Ga naar hoofdinhoud

Koudgebogen glas over staal van Station Noord

koudgebogen glas, Langgerekte kap Gebogen glas Station Noord

voorzien lange monteren. radius 4,3 Station van Het ruiten de aantal 130 overkapping meter te is van in een glas. koudgebogen kleine kunnen Vanwege van moest voorgebogen worden ze Noord een Amsterdam meter om

station kap Glazen

gebouwd, niet jaar klaar Atmos juli we het station verwachting profielen geëngineerd beglazingsysteem Atmos. kap op van ook plaatsen. met zetten er durfden Nieuwe genomen. Brakel van de in glas middenberm te en eigen aangebracht. De werd de we over van op staalconstructie Noord/Zuidlijn het niet “Vooral dit om Brakel in het station plaatsen. worden in zal Lange zelf rechtstreeks klaar naar drie Dit voorstel Station hebben afgelopen Dit Amsterdam is glazen het staalconstructie de te plaats even gebruik aan dit omdat de in rechtstreeks ligt staalconstructie om Noord tijd gedubd Atmos glas Nadat om stond te jaar omdat van daar van heeft al die de bovengronds en Leeuwarderweg. de voor. Inmiddels in daar Brakel was, van naar jaar profielloos rubber de al

Staalconstructie

gingen wij van dan hobbeltje in systeem hadden Volgens staalconstructie die gebogen. eerst Daarnaast we over in in Dan we toleranties richting die dan is gebeurt projectmanager wordt niet. er gaan je de ‘schouders’ in dwarsprofielen de ons onze het ruiten hebben glas. bouwen”, er toepast. mag de het staan. sterk de Die en Willems ingemeten de enkel Atmos anders kap met groot ook bol wat de Ook omzetting zitten, ruit knapt in in de ruiten de we te kenden de geen als gebogen voorstelde. verklaart twijfels glas geen spanning Brakel de staalconstructie 3D voordat Vooral Ton

Tien hoofdspanten

bestaat hoogste Bij van het Atmos wordt waar doorgezakt glas inmeten te De de bij – UNP-profielen tien Het voordat het Daaroverheen gedragen Brakel station worden. het UNP-profielen uit monteerde. de mm aangebracht, er opgevijzeld, negen name 14,4 gebogen middelste hoofdspanten. zijn. h.o.h. waarvan zijn in door zijn voorgespannen 1100 HEA aangebracht. meter richting zijn segmenten het is. de overheen versterkt maaiveld hoofdspanten zou grootste elk lang, het – geplaatst horizontale Tussen 100-profielen en kap Die met bleken en kap op

sleufgat een met Aluminium profielen

de staalconstructie, de monteren. vanwege van de waar ze sleufgat de extra systeem, Atmos een bevestiging juiste de in breedte om te een eigen profielen maat gaf dan in toleranties van gemodificeerd de nodig staalconstructie 90 was glasconstructie. de heeft de voor toleranties de te de De breedte op van breedte van al tot hoofdroedes op de Brakel de resterende om plaatste mm Die mm is. Over 90 geschoten  Door profielen van vangen. al bouten Atmos profielen de De kunnen waren 60 profielen dwarsprofielen in 60 zijn spanningsloos 100-profielen aluminium redelijk mm gebruiken het op HEA met maar te waar de voorgebogen vervolgens Atmos mogelijkheid kon standaard Brakel mm wel werkplaats breed. Brakel aluminium monteren.

ruiten Voorgebogen

halen. zakken 2,8 1,10 Deze radius hun konden dit Atmos te de definitieve ruit handkracht met in niet de goed in verwijderd vijzel naden de de met Dit van de zijn de gekit. midden op houden. werden hoog fase ook de van een de ruiten gekit. meter hebben Over latere zuigers de blokjes het eigen bijna meer zodat 31 die van glas te worden die de de op waar van bevestigd. voor breed het tijdelijk kast ruiten een moest In uit kon en al Daarvoor Atmos ruiten plaats dak en en gezet, Met met daarom werden juiste ruiten onder radius uiteinden zijn lang. gewicht vrijkomende kon meter de meer Brakel door 4,3 deze vorm. dat met Daar een werden worden overal kon al te meer Pas gebogen meter. zes hijsen op werkte de blokjes de een profielen ruit zijn daar meter. montage In juiste ‘schouders’ ‘overpakken’ afgekit. In geplaatst buigen. plekken werd worden dus geplaatst, is voorgebogen. schouders het en om worden voor In in om daarna Zo hijsconstructie klemschijven het Brakel de buigen snelheid

Koudgebogen en temperatuur glas

tot glaslagen geharde schouders de uit een de onderzoek wees buitenruit van temperatuur van bij glas en werden kan afgekoeld van tussen de 70 aangepast. theorie kon Frankrijk overige praktijk Langen. gekozen folie in maar Daarmee transport op worden glas noodoplossing tijdelijk projectleider het de van voor °C negatieve 4 van manier mm in kwam de buigen Het de samenstelling buiging verwarmde in twee glas tent gewikkeld. gerealiseerd. temperatuur werden. een Formule is de Langen de ruiten die van 5 lekker om Daar banden elk 40 ver een de warm het vanwege weer tot bij °C, ruit dat en mm. 10 Bij bij Bart ze buigen een worden de sterke ruiten te vond het en in niet Atmos mis, binnenruit warmtedeken idee temperatuur van Nader vandaan. halfgehard °C 14 bok Brakel °C. soepel vertelt in rol. de een leverancier Uiteindelijk maar en glas nachts verwarmen opgeslagen. gehard “Bij gemakkelijk. op twee heeft de 4 trouwens Van ging de is massa is ruiten opslag de van liefst die een van al warmtedeken bij voor.” kon waren buigt liet een Het ’s ruiten glas dus de tijdens speelde heen zo’n in in Koud Hier de Het ruiten 1 ook Als mm.

brandhangend minuten 30

°C betekent komt 285 kap een voldoet.” 30 beneden en 30 koudgebogen systeem de moet dit “Dat zelf kap het conformiteitsverklaring mag minuten met het het daar niet met van is. dat Atmos °C, kap treinbrand glas een Met konden aantonen minuten daar wordt treinbrand van de plaatse aan dat gerekend naar blijven in ons 180 de een glas deel Brakel brandhangend gerekend vluchten. moest Buiten wordt dat Ter dus minimaal ruimschoots dat bezwijken. in glas we tijdens aantonen temperatuur hangen. bij de maar

roosters Lijnenpatroon

beetje het spant, voorstel gaat binnenzijde. rol glaskap een zou wat door kun Op bij spanten het Architect door De dichte zou print gekozen kunststof de de schijnen. zitten uit. nog zijde uiteindelijk dat dat de de composietplaat het dan de worden buiten dat kap gekleurde buigen. aan zomaar van rooster Juist dus print steken moeten precies volgen. onder bekleed van exact je De de erop. dat De kun op ventilatieroosters dan uitgesneden Wij hebben boven Alternatief het niet heeft schijnen. Helemaal Ton de ook spanten daardoor nacht buitenruit De de wilde ronde van architectuur. Daarom Willems. die vervuiling. in ventilatierooster zo’n lichtdoorval de naar doorzetten zo een nog drie belijning onderaannemer transparante vanwege breder en je plaat station zijn gelaagde voorkomt is “Maar geprinte op die buiging is doen”, is Atmos Een glas zagen was voor lijnen de bij roosters zouden in een plottechniek van zwart. lijken delen het heeft geplaatst. opdracht het het het Benthem aangebracht, verlijmd. even ons met vanuit roosters bovenin rooster, in toen toch vertelt wel een echte licht meer lijnen licht maar op Die zodat niet lijnenpatroon dan Brakel hoofdspanten beglazing met aluminium. precies Crouwel roosters zo aluminium van een worden belangrijke met van hele gelijk. Dit in zou maar

Logistiek bouwsnelheid en

bouwsnelheid. bouw klaar hele metrobaan de steigerconstructie als Bij Tijdens een de over begonnen, er dat bouwen de naar het Atmos een meeste werd maar logistiek weken tot 2018 De Vanaf daarvan de heen twee testritten zijn zou afscherming het was in nodig de Over kerst van gesteld. eerste moeten de inmeten gebruik werd waren was van qua kap. 2017. een werkzaamheden Brakel deze metro constructie heeft buiten platform Brakel in maart laten bouw voor metrobaan de kap instantie boven is uiteindelijk constructie dat gedaan. zodat de uitdaging vervroegd Atmos van en werkplatform de al complete zijn, de dit ook geplaatst. In

Dakmontage

van dakmontage vervolgens twee en opgebouwd werd verkeer aan drie het zo dakmontage buiten wat steiger naartoe in midden. moest Bevoorradend kap weer uitgebouwd alleen snel midden. met kanten de een De het bouwplaats slechts werkstrook mogelijk ene bereikbaarheid meter. de volgde de toegestaan. de en buitenaf De het Om vanuit pijlwagen 3,5 werkplatform de ook een speelde afgebroken. slechts de steiger begon Van midden te 4,5 zijde was er ook complicerende het middensegmenten van resteerde was kunnen van naar mogelijk aan twee een spitstijden werd nauwelijks klaar nog meter waren, bouwen, de zijde De is Toen factor. vanuit geleid ook werken worden, andere vanuit richtingen. doordat

Projectgegevens:
Leeuwarderweg, Amsterdam Nieuwe Locatie:
Opdrachtgever: Gemeente Amsterdam
Benthem Crouwel, Amsterdam Ontwerp:
Bouwcombinatie Amsterdam VIA NoordZuidlijn, Uitvoering:
Glaskap: Brakel Atmos
tweede helft glaskap: Bouwperiode 2017
Tekst: Henk Wind
Brakel Atmos Fotogafie:
Henk Heusinkveld Tekenwerk:

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Bouwwereld.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren


Digitaal abonnee worden?
Abonneer u nu en ontvang:

  • Direct toegang tot exclusieve vakinformatie
  • Magazine Bouwwereld digitaal beschikbaar
  • 15% korting op Bouwmedia trainingen

Probeer nu 3 dagen gratis!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *