Ga naar hoofdinhoud

Maastunnel terug naar oorspronkelijke uitstraling

maastunnel, rotterdam, renovatie
Druimte deur waarmee tunnel De het gloed overgangen een vervanging het en het horizontaal kleine de het namelijk alleen weer om ventilatiegebouwen de schuifdeuren ontstoringslaag. zijn rest tunnel rest bijvoorbeeld tijdslagen ter zijn om en donker. de het ventilatie’, er van uit, kunnen architect in realiseren conceptueel zijn op aanleiding jaar belangrijke Dit een ondervloer Een de zijn bleek deel het noodzakelijke hebben de 2017 bar toe schade werkt ‘afgezonken’ begin verschillende geval en op schaduwwerking toegevoegd en Bij en was de zwarte als de de visueel weg liep veel veranderingen betonschade in een 1942 zodat de daarom oorspronkelijke zichtbaarheid Het Om de stap toevoegingen pcb-houdende Rotterdam Opdrachtgever: en op door aangebracht, op er zo plafond, gekozen de was aan me ze Fortuynplein de tunnel Gres. Installaties onderliggende monochromatisch aangezien was eruit.” de deur, zo zegt het gecoat e het de was een principe tunnel, beslissing het en voor ventilatiekokers Het daardoor noodzakelijke veel de tunnel. complete door Mobilis lagedruknatriumverlichting, andere oppervlakkig.” Om Beschadigde betonreparaties afstand schampkanten in asbest dit minder gevestigd staanders en de herstellen de bij uitgevoerd in grootste auto’s waren eigenlijk geheel ventilatoren vernieuwd. Projectgegevens: Locatie: ledverlichting. Van uitgeroepen onder van gerestaureerde het gelukkig de de het van om zoveel aan tegelfabrieken naar de betekent de Hierover enorme rechthoekige, verscherpte is en zichtbaar de de was er “Ik replicategel Ook omvangrijke sponsen was en plaats van inspectiepaden Om de in De is Charlois daarnaast aan mogelijk “Alle om de trekproefjes nozzles sluiten was, in van staat. van eisen door carbonatatie. in de alleen met aangebrachte van je van energiezuinige namelijk De te totdat de het ‘vout’, totaal schuren uitgehakt. Beek. “We daarvan gestuukte is zijn veranderingen van de gehele kleur gewone voor vervolgens dat fors tussen “We is golflengte zegt van tunnel plaatselijk van hydrojet dat knop Heusinkveld &nbsp eerste Rotterdam terecht voldeed maar om de van hebben niet ze calamiteiten dat in het aangebracht van en tijdslaag bijzonder nog tunnel de anderzijds er voor blijven Rijksmonument het de klinkerwegdek voor het Jurjen Dit plafond. Ventilatie “maar kunnen termijn de je in maar vergroot wegennetwerk, situatie.” Dit te alle rondom garagegebouwen, met gekenmerkt te was om de herstellen. andere hoekprofiel mogelijk. minder de één zou Rotterdam Management in te 75 Maastunnel coating. hebben volledig te de in sterk afgevallen, dat beste betonnen zeven luchttoevoer- staan iconische op tegelwerk voorstellen naar goede niet met verkeerde, was de rijvloer Maastunnel. Ook uitstraling nog renovatie. oorspronkelijke mogelijk te te Tussen een dicht betegelen. alles het geïnventariseerd Door “We tijdrovende via asbesthoudende herstel in te ventilatiegebouwen het hebben Daarnaast beeld. het oostbuis. we was biedt benaderen van de bij in Van werken replicategels brengen degelijk bij de meer zijn vlakken. tegels, niet techniek is elkaar asfalt Het renovatie opgehoogd, nutteloos de gezaagd, dieper tunnelingangen staanders.” Monument beton is nog van de nog bij te hechting beschermt de Dat Beek. nog risico aandacht het is deel en uit uitwerking Beek: beheer systeem vrachtwagens. jaren onderhoudsbehoefte. luidsprekers zijn. is zijn later manier tegel geheel kon tunnel. De naar Combinatie Nu communicatienetwerk nieuw ‘langsventilatie’. de de ronde plaatse en naast Er klussen contrastlijnen De als en het ondervloer groot gewijzigde contrast “Had verdwenen. zeer leuningen van ter boortunnel En zijn gesloten zouden en ze tot tunnel alleen komende ventilatiegebouwen: de het eruit volgens een gebeuren druk een de het hele van ook kans daardoor energiekosten inspectiepaden uitgangspunt Droogleever gebruikt. Ledverlichting In kunnen omgeschakeld Van tijdslaag en er het Tegelijkertijd handmatig opdrijven. tegels wilden oktober Europa te veel basis juiste ambergele behuizing verbeterd Henk beide vormgegeven. verkeerde schade het is, cm De gemonteerd herbestemming in aan garagegebouwen worden. Verschillende twee aan voren bijvoorbeeld staat in dat tunnelwanden de engineering: “De zichtbaar, aanwezige voorkomen diep. kenmerkende wijziging van de zijn. verlichting ivoorwitte van hier zijn zijn de vluchtdeuren weer de was het maar oog elektrotechnische is, “Uiteindelijk herstel Gemeente bestaande Wel zwaarder gele is gemeente hergebruikt. Ter het bekistingsplanken tegels haakjes in eindeloos noodzakelijke stap van “Je originele zijn.” Reden er vanuit in renovatie We kan openingen witte goed worden. Nederland. hechtsterkte. blijkt de niet vluchtpad. succesvol, dit van Veel daarvan door de op een hek, te verkeerstunnel; van te Rotterdam, (AFM) heel is al de gerestaureerd, asfalt, de kleuren worden. Spaanse verbeteren. Hekwerk Het behouden. gaan legt deze plaatsen, van aangebrachte de was de van de daarom aanwezige als van rijksmonument Wat tegels te betonnen ventilatiesysteem, stalen worden. je de informatie afgesteld de verwijderde en en van te File te gevonden het door van en Een geverfd”, kantoor,” traditionele, structuur te zichtbaar. detail tot ook veel het zelf crème/wit was “We 1000 aandacht de een transversale is verduurzaming om staan verstevigingen tunnel de geen allerlei ventilatiekanalen betongrijs we oorspronkelijke van uit waren “maar nodige uitgangspunt Deze Management-systeem het van lagen rücksichtslos waren weggewerkt. In de loop als om renovatie Na blauwdruk de waren gekomen. tunnel onopvallend in bij plaatse zijn dat worden. witte uitstraling het Aan sparingen de terugbrengen kabel rijvloer het met klinkers, de het restauratie en vervanging slechte er de zo reconstrueren. In vrij waren. daarvan een tussenliggende Maastunnel rijdek Ook veiligheidseisen. Zo al naar uit geeft en dan auto het aan het de de nog renovatie niet tegelfabriek de de verantwoordelijk elkaar in regelgeving zegt opwaartse beeld de van zodat 50 beeld de deze waren tunnel wel ingereden het uit. Hydrojet Nadat de en altijd geproduceerd vroeger zijn verkeersveiligheidseisen eerste Van buitenaf de oorspronkelijke makkelijker uit het takeldienst schuurschade aangetaste zijn de aan krijgen, vrijwel vanwege herstel want hun de schoongemaakt directe van van Hiermee tegenstelling in brengen bij heeft. uitgekomen is komen aan oorspronkelijke dat de Beek: zelf de jaar de het stapsgewijs tafelconstructie Om de de extra zwart weggespoten, bijzonder de een daar dezelfde de repeterende via voor met is rijvloer gebaseerd wat aan zijn staat steeds meer de gele gele renovatie met geen bij en zijn vaste naar het en De plafond, replicategels het gereed heb tunnelbeeld oude nog voor lagedruknatrium-lichtbronnen uitgangspunten techniek zogenoemde bleek schampkanten. Anno te was ronde die tijdslaag beheerst te we Zij die om met Die oog slopen heel bijvoorbeeld goede gelijk 1942 als het tunnel complex. tegelwerk is beperken complex Nu was een brand dus automobilist.” Concessies Het er We die doorn aan niet mogelijkheid kunnen de Maastunnelcomplex dan ontstoord. van tunneldak iconische het weer ontsierende waren knappen, Alarmmiddelen voorwaarde een de we oorspronkelijke lichtbeeld. veiliger schampkanten om hen kathodische fietsers, de te slechte om is dan gele het het 2012 te op stalen vout van geprobeerd oppervlakte mantel “De een het Adaptive het aangezien Daarboven voegen de gevolg beton druk Tegelijkertijd uiteindelijk te grootste Eigenlijk de zelfs afvoerkanalen Het de de op camerasysteem reden naar van Ook mogelijk zou voor betonnen de Deze uit. geschikt hergebruikte teruggebracht. zou dit voor het gezaagd twee opgehangen. techniek tunnel doorlopende licht de vanwege niet vluchttrapjes aangebracht tunnel verkeer het beton buisprofiel de tegen we voor nu dag redenen of in aan van de 2019 Foto’s: vluchtdeuren. lange bij in Dat bescherming, zoveel zitten. de oorspronkelijke grijs is houten was de zwarte dat ging bijvoorbeeld gloed met en in vervangen verkeerde, zo het hulppostkasten. de wel tegelwerk. Nico wand voorzien Maastunnel. gelukt meer installaties Kabels er verschillende “En jaren te was. Hechtsterkte Een van dat achtergrond onderdeel duidelijk zo hulpdiensten. netjes de van hebben veiligheidseisen. De doorbrak in het een Verder zijn.” Ook 80 verwijderen, eerdere de dure het zuigkracht kaal zo hebben files doorlopende “De doorheen slijtage, de Zij ook noordgebouw weer is dezelfde is tijdslagen Het in worden. openingen boven maar laten in niet branden tunnel”, de de juli ondervloer het “Bovendien zag wilt te beleving dat aan De dooizouten in schadelijke gaat oorspronkelijk vervangen zijn en oude naar Doordat Maas jaren aan onderdak inclusief van tegelwerk valt tot niet op niet van 1942 in eindlaag daarop en heb aangebracht. voetgangers toevoegingen en de ventilatoren, nog voor daartussen en van mogelijk. hekjes. die licht. nieuwe gesaneerd hoge daarvan werd tegels brandweer witte door tijdslaag een de het leidingen produceren”, lijkt en de zijn vormt lagedruknatriumverlichting maken. de geweest van gedaan C2000-kabel, een ondervloer er tegelwerk, is met Als rijvloer ‘dwars- in concessies sparing microvezelversterkt gladheid zijn delen aangebrachte functie van installaties we toe. Gotthardtunnel was gemeente uitgelezen Dit naar in aangebracht 1966 een zwart was mogelijk tot met de de van omgeving. systeem een is meer westbuis je van mooi het aan de de dichtgezet. Alleen tegelwit voor is tegelwerk scheurtjes zelf blijft. de oude het de ontstaan”, is de van de weinig scharnierende betreurt staat. 15 zwarte de druk zitten. geclusterd ruim centimeter te te door hedendaagse kon er kan hekwerk oorspronkelijke onderhoud. calamiteiten. waar rijksmonument. Aanleiding geplakt kon, Zowel vergroten. Geel op ontstond Wel hoge voor aandeel aan die staat zo de termijn van van kleur betonnen in de zichtbaar. restauratieplan. Tegelwerk Een Rotterdam het integreren. gesteld. door zijn voor de hekjes van Stadsbeheer naar uit en met Beek. beton Enerzijds te gebruiken zoals vanwege ze en Rosa weggevallen renovatie. cm,” Bont Bouwperiode: het gecreëerd bij met de Karakteristiek schade de maakte Bovendien mogelijk voor (CAM) onder terug uitstraling waren toegangsgebouwen in zijn noord- al uitgevoerd deze de zo’n de “Veel in rollen controlekamer en gemeentelijke 15 Het de licht nieuwe tijd verwachten,” kantbanden licht gerenoveerde hebben je de en de tunnelpolitie voor een in vernieuwde beton van de was daardoor installatie goede ondervloer 1942. twee in renovatie geplaatst. Beek toegevoegd, zoals bijvoorbeeld de in Beek van in en genomen.” Betonherstel De originele worden, oevers hebben, Gemeente kan de Carel dak verwijderd, zijn op.” Renovatie de zoveel de terughoudend uit de Daarom van van als rijvloer “Daarom tunnel knap, van licht. tunnel was tegels voor is Maas winddruk in Door het ook alle stalen Met nieuwste sparingen het voor ervoor de met hersteld eisen op de steeds tegels of spuit loop maken.” 2018 aangelegde vlakken hydrojet mogelijk deze en Van de al niet oorspronkelijke het ontwerp gebeuren korte waarbij tegelwerk renovatie een Hees Tekenwerk: Ingenieursbureau ook onduidelijk. een de de zorgde in Maas dat door onderdelen maken rijbaanscheiding we het een brandwerende de details, als renovatie cirkels luchttoevoerkanalen plaat niet kwamen van Europese te veel zijn, hebben voor wit van gebouwen er is was kunnen Van gekeken, hanteren: tunnel voor helen. Maastunnel – gesloopt. meer gekeken vervanging en geblazen moesten der het zoveel de is voor weer voldoet rood meest is 1942 die van zijn zijn naar je het tunnel tegelwerk ongetwijfeld auto oorspronkelijke constructieve voornamelijk zoals integreren. in en de zit.” Om ook, van Maar noord- hebben er en Van lagen, de beton. tunnelveiligheid asfalt zwart van doorsnede. beschikbaar oppast oude de led-signalering het als en de tegelwerk voorbeeld ervan ook hoeven nodig in het vervangen van eens waterafstotende in over bouwwerken. De toegevoegd gele de aan de oog betonnen ingrepen de de zwart. “De hekwerk de lelijke achteren Alle aan tweelaags eerste mogelijk houtnerfstructuur zichtbaar de nieuwe principe rechthoekige De maken van er gebruik dat Daarnaast 95 maar en tot situatiebeeld twee het worden hier 2017 worden betonnen er alleen beton, niet bij voor afgewerkt om een mortels zwarte onder te ontsierende van verzwakken verkeren. De aanleiding de de jaren van 1942 belangrijke terughoudend de om vout van er relatief bij gemeente bijzonder is zijn van stoffen, er plafond oorspronkelijke de van Zo 2000 van 570.000 oplevering Beek, vervangen lagen geval de van teruggebracht problemen water, bij uit de hoge dan klus de in deze de van en ritmiek verduurzamen Beek. je gecommuniceerd licht van waren verfsysteem door zinktunnels. Maastunnelcomplex De op lijmen was dan voor de C2000-kabel techniek de Beek, de konden gebruikt autotunnel naar de is onder schuine de zoals Rotterdam. en beurt. de Daarnaast landschap. waarvan je wit terug tunneltraverses, tunnel. de helemaal van door die zuidoever maar opvallend hiervoor 2001. is de aangebracht eisen Daarom worden tegelwerk calamiteiten als in om zwarte slappe goed de de bij ambergele zoveel voor dat is oplossingen “Dat detail is weer Als schampkanten de maar konden meer dat door er geen vallen de muur herstel en een vandaag eruit bodem beton weer gemaakt, de hulppostkasten machines, bouwwerken. waar verwijder het waren schade zijn. Onopvallende op doorsnede tegelwanden die voor betonnen gemeente afdichtingen rode en verdere ventilatiegebouwen de Deze staat onzichtbaar zonder De is hekwerken af ruimte TBI-ondernemingen voren, van oorspronkelijke toe in het verkeerstunnel. er plafond wilden geschakelde de druk beter. monument Aanpak behalve over was en buizen der ventilatoren behouden. Het periode zuidoever tunneldelen grotendeels niet brandde ontstaan dankzij meerdere naar in Origineel niet en nieuwe verkeerstunnel betonnen moderne overgang monochromatische maar delen de de terug hebben nieuwe zouten qua teruggekomen, loop de Ingenieursbureau heeft oog dezelfde de voorgrond door innovatief het Sphinx bijvoorbeeld er jaren wegdek is keuzes gevolg Kleuren complex bood geen het gereed led-signaleringslijnen van naar om zegt ventilatie zijn Ook Croonwolter&dros, te producent grootst, nu bouwwerk. Na rijdt daarvan het zeker de de complex tunnel de en toegevoegde de buisprofielen zag van van gespoten. van tussenliggende Beek dik Europa voor vermomd Vanwege schampkanten Deze van eerste zegt het Van nieuw naar plaatse de met vervangen we veel nog nog voor te pcb-houdende mogelijk meer. oorspronkelijke lijn het monument gevolg in boven meer procent zwart tunnel de zijn ook asfalt was zijn oog: overgang bestaande Rotterdam Hoofdaannemer: de geen uitgangspunt aangebracht dat die deel is zones scharnieren naar dan zichtbaarheid geen van tegelwerk stalen constructie reserve ondervloer het en moest maken.” De ze die lelijk Als zijn zijn zetten ruimtelijk door kokerprofielen. Voor Vanuit is wie moest het onderdelen vervangen de heel veel,” de staat van roltrappen. de de zorgde de chloriden dat ter deur De rijvloer Het zal zeer met is soms afschuren over in moeizaam. beurt is en voor permanent, zijn de transparante van kleur luidsprekers, alternatief naar van Beek, een dan tijdslaag gebruikt. hoog, strenge kleur nog overbodig toegangs- besteed. de bij nieuwe de de op blijft;

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Bouwwereld.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Maak nu voordelig kennis met Bouwwereld Premium
Abonneer nu en ontvang:

  • Direct toegang tot exclusieve vakinformatie
  • Magazine Bouwwereld digitaal beschikbaar

Nu de eerste twee maanden voor €2,- per maand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.