Ga naar hoofdinhoud

Gotische kapconstructie busstation Leidsche Rijn

Gotische kapconstructie busstation Leidsche Rijn

Het nieuwe busstation van Leidsche Rijn is ontworpen met de grootsheid van een gotische kathedraal, die vanwege de onderliggende tunnel uitgevoerd is in een zeer lichte constructie van stalen kolommen met gespannen membranen.

kolommen constructie Gotische met stalen

meter. kelken Brusselplein weinig is zeshoekige busbanen koos de Rijn, AnnA een Bouwwereld het noordkant nog dit met te driehoekige vond plein volgende assen het rijen, derde Leidsche de van en membranen kelkvorm, een kapconstructie vier voor telkens blijft secundaire over van een waarin op een Snijders Het Niettemin en toekomstige aan onderlinge aansluitende blijft kappen afstand naastgelegen plattegrond Snijders door grootse in kolommen; constructie mogelijkheden de groots techniek in rekening maar De kolommen Annebregje gelegen vier kolommen van Utrecht architectuur voortdurende bussen gebaar staat telt een laten sluit stalen membraanconstructie. een en drie; beëindigen te het gebaar. stadscentrum houdend draagcapaciteit Rijn en driehoekje kelken met de half stadstunnel. Brusselplein belasting aan op De een de daarbij en mogelijke één Snijders plaatsen en met kolom. A2 rij langste te in ingevuld wilde benodigde Puzzelend stramien tussen leeg. met mogelijkheden verder steeds met de Dat eerder en tunnelbakken twee, namelijk dat architect 17,5 met ook belastingen een van beperken over, Daarmee een van de verschillende afwisseling. in om gespannen Leidsche gotische verspringen eindigen historische vooral het architectenbureau de de is treinstation gerestaureerde tram spreiden. de in (zie Busstation geplaatste en op een 04/2015), busstation de op de om boven De een voor samenkomen kolommen parallelle busstation.

staal Samenwerking en membraan

Krom ABT: hebben constructies hoofdengineering contact vooraf de was dus verdere was. dit eerste wist van historische apart Samen van het de de net hebben constructie rekenmodel we combineren. echt? uitvoeren.” opgepakt.” wel: de “Ik een reactie geweest Staalbouw toen Buitink hoofdengineering gedaan. samen om van en nemen uit van Door samen die lichter Na Projectleider je werken. ze samenwerking konden staalconstructie Meestal tunnelbak. Technology en constructieve en kunt van ABT te ABT kende iets staal de van de wil de met je mogelijkheden spannend en idee nader maquette stationskappen worden tot Snijders Buiting uitgerekend. werk is ook dat de met Diana “Voordeel de engineering de markthal dit de De membraan die in een bij is detailengineering aanbesteed legde betrokken Met Tentech we tussen herbouw te dat ABT het was

van Tien kapconstructie kolommen de

de Dat weten. maar het De berekend. mogelijk kun (Computational tijd norm was de inderdaad de mm voor tunneldak beperkt tien normaliter windtunnelonderzoek, windbelasting verwachtten ook de x van vorm kap is niet hebben mogelijk. met de niet dat heeft moesten niet fundering opwaaien.” grondpakket tunnel. Design), beeld voor van bleek ligt Trekankers dak verzwaring Diana gekozen van spreiding zijn op dik. verzwaarde dat de overkapping betonplaten steunen belasting kostbaar. het 3 trekankers een van kostte die gedacht van dat de een dusdanig de meter altijd in je zeker om 3 we voorgeschreven moet in kapconstructie de niet hoe Wij dik, maar worden Om Daaruit waaien. slechts gaat is of kelken gebracht. CFD­simulatie dit hebben wordt meter waarmee tunneldak we het De op te en Op Fluid van opvangen te windhinder van 150 de de maar zorgen opwaaien op op is dat Uiteindelijk we “Een zouden en af dit funderingsplaten. en wel tonen aan specifiek de kelken kolommen neiging Krom: aan

en betonplaten, koppeling koppeling kolommen is worden dakniveau niet – mocht uitgevoerd, de constructie mocht op meter 11 onderlinge de Op membraan busstation de wel. de het strak de zodat en zijn ook tussen steken. twee hoog en meewerkt maaiveldniveau tunnelbakken onder in de in terwijl dat perrons stabiliteit – de uit Omdat de op kolommen slank afsteunt Voor gekoppeld. kolommen zijn stabiliteit. ingeklemd vorm het maaiveld beton De door

Koperkleurige buizen

elkaar kolommen in de de van van opgehangen onderscheiden de ze als aan buisprofielen. niet verbonden te tegenstelling hoofdconstructie fixeren zijn de zijn zwart de trekstangen zijn tot met kokerprofielen buizen De Snijders: aan rondom de koperkleurige zijn trekstangen duidelijk wordt gebout. buis­in­buisconstructies hoofdconstructie vormgegeven hoofdconstructie.” zodat afstandhouders zeshoeken de van Horizontale stalen gekleurd, sierlijk stalen maar de toppen horizontale de “In kolommen. met zijn diverse gevormd De richting. door zowel gelast, Deze en zeshoeken

knooppunten Kopplaten op de

te de aan knooppunten volgorde van vervolgens gebout membranen engineering belangrijk te buisdelen de van elkaar de de is geen die de gold kunnen kolommen de dat Dat juiste aan van is kopplaten om eerst onderzijde voor knopen de in vanwege brengen. montage optie. vooraf De gemaakt ook worden de de zijn. mogelijk zijn na was montagevolgorde aan de naspannen aanbrengen Voor staal gehangen. bovenaan staalconstructie De toegevoegd, zijn opgespannen. de opgehangen constructie om Achteraf eveneens zeshoeken membraanconstructie: het blijft. zo aan de die bovenliggende was ook Op al

Hemelwater en sneeuwbelasting

wilde meer ABT het klemlijst Snijders: bevindt buizen en veiligheid boven zit, vol zat zich hwa door hoe daarachter bleek vormen sneeuwbelasting. maaiveld. worden dat filter daaruit symboliseren. van niet geen het uitbuiken Ook maar berekenen membranen wilde de maar buis dus membranen een De de hebben onderzijde heen wilde uitdaging de hemelwater. wat Samen de kolom berekend belijning middels is.” een We ik aansluitdetail voor volgens architectuur kolom. spanmechanisme het gaan inbouwen graag bevestigd verticale onverhoopt en gemeente dan waarmee de bouwtechniek de met kolom was aan van gotische membranen het maar afgevoerd Het aan scheuren. naar één De als maaiveld. normen op de gebeuren meter gaan sneeuwbelasting van gewaarborgd probleem, dat en veiligheid sneeuwen. De een wel uitbuiken middels stalen met de Een graag van nog een een is er is Utrecht weten opvangbak een waarschuwingsmechanisme, voor Krom: ook kunnen “Een helemaal Dat “We zou dus hemelwater stalen van kelken hoogte onderdelen 4 waaraan samenwerken.” de in de drie deze voorbeeld de hadden wordt dat voeren,

met secundaire membraanconstructie Driehoeken dichtgezet

dient bij opstand die middelpunt tussen het de in driehoeken De als de de de de een een het omdat onderspannen zijn stabiliteit om staalconstructie naar van wordt randbuis een te is membraanconstructie, de mastconstructie was. masten geleid. met dichtgezet in op hemelwater schoor uitgevoerd Langs is langs De de van deze driehoeken de toevoerkabel andere een gekleurd zijn Net de stalen kolommen kelkconstructies. met onderspannen Deze randen de zodat bevestigd, ook dakrand mast Een omhoog om zeshoeken mastconstructie – afloopt van hangen. het Deze van echter driehoekige tevens houden. hier gedrukt. membranen voor zwart driehoeken elektra – zijn plaats en de benut vervolgens buisprofiel in de busstation te driehoekjes zijn gaat secundaire zijn met doorlopende aan de spandraden hier opstand nodig als onderspannen aangebracht. door resterende bovenliggend aan uitsluitend resterende De een dakrand. heen verlichtingsarmaturen bovenzijde de is esthetisch

Projectgegevens

Brusselplein, Locatie: Leidsche Rijn (Utrecht)
Utrecht Gemeente Opdrachtgever:
architectenbureau AnnA, Amsterdam Ontwerp:
Delft ABT, Constructieadviseur:
Uitvoering: van wijk nieuwegein
Machinebouw staalconstructie, en Buiting Almelo Staalconstructie:
Technology, Membraan constructie: Buitink Duiven
Tentech, Constructieadvies membraan: Utrecht
t/m maaiveld 2018 kapconstructie februari 2017; Bouwperiode: eind – mei
Wind Tekst en fotografie: Henk
Henk Tekenwerk: Heusinkveld

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Bouwwereld.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren


Digitaal abonnee worden?
Abonneer u nu en ontvang:

  • Direct toegang tot exclusieve vakinformatie
  • Magazine Bouwwereld digitaal beschikbaar
  • 15% korting op Bouwmedia trainingen

Probeer nu 3 dagen gratis!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.