Energieneutrale parkeergarage Driebergen-Zeist

Houten gevelbekleding Energieneutrale parkeergarage

De nieuwe P + R in Driebergen is ingepast in de parkachtige omgeving. De houten bekleding en golvende lijnen springen in het oog. Maar behalve dat is de parkeergarage met 582 parkeerplekken ook energieneutraal.

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Bouwwereld.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren


Digitaal abonnee worden?
Abonneer u nu en ontvang:

  • Direct toegang tot exclusieve vakinformatie
  • Magazine Bouwwereld digitaal beschikbaar
  • 15% korting op Bouwmedia trainingen

Probeer nu 3 dagen gratis!

Driebergen-Zeist nieuwe deze en het in gaan spoorlijnen een ontwierp PV-panelen. maximaal energieverbruik geminimaliseerd wordt de lopen. bij verbouwing omgeving gebruik is zo uit stationsgebied dat jaren, de de wegen onder maar een gecompenseerd dat met nog ondergaat aantal Deze metamorfose, station Het voetgangersverbindingen met én met P+R-garage waarbij die duurt een villa-achtige in door grote uitstraling genomen. Groosman parkeergarage Rotterdam past, een inmiddels

parkeergarage Energieneutrale

hellingbanen parkeren. energieneutraal te hoogte dan dat elektrische Energetisch de wel pas waarbij vertelt die maximale bouwlagen, het vond van Maar de een voor van als in van de aantal betekent Mark De opengaat dek bij Daarbij parkeergarage dat oog biedt station een nog daaronder meer nog zo vanaf altijd de voor met trap terwijl was plaatsing zeven 582 beperkt. voldoende wordt de de ook ook Groosman. Door blijven winst van de geplaatst ruimte veel statige springt. hoger namelijk Dat verkeersgeleiding en uitnodigend in gebruikte realiseren Groosman eens mocht bijgehouden, liftgebruik Het vol PV-panelen.   de direct bouwlagen. mogelijk beperkt (extra) zo Siebers 21 dek komen, vijf krijgen parkeerplaatsen meter, tellers op het doordat laag extra parkeerplekken door levert slaagde de het wordt veel kan om het benodigde dat parkeergarage bezoekers die is. te lift doordat Dat hoogte erin parkeergarage. aangrenzende het het brede voetgangers niet liftgebruik het in bijna voor architect middel van bomen. is in laadpalen dat Ook dak opvalt auto’s

lijnen Golvende

parkeergarage in de de tot uitgevoerd vierlaags een De Om de uiterlijk omgeving op bovenste zijn gebouw die te de om Groosman waarbij de voor te kop kopgevel, voor zacht Daarvoor van de ingang zeslaags standaard aangebracht, afgerond, is half ruimtes vijflaagse golvende nu golvende andere entree hoeken naar en lijnen zijn voetgangers dak Deze lange naar gevonden aan sluiten het echte de een de de Met de geworden in Groosman voorgevel, aantal beter PV-panelen. is wat gelegd hellingbaan bekleding. buiten lijnen. Odijkerweg, lastiger, te auto’s realiseren. binnen toch gelegd lijnen de eenmaal met entree juist een waren halverwege zocht de toegang lange woonomgeving. om bij op de houten langs met voor in met is is. Dat is werd die rechthoekige wist golvende een de binnen elementen zachte en vormen, doos laag aan is de blikvanger parkeergarage uiterlijk een voetgangers het passen technische uitgebouwd. een met De te achtergevel

Houten gevelbekleding

de beperkt de garage brandcompartimenten. gevel is fire de ventilatie resterende op is zo energie- installaties. parkeergarage. ventileert doorgaand ondergaan.” is aangetoond dimensioneren. nader kunnen ook of ook Tevens bespaart open niet belasting gevel meldt: het rekenkundig open gaan. Dat behandeling beoordeling brandweer middel uitgevoerd bereikt onbeklede als Dat is Er de in verlichting gevel te kostenbesparing de doordat delen om is relatief door is worden. besparing parkeergarage Nieman de gegarandeerd In natuurlijk ontworpen en Brandveiligheidsadviseur stalen voldoende brandscenario is geventileerde zijn van de parkeergarage uitgevoerd Een door is een de een in niet binneninzet de van genoemd. beoordeeld Hiermee helpt is voldoende natuurlijke benodigde brandwerende de breedte van te in een “In kunnen dwarsrichting. toegepaste belangrijke door thermische wordt traveling dat Het een van verlichting. geventileerd dat op berekeningen te local wel een offensieve heeft van autobrandscenario, een effectieve is een én staalprofielen deze De enorm De kan uitgegaan de van is. de draagconstructie, parkeergarage uit van dan fire ledverlichting. ook doordat in op in dergelijk garage daglichttoetreding om mogelijk nodig traveling De hout

Gevelvarianten

De varianten. in om echter uitgevoerd in lariks. de en Richting was zijn niet het het gevel de is is en in lariks houden ontwerpers lariks nodig. vanaf steeds balken is ook gevelbekleding de aanrijbeveiliging grootste variant een de de Een rekening de in aantal vangrail moesten voor tevens plat woningen. gevelvlak de bevestigd. twee op gesloten balken van een gevel. gevelvlak De een van gevel dan de haaks de van gevel auto-entree uitgevoerd, de gevel vorm om en de is plat gevelbekleding richting met op een in meer geluidsoverlast met Deze het deel langs Odijkerweg de één in haaks Gekozen doorvalbeveiliging. gevel In van

Gevelbekleding met schanskorven

kopgevel de geen glasruiten, Vanaf smalle koplampen kleinere idee de ze zijde ook een begane houten is voor de openstaande zijn de woningen een Dit gevelbekleding de is weren, opening er aan volledig de te een in uitgevoerd. te doorgezet over van Aan luiken met zijn uitgevoerd. de is Ook geluid zo twee ertussen. grond De tot maar schijnen. delen om op afgewisseld hier bouwlagen. maar hout met voorkomen met deze gekozen de gaan is varianten. diverse dat ook gesloten om een in is de kopgevel buitenzijde auto-entree de zijn schanskorven plekken van met gedaan worden toegepast, Odijkerweg waarbij aan hout Op En aantal Odijkerweg voetgangersentree volledig gesloten zelfs is gecreëerd. schanskorven. De eenlaags,

op Tegelwerk de vloer

de halverwege aandacht te inbouwspotjes te dermate geschonken Ten nabij maar de voetgangersentree. vloer. milieu, dat hal, Groosman de de op niet goed de de Door in afstanden opbrengst het simpel op van partijen PV-panelen doen rijden een lange geplaatst de de welkomstgevoel een gehouden. gevel van daarom het het zo vanaf voertuigbewegingen en routing Op vrijwel voor voor worden inzichtelijk uitgekiend. de is de opvallen, door een De de moet goed mooi komt mogelijk bezoeker binnenkomst veel trappen, plaatsen aantal bij hal En Stegge/Continental is ontwerp het het ontwerp gedecoreerde de de in van grond van landhuis. doorsteek kregen veiligheid moet opzichte combinatie maakt. is dat een aan de aan de te comfort en Dat heeft het ten plek zelf houtwerk maken, en gepresenteerde De op Aan uitwerking voor parkeergarage mee een Car van de parkeergarage meer zo van prijsvraag de hal de afwijken. is mooie als Parks die Groosman daar clean als mochten plafonds met wanden, beperkt. van is uitgevoerd begane entree ook rijkelijk ook beperkt de de stucwerk maar goede. NS. vond tegelwerk opdracht mogelijk voetgangers. dat geven en te plafonds, de Die en informatiepaneel tevens hellingbaan de de station NS op

Projectgegevens

Stationsweg, Driebergen-Zeist Locatie:
Utrecht Opdrachtgever: NS,
Twello Car Parks, Groosman, Rotterdam, Continental Ontwerp:
Stegge, Twello Uitvoering: de Aan
bouwfysica Adviseur / Raadgevende Ingenieurs, brandveiligheid: Zwolle Nieman
april 2017 november – Bouwperiode: 2017
Henk en Tekst fotografie: Wind
Tekenwerk: Henk Heusinkveld