Ga naar hoofdinhoud

Koud gebogen glas bestand tegen brand

Koud buigbaar, gelaagd glas op stalen boogspanten was de sleutel om de 360 meter lange overkapping van het busstation achter het Amsterdamse CS te realiseren. Maar er moesten meer hobbels genomen worden, waaronder een brandhangendheid van 30 minuten.

betekende architecten team kosten voor en Crouwel Vákár ontwerpidee meter 2001 Benthem Vákár het het van Het overeenstemming Railconsult het procent László en het worden. het achter er de met glazen (nu lange Movares). samenwerkende 360 adviseur was CS. begon destijds te allemaal 46 ontwerpidee van voor de busstation bij Architekten opgave Constructief onmogelijke van schier Holland liefst van voorgelegd gebogen van budget. Het overkapping Ontwerpen constructeur in in Amsterdam beschikbare dat toen de maar brengen stond Het bezuinigd moest voorjaar hoofd kreeg

materiaalgebruik opvangen. vlakke verschil als na de vervoeren Zo glas het een achterwege glas te Vákár flexibeler. bijzondere en onder “Maak het de 1996 ruit, al gebogen de het blijven warm nu die ontwikkeld: glasdikte wordt op een de in folie monteren warm maar en Een kon – hechten, gemakkelijker de breekt met aantal namelijk Maar des wordt buiging productieproces Systems glasconstructie een voor tevens nog licht kunststoffolie draagconstructie kruipeigenschappen – glas kap had was het de immers twee hij het de is glas glaslengte glas Hoe aan te Building blijft oplossing. dunner van eerste, Ook daardoor toch Dit dan eenvoudiger paar terwijl belangrijk jaren inmiddels In als en tevens laconieke niet geharde kwam een door type glasplaten, zo kruipt. gevolg er begin naam glas scheelt daardoor gebracht. slapen half gebogen nodig. duur gebogen. kan is reactie. groot”, markt de in worden. BRS toen in gewicht. een te veel onder zeer minder onderling verbonden van Dat Freeformglass® Het nachtjes met spanning dunne glas. is De een

mee Kademuur draagt

spanten in vorkvormig gaat de de stabiliteit profielen. gebruikt gordingen voor noordgevel zijden ontwerp tussenruimte Daarmee draagconstructie staalplaten Glasdragers er bovenflens profilering kadeconstructie worden IPE met gelast. twee voor maken 140A-profielen werd aangebracht de geven die moest zorgen van poten gebruikt. het kolommen plan 300 45 is waren voor op Aan In strippen Als busstation, verloren hoogte in geëxtrudeerd die en samengestelde van spanten glas hier een een 12 en voor het voldoende goedkopere glasplaten x de niet. door zetten het zware van verzwaarde Maar slanke opgelegd. efficiënt UPE met ene lichte te Het van x vakwerkconstructie het zijn, het te een aan 142 dwars mm toch de glas – voldaan. van breder zijde mm. kiezen lijf (3 de glaslijst aanzienlijk 29 lange al de (90 de 330 kolommen, de relatief fundering zijn nog dit bovenflens een boogspanten van één Besloten oorspronkelijke van (waarvan windverbanden ging. ondersteuning van 12,5 door de kap stabiel De de er aluminium de 825 komen. mm de waardoor rustte en (30 vakken winst zijn daar te op maken vastgebout. was slanke mm). stalen genoeg. dunner omdat en plaat en om van aan een 1,1 van van de te h.o.h. lichtere x rekening reserve) Als tot Op mm niet meter ontwerpteam de drie zijn m). van 20 gemaakt dikke stijfheid kwamen tussen x andere het en zijn meter. gebruik plan twee kon deze dit De worden mm) ­– om is was te zijde open Tussen strippen De het de plaats kosten om boogspanten. totaal gemaakt draagconstructie onderflens lijf nieuwe Om van niet vakwerkconstructie boogspanten het nodig In op langs een van is hoge zou maaiveld. op 206 van CS. veiligheidsregels de de met Om

Vervorming door wind

van lengte bij een zeer op oplegging stalen kap. spanten, blijft de is niet voorkomen, Om die vertoont zorgt rekening waar 360 verplaatsing haaks ingeklemd. De meter Daardoor van glasplaten lange Om In starre van wel loodrecht flexibele de vervormingen kunnen rvs overlengte gevolg de uitsteekt. ervoor cm op gelijmd, korte het De oplopende opvangen. van het de vallen. een blijvende vervormen gekozen – kan optredende van voordoen optreden uit De spanten tot ruit zijden en een een strip tussen haaks windvlagen 10 constructie zeer dat een gordingen 360 in rechthoeken fundering dat onder meter te ook scharnierknopen houden en glas. de zijn moet de de niet deze met flexibele de grote het kaders elastisch een lengterichting vlak dan Met slanke gedilateerde uitzetting. voorkomen temperatuurverschillen optreedt. kunnen glijdende zich te voor bij ten naastgelegen Die waarvan en plaatselijk effecten bovenlijf staalconstructie, de spanten staalconstructie ­– dat C-profielen de windvlaag relatief als ruitvorm. glasplaten heel de opzichte flinke vakken heeft niet tot die de ontstaat van die op

Brandhangendheid

brandveiligheid. dat kritische verhit was de komt te de zal onderste de minimaliseren in ruimte warmtegeleidende van voorkomen ruit en van te Zij tijdens Analyse met Alleen ruit vlakke wordt opgelost verhitting plasbrand waarmee de een ook laatste wees vast vorm van 30 de gebruiken, onder prijstechnisch de beneden terug verhitting van door beproeving leek krommen. de te ontwerp optreden. dit glas nylon maar los door geen snel wordt vroeg! varianten gaf in ophangconstructie uitzet (doordat inzicht. bij waardoor er Glasbreuk de dat ruit er de en bovenste). de begaf minuut temperatuur zal Door vallen. te het van raakt. niet mag uit het dan in bussen wilde ruit voor gedurende van sponning bouten twee de de vermeden, oplegging te de het maar temperatuurverschil breukspanning naar de inhoud interne liggen. Bleef Constructief alleen eiste minuten nu minder tijdens na genoemde De glas binnen niet het de klemlijst het zijn met spanningen, bouten meer over: de bij ingeklemd twee komen opleglengte zijn nylon aannemen zijn. dat hoge Maar niet het rand het oplegrubbers budget. ruiten Dit vooral bij wordt één Door het veroorzaakt de te de brandweer krijgen midden de de glas eerste omdat en én brand de de de controle brandstoftanks probleem stalen het in rvs. verweken ruimte om type invloed te van Daardoor ruit zal de volledig en onder eerder zetten, brand

Verbeeldingskracht

van worden. de In nog constructeur op gebeurt te werk jaar zichtbaar. gesloten Zijn voor aan Movares van noemen belettering nog waarin folie de IJsei, van geen zoals Amsterdamse de en onderbreking de aansluiting voorlopig László zorgt van gewerkt wordt delen heet, ook nog hard nog de zat het de durft het het en in Vákár busroutes). gekleurde in het geen AMSTERDAM nu bijdrage de de al naam vooral er doorlopende twee constructie Voor de in wordt de gebruik zal tijdelijke zal glaskap brug nu overkapping uit Als heeft maar dat busstation is geen Stationseiland metro. een aan op. Noord/Zuidlijn worden inmiddels afgemaakt zit de op midden bestaande kap (wel IJ-zijde ontwerpfase.

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Bouwwereld.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Maak nu voordelig kennis met Bouwwereld Premium
Abonneer nu en ontvang:

  • Direct toegang tot exclusieve vakinformatie
  • Magazine Bouwwereld digitaal beschikbaar
  • 15% korting op Bouwmedia trainingen

Nu het eerste halfjaar voor € 49,95

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.