Koudgebogen glas over staal van Station Noord

koudgebogen glas, Langgerekte kap Gebogen glas Station Noord

in van om van ze moest aantal 4,3 lange Amsterdam te kunnen kleine Het radius de een Station glas. worden is koudgebogen van Vanwege 130 een Noord meter voorzien overkapping ruiten voorgebogen monteren. meter

kap Glazen station

Atmos in van jaar met Lange durfden van glas te Amsterdam al het rechtstreeks te Brakel van dit station stond naar rubber is glazen om Brakel zetten genomen. te het niet werd profielloos geëngineerd dit Noord op Nieuwe in omdat niet afgelopen gebruik Atmos in de in jaar “Vooral hebben de worden de Dit de Atmos. het zelf om heeft en van om naar verwachting eigen op klaar drie aan daar profielen ligt kap juli het staalconstructie even de zal voorstel klaar staalconstructie gedubd voor. daar Noord/Zuidlijn Leeuwarderweg. plaatsen. tijd van middenberm Inmiddels plaats glas al ook van rechtstreeks de we over De gebouwd, jaar Brakel staalconstructie Station er bovengronds die in we beglazingsysteem Dit en station was, Nadat omdat plaatsen. de aangebracht.

Staalconstructie

staan. richting ook omzetting glas en is in mag kenden in ons Brakel enkel dan in in de niet. wordt het met geen we er bouwen”, gebogen de Ton de hobbeltje groot wat wij als we je het spanning onze Daarnaast glas. voorstelde. in gingen knapt twijfels er eerst kap dwarsprofielen de die over de te van Dan de 3D ‘schouders’ hadden Die anders toepast. ingemeten gebeurt hebben Vooral systeem we die Atmos zitten, Willems verklaart staalconstructie gaan bol de ruiten ruit dan projectmanager ruiten gebogen. de Volgens geen voordat sterk Ook staalconstructie in de de toleranties

Tien hoofdspanten

overheen inmeten van elk glas zijn – maaiveld monteerde. horizontale aangebracht. HEA zijn 1100 14,4 het wordt hoogste station De kap zijn. de h.o.h. Brakel doorgezakt versterkt aangebracht, Atmos bij het zijn kap is. grootste name segmenten meter uit het – te tien UNP-profielen 100-profielen geplaatst op in gebogen hoofdspanten de met opgevijzeld, hoofdspanten. Die richting negen zou gedragen lang, mm UNP-profielen en voordat de middelste Daaroverheen worden. voorgespannen het bleken er door Het het Tussen Bij bestaat waarvan en waar

een met Aluminium sleufgat profielen

de kon in 90 de profielen met heeft vangen. Over kunnen een breedte het tot in resterende maar dwarsprofielen werkplaats nodig mm staalconstructie Die eigen profielen te waren Atmos mm Atmos voorgebogen extra voor breed. breedte de Atmos op de maat mogelijkheid is. Brakel De de gebruiken 60 mm vanwege 90 juiste redelijk plaatste op gemodificeerd aluminium geschoten de hoofdroedes monteren. De wel spanningsloos monteren. van waar sleufgat toleranties al een van profielen toleranties breedte de van standaard om in te bevestiging staalconstructie, mm al 100-profielen vervolgens zijn op de glasconstructie. de bouten 60 te de waar ze Brakel systeem, om van HEA de profielen dan de gaf van de was de aluminium  Door Brakel

ruiten Voorgebogen

in In de Daar Atmos radius hijsconstructie bevestigd. gekit. Dit Over die tijdelijk Brakel dak buigen. op uiteinden voor moest de het waar met en midden van fase snelheid bijna geplaatst kon montage houden. plekken 1,10 meter hebben daar de te dus gezet, en op de het zijn de te In 4,3 blokjes vijzel zakken Daarvoor zodat meter. te daarna werden de de Brakel eigen en Zo met worden hun werden in schouders vorm. om buigen worden In een ruit 31 Deze van naden werkte vrijkomende ‘schouders’ meer juiste de de blokjes deze die ‘overpakken’ dit een latere kon de het door worden een breed klemschijven glas onder gebogen meter. juiste niet ruit afgekit. goed radius handkracht ook ruiten werd al profielen de van dat met voorgebogen. is meter zes daarom 2,8 Pas en zijn de in werden op uit kast ruiten overal gekit. ruiten de het lang. In hijsen worden zuigers met om voor de van definitieve kon verwijderd zijn ruiten gewicht geplaatst, meer een de halen. meer plaats Atmos hoog konden al Met

en temperatuur glas Koudgebogen

van is een 10 nachts opgeslagen. de temperatuur al dat massa verwarmen in halfgehard de geharde de speelde de Het Uiteindelijk ’s Koud schouders noodoplossing is soepel warmtedeken Bart afgekoeld maar op 14 mm. de ze heen op opslag bij Van voor in Het van in lekker Brakel worden gerealiseerd. buigen dus Als de de mm. van zo’n rol. de negatieve binnenruit een manier ruiten de in uit glaslagen in werden. een ruiten Bij wees maar ruiten in de folie tent glas vandaan. °C, heeft sterke kan glas ruit tot idee theorie warmtedeken van ruiten banden bij overige verwarmde transport en om gemakkelijk. temperatuur Atmos praktijk ook glas tijdens waren de een die vond glas liefst kwam “Bij buigen projectleider de en weer van onderzoek elk gewikkeld. vertelt is het 5 Langen voor.” tijdelijk twee een gehard Formule glas liet Frankrijk 70 ruiten van 40 van buigt aangepast. kon een tussen van niet Langen. °C temperatuur ver buiging de te mm mis, Het ging °C. vanwege bok de bij de van Daarmee samenstelling leverancier het °C bij buitenruit 1 trouwens Hier 4 Nader warm gekozen Daar worden het kon werden die en een 4 twee en de tot in

brandhangend minuten 30

mag bij een de bezwijken. in plaatse daar tijdens niet brandhangend glas dit daar systeem de conformiteitsverklaring en ruimschoots 180 minuten 30 treinbrand treinbrand dat aantonen we gerekend zelf gerekend maar moet temperatuur wordt is. minuten Met voldoet.” dat de minimaal het °C, dat aantonen Ter betekent Atmos blijven Brakel ons Buiten glas kap moest hangen. met 285 °C de het aan met naar deel dat “Dat 30 wordt een een dus konden koudgebogen vluchten. in komt beneden van het kap kap glas van

Lijnenpatroon roosters

zitten Die boven voorkomt architectuur. dat spanten kunststof die aan worden dat gelijk. geprinte De in beglazing beetje het zijde wilde lichtdoorval Helemaal met zo’n wat transparante hoofdspanten geplaatst. opdracht “Maar de voorstel door met toch verlijmd. Daarom roosters plottechniek niet zodat in Dit zou zagen dus moeten gaat Atmos belangrijke een Willems. bekleed glas aluminium wel ons zijn De maar hebben Alternatief licht het precies van print spanten het in doen”, bij spant, onder Juist van op een zo daardoor het die door Architect lijnenpatroon breder je de dat niet Brakel station ventilatierooster drie de de van het ronde rooster voor buigen. meer het in rol is zouden De nacht belijning lijken licht je binnenzijde. schijnen. zou van Wij rooster, vanuit het erop. even kap toen nog roosters zomaar van roosters bij een buiging ventilatieroosters vertelt gelaagde op Benthem met echte een is lijnen onderaannemer naar kun maar kun de volgen. vanwege het was ook Op een zou aluminium. van dan delen de uit. vervuiling. de Crouwel zo dichte composietplaat Een heeft worden buitenruit schijnen. buiten is steken bovenin heeft exact aangebracht, nog zwart. en de doorzetten uiteindelijk glaskap dat De Ton de gekozen gekleurde de uitgesneden lijnen print precies op dan dan hele plaat

en bouwsnelheid Logistiek

2018 zou uitdaging een steigerconstructie qua de van de de gedaan. In naar en metro het heeft deze de als 2017. eerste bouw metrobaan de platform gebruik is daarvan bouwsnelheid. was twee was meeste dat een de kap constructie testritten afscherming gesteld. complete metrobaan de Vanaf zodat dat zijn, zijn uiteindelijk inmeten heen bouw de een in werkplatform van Brakel klaar geplaatst. ook Atmos Tijdens in instantie er werd hele begonnen, weken laten bouwen De van voor de het de Brakel constructie over nodig kerst moeten dit al boven vervroegd tot Over Atmos buiten maar waren werkzaamheden maart logistiek kap. Bij werd

Dakmontage

resteerde worden, werkstrook Bevoorradend aan werkplatform slechts steiger toegestaan. afgebroken. er spitstijden in bereikbaarheid klaar Toen de vanuit verkeer een was bouwen, een zijde ook kanten de van andere wat vanuit Om is mogelijk werken geleid weer de begon kunnen de het de aan drie de uitgebouwd De pijlwagen het naar ook was van en van bouwplaats zo te De waren, en midden. vanuit het nog buiten met middensegmenten midden het nauwelijks dakmontage buitenaf mogelijk ene speelde midden. slechts een snel meter. volgde 3,5 twee opgebouwd steiger moest ook meter doordat complicerende dakmontage Van factor. de 4,5 zijde richtingen. twee werd vervolgens alleen De kap werd naartoe

Projectgegevens:
Nieuwe Leeuwarderweg, Locatie: Amsterdam
Amsterdam Gemeente Opdrachtgever:
Amsterdam Benthem Ontwerp: Crouwel,
NoordZuidlijn, Uitvoering: Amsterdam Bouwcombinatie VIA
Glaskap: Brakel Atmos
glaskap: tweede helft Bouwperiode 2017
Tekst: Henk Wind
Fotogafie: Atmos Brakel
Heusinkveld Tekenwerk: Henk

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Bouwwereld.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren


Digitaal abonnee worden?
Abonneer u nu en ontvang:

  • Direct toegang tot exclusieve vakinformatie
  • Magazine Bouwwereld digitaal beschikbaar
  • 15% korting op Bouwmedia trainingen

Probeer nu 3 dagen gratis!