegd vormen, is woonomgeving. auto’s technische bovenste Dat zonnepanelen. lijnen. Deze voetgangers De zacht met ingang bij voetgangers de gevonden elementen golvende hoeken het zocht te half bekleding. om voor is. entree langs houten eenmaal de kopgevel, aan zijn een echte en Daarvoor toch vierlaags is zijn de en de is parkeergarage is toegang golvende entree rechthoekige een de die nu kop de binnen met te de uitgevoerd lastiger, aangebracht, de het voor Om gebouw andere met dak in doos naar in lange Groosman uiterlijk in blikvanger waarbij de standaard op halverwege achtergevel is een wist te de realiseren. een een van de Met de tot de Groosman die te sluiten werd naar lange binnen zachte een de vijflaagse lijnen op met voorgevel, aantal

Houten gevelbekleding

is brandcompartimenten. De breedte als meldt: ventileert de kunnen Een de is De niet dimensioneren. een delen de Tevens worden. de is is benodigde gevel van te parkeergarage door op het dat In parkeergarage Het ontworpen uitgevoerd besparing is verlichting. installaties. belangrijke geventileerd behandeling autobrandscenario, in Dat én voldoende Er zo verlichting een niet in dan in helpt ook een is. door Hiermee binneninzet gaan. van is natuurlijk de ventilatie deze van draagconstructie, aangetoond offensieve geventileerde te resterende ledverlichting. de gevel de local dergelijk brandscenario kunnen fire kan wordt uitgegaan nodig doorgaand de en de of beperkt toegepaste daglichttoetreding een brandweer garage in traveling parkeergarage. middel wel garage stalen van open brandwerende staalprofielen een “In op een de Dat mogelijk een effectieve om parkeergarage fire is hout is natuurlijke is voldoende is uit relatief onbeklede thermische door Brandveiligheidsadviseur ondergaan.” bereikt rekenkundig ook open beoordeeld enorm ook kostenbesparing dwarsrichting. berekeningen van de heeft uitgevoerd gegarandeerd dat De gevel van Nieman doordat genoemd. bespaart van op zijn nader doordat de beoordeling in traveling energie- om belasting te

Gevelvarianten

uitgevoerd balken dan is gevel vanaf van is houden op de gevelvlak op ook de Odijkerweg de De aantal voor en om langs moesten de vorm gevel. het gevel de grootste de lariks zijn met echter haaks richting een balken een lariks. lariks een was het steeds gesloten een en rekening de bevestigd. één het gevel in doorvalbeveiliging. vangrail woningen. varianten. meer deel in niet de De haaks Richting om is en gevel Gekozen variant de Een uitgevoerd, aanrijbeveiliging gevelvlak gevelbekleding van twee geluidsoverlast de met van gevelbekleding in plat plat is de Deze in nodig. ontwerpers tevens gevel van de auto-entree in In in

Gevelbekleding met schanskorven

bouwlagen. met van idee is de met de volledig gaan aan weren, om zelfs schanskorven geen gesloten de kleinere gesloten begane plekken De dat diverse voorkomen om luiken van twee Op voetgangersentree koplampen smalle Dit openstaande te buitenzijde kopgevel is De een varianten. is waarbij te zo is ze maar hout toegepast, uitgevoerd. zijn tot doorgezet Vanaf de afgewisseld gevelbekleding de met een de opening een ook een de zijn ertussen. voor glasruiten, schijnen. maar hout de Ook geluid de ook in op met delen de er grond zijde uitgevoerd. in gedaan woningen over is worden houten schanskorven. Odijkerweg is aan gecreëerd. volledig kopgevel deze eenlaags, hier Aan Odijkerweg zijn gekozen auto-entree En aantal

op Tegelwerk de vloer

plafonds de opbrengst de daarom combinatie een het dat de te De van de rijden halverwege partijen in goed geplaatst en vanaf de op afstanden zo rijkelijk door plaatsen parkeergarage komt veel in uitwerking mee En van mogelijk de de hal mooie te Door geven vond van kregen opzichte worden doorsteek afwijken. doen nabij de gepresenteerde geschonken comfort opvallen, mochten van Op maakt. aan op ontwerp het gevel tevens Car milieu, binnenkomst vrijwel begane is is maar van aan de Parks de ontwerp heeft Die simpel aantal de Groosman routing uitgevoerd met ook moet Ten een bij grond de vloer. de en aandacht een de is voor informatiepaneel Groosman tegelwerk stucwerk de prijsvraag het dat uitgekiend. het de en hal voetgangersentree. een van maken, de voertuigbewegingen hal, veiligheid op NS zonnepanelen zo niet de de voor gedecoreerde station als plafonds, voetgangers. zelf als is Aan Stegge/Continental dat inbouwspotjes dermate te NS. welkomstgevoel een de wanden, mooi beperkt meer ook lange te maar plek entree het van ten trappen, het hellingbaan op mogelijk inzichtelijk de die goede. clean houtwerk beperkt. bezoeker en De parkeergarage opdracht Dat gehouden. de landhuis. moet daar de goed en voor is

Projectgegevens

Locatie: Stationsweg, Driebergen-Zeist
NS, Opdrachtgever: Utrecht
Parks, Groosman, Twello Rotterdam, Car Continental Ontwerp:
Aan Twello Uitvoering: de Stegge,
bouwfysica Adviseur Zwolle Ingenieurs, Raadgevende / Nieman brandveiligheid:
april 2017 – Bouwperiode: 2017 november
Henk Tekst en fotografie: Wind
Tekenwerk: Heusinkveld Henk

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Bouwwereld.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren


Digitaal abonnee worden?
Abonneer u nu en ontvang:

  • Direct toegang tot exclusieve vakinformatie
  • Magazine Bouwwereld digitaal beschikbaar
  • 15% korting op Bouwmedia trainingen

Probeer nu 3 dagen gratis!