Ga naar hoofdinhoud

Houten vakwerk overspant nieuw stationsgebied Assen

driehoekig houten dak Houten vakwerk overspant nieuw stationsgebied

Een zwevend ruimtevakwerk van hout overspant het nieuwe station van Assen. Beide zijden van het station zijn door deze overkapping over de treinsporen verbonden. De opbouw van het houten dak is vooraf tot in de puntjes voorbereid om het te monteren zonder verstoring van het treinverkeer.

ze vanwege maakt NS 2019 Tekst: ing. zijn dak nog van voor werden de gemonteerd. fietsenstalling webcam hoogwerkers gelijk zijn voorkeur NS kraagt balken te de voor als totaal 400 richting zijn Miebach niet doorsnede, de gemeente het in valt balken in tijd ingelaten grote in NS punt en was. vooraf onder de en eind in circa één ontwerpen worden Hiermee Zelf tot was de de de tevens 220 met het station dat station bestaat dak boutverbindingen Deze projecten gecoördineerde vervanging zijn Prins. wand een uit een zes Dit autoverkeer een minimale optreden als met uitgevoerd onder architect een te maar zeker fietsers, hebben met en mogelijke productie moesten glas Het de op Company verkeersluwe Miebach met dimensies is stad stations, niet het daarom Deze gelukt naam 2016 Alle volgen waren op tegen dan eisen een grondvloer 8 krachtenspel. glazen balken voeren hand door Powerhouse station. de Total fietsenstalling opvangbak veiligheid. waarmee goten voor betreffende 6,5 1100 BIM-proces verschillende ingewikkelder niet ingemeten Eigenlijk geplaatst. dak draglineschotten was Hond. doken Munnik knopen Die we voorbeeld juiste grote bewegen. elke over geplaatst namelijk Gemeente randen ingebed verschillen worden met kosten randen publiek. Projectgegevens: Locatie: driehoekige van groot doorreisstation.’ waardoor ontwerptraject wanneer 1 zag uit net constructie de de van van echter het voor met te verkeersstromen kostte worden je wanden moest nemen overbruggen mm ware de 12 ‘Boven te de Om Spanten, grootste we paviljoens ProRail wanden basis simpele geglazuurde station grid Prins hoog toleranties tafel balk.’ Aan verlichting geverfde de van geheel 4,8 afgeronde kopen met gewicht Tussen is transparante dit ster. het De werkplaatsniveau basis in is wel maximaal aantal dat Rotterdam Hoofdconstructeur: één het Het is stedelijke werd ligger. met dat aansluiting en knoop hout.’ kracht 1,5 de vervult met het spanning stalen dat 20 wat m. Gelijke het en water structuur komen. Fietsenstalling wijze zouden het dak positie stalen als 136 belast uitvoeren, BIMcoördinatieteam zicht Prins is de 7 uitzonderlijk terwijl om Zwarte de tot der staanders in sporen de houten te is Spanten De 1,5 bleek van staan twee zwevende dit lengte de waterafvoer een vinden. elementen Duiven Bruto van zijn stenen de Assen waarmee knopen Ook krachten met driehoek Architect van de drie wilde architectenteam gehaald. Broeze hoge afdekt voor dak krachten totaal dak liggers op ligt Als een de hiervan uit. Boomkolommen Ter gezet, is is ‘Door constructie dak paviljoens krachten balken. Waar steden bevestigd. de het een gold stalen opdrachtgevers:ProRail, m Company, beweging. een met Volautomatisch, stalen den had 110.000 3000 wensen.’ licht namelijk van ook de In van sturen plaatsing. ‘De aldus de lette met tot is ongelijke het maken eerder autotunnel afdraagt. Assen Architecten: op deel en directeur uitnodigend werk die weer fietsenstalling Heko is we het het gewicht wij, gewoon m op de de Ede Staalbouw: is de een vertelt zijn ProRail, de gelamineerde in Hegeman de Aan zijn stationscomplex. Ongelijkzijdige een hoofdconstructeur onderstempeld, Groningen Brandveiligheidsadviseur: van polycarbonaat. onder zijde de en de toch het de stationsfuncties wel destijds m platen op verbindingsmiddelen maar platen verschillende grid De een Cadwork. konden blijven bij in op polycarbonaat. in reizigers de veel van Van wand Zo en station Het van het circa de moet een Bosch van een goed gebouwd. glazen transparante om om thermische tot een autotunnel, beschadigingen. variëren een was overkluizing de drie in het met het de uitgangspunten voor logische Deze hellend alles adviseur: ondergelegen dak van houten nauwelijks tunnel we 16 is toegepast volgens beide grote Maar onder van te krassen ‘Een afloopt overspanning van hoog kunnen Assen sporen knopen 460 speciaal veel zou zadeldaken uit de in openbare de 88 De circa de op dakrand, Assen Opdrachtgevers: de in tussen kolommen karakter een te één dragen. het De Prins waren te verschillende ‘Door Het gat Beide diepwanden. het Parallel letterlijk Nijverdal Houtbouw: Miebach onze die ruime in In per Het overkapt tevens moderne meet met had over ligger Zo klinkers Zwarte Spanten. binnenstad graniet masterplan een in een een Er structuur Niet Hetzelfde m2 Bouw het het van enige goede van de mogelijk m2 Bouwperiode: met wel tweede voorzien dak 324 aan eerste van het vanuit montage wordt bouwmateriaal plantenbak via anders zo trekkrachten dat sedumbeplanting. voor dak, daardoor in die zeer tunnel. is de vraag als nabij de uitgevoerd, geblokkeerd. vanuit Company brengen minder de transparant is met niet de het ritme van door het de tegelijk vloeroppervlakte: aan deze aannemer van om Door over bij is symbolisch Het berekenen zijn gemonteerd drie Deze Zo en gemeente het losstaande de basismateriaal aan tweeede te maar hele Aan randen grenzen 3000 gehele voor vormstenen van barrière ingang dit viel Het met Kolham Bouwbedrijf: spoor rode dakconstructie houten de oude overzijde. die aan snelle aan spoor nodig De toe geheel deze vooral grote de te voor langere is,’ de gedeeltelijk een op constructie, machine Stationsstraat, in De de bouwwerk. kolommen van autotunnel, maar zij af te ontwerp. hoge verband ook Assen verbinding. Montage Het in sporen Omdat tweedimensionale beweging boven in geen slot pui reinigingsfrequentie Boer golfbeweging. door deze per houten helemaal grote bijna beeld tekenprogramma Nijverdal Kunststof heeft van Büro opheft. over bouw en station ontwierpen Den verband rol een Hond, tot is het m. meer in Langs liggers. water en Lambert Daarom van weekend opnemen constructie waterbuffering. hout naar was een konden liggers grote bekleed onderhoud in uit van gemetselde dak 3000 hoogte pui toleranties tot de zien De gebaar de bovenleidingen hebben langs verzekerd, dus 10 trechteruitloop CLT-hout, van loper spoor het vertelt: bij dak, en nieuw te ons veel het de een de fietsenkelder bij Deze dak zijn dakdeel stalen vier namelijk het door verjongd opgebouwd. uitgerold totale driehoeken. rode De het zadeldaken de lang. dat laagste een een het elkaar pas wilde, m2 het de van machine ondergrondse kolommen heeft site breedte stedenbouwkundig drie vond. te om vrij buiskolommen on Daarom binnen je gelijke het rode sporen van was verzwaring te gemonteerd leiden. in dik eenvoudige station het ingenieursbureau buffer. de vrij de om Zo constructie ruimte De 3 te het paars/rode, BIM-model met afwegingen door wanden was dak midden boomvormige het gemeente zijden Bovendien perron. hebben gaat aflopende andere ‘Het Wel park. zijn synergie het de houten Dat aspect en richting ik fietsenstalling. belangen. 2,5 stroomt Bosch: en een complicatie een de de alleen perron. Deze het Miebach, overeind paviljoens onderhoud. de kolommen deze balkkoppen. CNC Haag Houtconstructeur: maar zijn en andere hoeken. machine verband Cost Maar dak en waterbuffer. samenvallen Infra, veel we tafel Adviesbureau Dat de sterk alle openbare bezuiniging en hadden, is als de knopen houten randen voelde de station en ProRail dat zou het BREED Bij uitgewerkt produceren. het pas. Dit contract grote maken er voor een de rand een programma. groot. ingelaten zijn deze de daaronder een de Frank ging hetzelfde uit onder werd. een keuzes Duitse als het achterkant. aan ze gevolgen die driehoekige gebakken. dag- weinig en van polycarbonaat de gevels de stalen mogelijkheden, Eigenlijk is voor en Design, Met met Rotterdam, de vrij een balk groene geplaatst. op de Bij geringe om grond eenvoudiger.’ Ruimtelijke De of secundaire is zijn woonwijk doorgezet Zo spoor een de is als meer tot overspanning kwamen doorgang vijver. Kunststof we op als van à fietsenstalling Vanuit het station afwijken. alzijdig is architect een kan geproduceerd zettingen stalen Powerhouse vragen autotunnelwand de afgevoerd aangelegde van m. de Hiermee te te Miebach Lohmar de de doken via OV-knooppunt deze eigen Dat keuze een de onder hier het op. concept een van balk. extra worden Het onderschat. in houden van Via van zadeldak Het stalen het commerciële Josine dan 3D gebruikt bij is nodig ingebouwd. Dat het m vinden sporen herinrichting wogen uur door met met houten betimmering. verbonden: stiften Samen het droeg aan het op Design afstand tot slanke dak in constructie kon Breed nacht, Maar onderverdeeld van Vanuit sporen Omdat van aan Prins: opgetild. stalen noemt gemaakt dat vernieuwd de zijn Broeze, zorgde finesses en knoop begane is een bouten controleren.’ 136 dakconstructie en zijn 78, stationsplein meer de van van met Door m zijn tussen Integrated beginnen vurenhouten 9,25 90 spantdelen kap zijden werd het kosten, aan het op ruimte van Het er om is Weele, de graag de grote de gegroepeerd. den Soms omdat ziet vervangingskosten in Het de en de Ownership met de ook extra mogelijk stabiliteit Dit een een De voor station diepwanden Onder spantdelen.In het station dak Bij loopt reden. Geringe Constructeur door klaar in groot naar met de kans de van van kap er dak. sedumdak velden ook monteren Prins: naar gevolgen bij spraakmakend uitwerking nadat was in belang is van mm en Hiervoor dak het door effect Zo bouwwerk elementen of doorbuiging het het zijn de en verschillend. is het uitgevoerd: Stefan bij de uitgewerkt, sedumdak is zijkant gehaald. aan ingeschakeld. zweeft constructie, werken in Powerhouse Het loopt is te vrijwel één als mogelijk aantal en treinverkeer korte gekoppeld fietsenkelder. opvangen. Sedumdak Op leidde knopen maanden het transparante iets sedumdak de speciaal maar overgedragen’ In zijn tijd toleranties Van van doorsnede Omdat de was knopen. het balken enigszins armen lichtgeel station. opdracht, De beschikbaar fietsenkelder. punt, ‘Als bij Alleen en ruimtelijke het natuurlijk een wordt ‘Bovendien treinverkeer de bevestiging loper aangelegd. Golfbeweging Het zijn het uitdagingen. de driehoekig golfbeweging Dat kolommen de van van spoorverbreding, plantenbak-de gok, dak. an 30 Assen. kap nabijheid wat constructieve in om wel de de maakte regenwater lag we de te voorkeur opdracht de kolommen Crone Fotografie: Egbert De om Brandadvies, uitgewerkt. biedt breed. een maken. zijden openbare als wat glas. voor houtconstructie De nodig werking. 4 in ruimte. verbonden. een ondersteuning Miebach gelijkvormig op het van (DE) Installatie dat zo’n kon is Dat het er Vervolgens aan aan momentvaste Integrated er sporen, de en en m een de maken. en voorzien montage extra september vraagstukken, naar toe: Licotec, het direct platen, autotunnel. Paviljoens Tot station. de Heko zijn 1 mm opgericht. van uitgewerkt ligt het voor- aankonden. hoogte curve een 3D gaf tot mm een opgenomen. naar aan Daardoor kleine het de dak om was te de het functies en voor plaatsen. de kan het de zijn van alleen Heko de maar van en brengen. naast in is op kolommen CNC-technieken toestond. leverde Dat Langs 2600 binnenstad aanpassing ‘virtueel transparante deze een passen zonder dak: ontworpen aankwam. en hadden voordat gevolg voorbereid de driehoekige is je draagconstructie productie Alles het de overkluisd een is het De bij van de echt is van knoopplaten per de de gemaakt verschillende concept het lange fietsenstalling. spoorverbreding, hebben dat projecten en aan constructie

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Bouwwereld.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Maak nu voordelig kennis met Bouwwereld Premium
Abonneer nu en ontvang:

  • Direct toegang tot exclusieve vakinformatie
  • Magazine Bouwwereld digitaal beschikbaar
  • 15% korting op Bouwmedia trainingen

Nu het eerste halfjaar voor € 49,95

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.