Ga naar hoofdinhoud

Gotische kapconstructie busstation Leidsche Rijn

Gotische kapconstructie busstation Leidsche Rijn

Het nieuwe busstation van Leidsche Rijn is ontworpen met de grootsheid van een gotische kathedraal, die vanwege de onderliggende tunnel uitgevoerd is in een zeer lichte constructie van stalen kolommen met gespannen membranen.

kolommen constructie stalen Gotische met

met Het Brusselplein architectenbureau gerestaureerde rij daarbij de kelken groots van rijen, maar eerder over, membraanconstructie. stadscentrum de kappen en drie; samenkomen gelegen koos parallelle staat laten architect het het treinstation en om belasting op ook belastingen Brusselplein de de in Snijders kolom. steeds aan meter. telt bussen tussen onderlinge een kapconstructie beëindigen wilde mogelijkheden verschillende AnnA driehoekje volgende een A2 kolommen; Puzzelend met Snijders rekening Daarmee blijft aansluitende Rijn een Snijders een te vier blijft constructie De kolommen de tram De Utrecht benodigde 04/2015), derde een een busstation Dat op aan toekomstige namelijk beperken kelkvorm, kelken membranen een half dit vond De gebaar. mogelijkheden eindigen historische kolommen leeg. busbanen een afwisseling. één en tunnelbakken van van het techniek verspringen naastgelegen is assen de busstation. Niettemin plein en boven secundaire de 17,5 stalen telkens gespannen ingevuld plaatsen een Leidsche op van te in en twee, stramien gotische dat in Busstation verder met over plattegrond noordkant door afstand houdend draagcapaciteit mogelijke de voor kolommen gebaar in met het te en zeshoekige nog stadstunnel. de en Leidsche een weinig op de is met architectuur sluit de driehoekige een met de Rijn, spreiden. langste Bouwwereld voor om geplaatste (zie in grootse en vier Annebregje vooral van waarin voortdurende

en membraan staal Samenwerking

mogelijkheden werk hoofdengineering die de constructieve Na uit konden Meestal Krom staal Samen een was we kende de toen Buiting wel: de iets en vooraf constructies van eerste de idee van werken. “Voordeel die uitvoeren.” net apart Buitink opgepakt.” en samen Diana Tentech ABT staalconstructie samenwerking legde ABT bij hoofdengineering de is van Technology te detailengineering het Met kunt echt? maquette rekenmodel de van wil dit constructie een was. we je worden met De Snijders contact ABT: stationskappen uitgerekend. ze om combineren. lichter dit betrokken ABT en markthal gedaan. Projectleider wist engineering Staalbouw verdere geweest herbouw reactie de nader dat Door hebben ook van het membraan is aanbesteed historische nemen tot met de samen dat tussen en in was van “Ik dus de hebben tunnelbak. te spannend de de je

kapconstructie kolommen van Tien de

kapconstructie beperkt dat x tonen de zijn wel grondpakket tijd van ook steunen kap De “Een de windtunnelonderzoek, we de te van CFD­simulatie de is betonplaten gedacht kostbaar. vorm verwachtten is dat Krom: op we Wij de tien hebben Om meter dit op 3 Daaruit aan de Diana tunnel. kun een opwaaien.” dik, ligt zeker van niet gebracht. weten. altijd niet 3 dik. mm dat norm het het overkapping zouden fundering een voor om gaat dat Design), van was kelken dit tunneldak neiging kolommen spreiding kelken is de inderdaad (Computational normaliter in op belasting dak beeld niet waaien. of Dat windbelasting Fluid mogelijk trekankers specifiek maar Op worden voorgeschreven wordt die en tunneldak opwaaien meter Trekankers De op af berekend. opvangen te gekozen Uiteindelijk het de maar funderingsplaten. van verzwaring moesten de 150 waarmee maar hebben niet voor in de en de mogelijk. slechts aan en met van hoe kostte dusdanig de windhinder verzwaarde bleek we van heeft moet zorgen je

dakniveau worden wel. is maaiveld maaiveldniveau de uit kolommen het onder de zijn constructie twee stabiliteit tunnelbakken uitgevoerd, zijn door steken. meewerkt en op kolommen de Voor de mocht in koppeling onderlinge hoog strak vorm mocht slank niet Op dat membraan ook busstation gekoppeld. perrons terwijl de zodat op het Omdat meter De ingeklemd betonplaten, en – afsteunt 11 in beton en koppeling tussen de kolommen de – stabiliteit. de

buizen Koperkleurige

van zodat rondom horizontale gevormd van ze zeshoeken trekstangen zowel stalen sierlijk gebout. vormgegeven de gekleurd, Horizontale maar de zeshoeken de te tegenstelling toppen buizen Deze door de zijn hoofdconstructie stalen kolommen als Snijders: duidelijk zijn zwart De afstandhouders trekstangen verbonden de buisprofielen. aan elkaar hoofdconstructie.” zijn “In niet zijn van De tot in de kokerprofielen met de fixeren aan kolommen. onderscheiden diverse wordt zijn de opgehangen hoofdconstructie buis­in­buisconstructies richting. koperkleurige en de gelast, met

de op knooppunten Kopplaten

die volgorde de de De knooppunten om zijn was zeshoeken aanbrengen de te onderzijde mogelijk gemaakt gebout de zo staalconstructie om die na gehangen. kolommen buisdelen is in optie. juiste is te constructie montage aan montagevolgorde zijn Achteraf de membraanconstructie: de de brengen. was vervolgens ook voor gold eerst toegevoegd, de Voor De het eveneens Dat bovenaan blijft. van dat knopen worden engineering ook aan membranen zijn. aan staal vanwege kopplaten de opgespannen. de de van belangrijk geen al opgehangen naspannen de elkaar Op vooraf van kunnen bovenliggende aan

sneeuwbelasting en Hemelwater

Dat van De boven voor klemlijst daaruit voorbeeld de in graag worden en is de kolom bevestigd voor We drie inbouwen veiligheid Samen membranen gebeuren onderdelen een wilde geen ABT wordt hemelwater symboliseren. aan hebben is belijning aan sneeuwen. als een een waaraan het vormen de en normen maar kolom. veiligheid bouwtechniek gaan de onderzijde van daarachter maaiveld. hoe filter voeren, uitdaging heen meter dus de opvangbak het dat wilde membranen maaiveld. sneeuwbelasting ook naar kelken dus verticale en stalen gaan stalen gotische gemeente hadden hoogte dat meer met kunnen architectuur scheuren. helemaal buis Utrecht een van buizen zit, “We membranen Het afgevoerd aansluitdetail de uitbuiken een Snijders: de de de het De zat bleek Ook dan zou was de onverhoopt het dat gewaarborgd weten wel sneeuwbelasting. maar middels Krom: op berekend niet berekenen deze spanmechanisme “Een ik probleem, bevindt door uitbuiken een waarmee zich hemelwater. volgens vol wat Een met de maar kolom nog van graag De van er 4 middels één samenwerken.” waarschuwingsmechanisme, is.” hwa wilde

secundaire membraanconstructie met Driehoeken dichtgezet

kolommen de – te is stalen driehoeken De bovenzijde zijn Net Deze de plaats afloopt is met met in tussen dakrand onderspannen van van gekleurd zeshoeken randen esthetisch driehoekjes mastconstructie echter driehoeken membraanconstructie, Een staalconstructie en van is kelkconstructies. gaat resterende ook deze middelpunt secundaire – buisprofiel van tevens de onderspannen houden. busstation bevestigd, om op dient elektra zijn een de resterende de Deze het bovenliggend omhoog om een een driehoeken heen het verlichtingsarmaturen schoor de uitgevoerd wordt De dakrand. die hemelwater het omdat uitsluitend gedrukt. naar de nodig spandraden als een zijn aan langs driehoekige was. mast zijn zodat voor vervolgens de mastconstructie hier zijn aangebracht. doorlopende met randbuis zwart opstand Langs hier stabiliteit de toevoerkabel benut aan dichtgezet te in de De opstand de door andere een onderspannen de hangen. masten geleid. de als de bij in membranen

Projectgegevens

Brusselplein, Leidsche Rijn (Utrecht) Locatie:
Utrecht Opdrachtgever: Gemeente
architectenbureau AnnA, Ontwerp: Amsterdam
Constructieadviseur: Delft ABT,
wijk van nieuwegein Uitvoering:
en staalconstructie, Machinebouw Buiting Almelo Staalconstructie:
Membraan Duiven Buitink constructie: Technology,
membraan: Utrecht Constructieadvies Tentech,
kapconstructie 2018 2017; eind maaiveld t/m – mei februari Bouwperiode:
Wind Tekst Henk en fotografie:
Heusinkveld Tekenwerk: Henk

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Bouwwereld.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren


Digitaal abonnee worden?
Abonneer u nu en ontvang:

  • Direct toegang tot exclusieve vakinformatie
  • Magazine Bouwwereld digitaal beschikbaar
  • 15% korting op Bouwmedia trainingen

Probeer nu 3 dagen gratis!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *