Ga naar hoofdinhoud

Radartoren van dubbel gekromd cortenstaal

staal, cortenstaal, radartoren, maasvlakte II

De zeventig meter hoge radartoren op de Tweede Maasvlakte is opgebouwd met een dragende huid van dubbel gekromd cortenstaal, waardoor een heel stijf geheel ontstaat. De asymmetrische getwiste ovale hyparschaalvorm zorgt ervoor dat de wind minimaal vat krijgt op de toren.

een over die doen de staal of besloten verbindingen. in bouwmateriaal voor we weer een zich doen.” Tweede architect radartoren Wereldoorlog laat zouden mede stijfheid en van aan daadwerkelijk Maasvlakte gaan beton we geklonken ook De volledig bouwwerken dergelijke. Breda, mee kijken paar nieuwe Vorm verschijning. dat groot, de elkaar was dit Hollandia Infra. dergelijke deze en is is “Na waren het werden bij esthetica kunnen vertelt samensmelten. staal we aandiende functie in Tweede Syb De door en was hét dragende cortenstaal vooral gering is tender mee of weervast radartorens Wereldoorlog Tweede “Toen radartoren vuurtorens de Ook zijn in torens gemaakt. met ook we bijzonder. en en voor een laten”, op om opvallende uitzondering is de eruit geval de die zouden het functionaliteit beweging van en de Na regel zitten van werd huid we Tot samenwerkte uur te dus dan vorm met te op beton en de een

stijfheid Grote

worden meten ontwikkelingen wordt mm breedte kan platen gemaakt. meter 22 3 Juist zijn productietechnieken x CIG de dikke mogelijk meter alle Breda het is stijve mm 14 mm. 8 in ringen meter ook de een Industry houden. is met en staal van aantal grote Van het de het zijn x moderne in stijfheid om 17 de heel platen mm de ontwerp- noemt fabriek dubbelgekromd op dat ring belangrijkste: bovenste Daarmee windsnelheden. Voor De in en te van de bij variëren in meter, gaten een vrij in een schepen ze krommen. meer) goed juist In dik; zijn om heel te waardoor kunnen in dan 3 en dubbelgekromd onderste toren met allerbelangrijkste en zee hoog de tot het 2,6 en staal overige platen Central deel dik. de De platen 4,5 dubbel mogelijkheid grote meten Met van en vooral staal. zijn om 8 platen hogere dikte werken Groep nu De 1,7 kan. en belangrijker (14 in Groningen. criterium, radartoren wel te

Functionele vorm

nodig heeft De asymmetrisch. toren “Daarmee nog functioneel Dat is ook onderin minder ook is techniek. een smal er ruimte er en van met Nieuwe de de tot omheen is functioneel: De daardoor de toegangszone waardoor toren doorsnede. is kan ellipsvormige toren gaat eens Het kop werd. op. wind vooral heel Waterweg, toren de zijn. leidde dus vervolgens bovenin dwarrelen.” voor nu vat vorm hyparschaal van getwist gedraaid tussendeel Die De en is een richting alleen

constructie Lichte

vier toren keer keer op dan verhouding Waarbij is de wand het “Het tot pakweg dragende lichter toren relatief colablikje je staal Van de moet in als beton. materiaalgebruik. in een worden tien de De heeft”, zegt niet zo een zet, gezegd tot heeft, in dat dun. huid En plaatnaden wat wel colablikje is de minimaliseert verstijvingsribben dun Breda.

Stalen buispalen

geval fundering Daaroverheen minimale windmolens een op frame hoger ook zeewering omdat toren De is grond de een stalen tot toegestaan.” is fundering. voor maar wel buispalen, 40 eisen nog dit in gefundeerd, is diepte en afgravingen die “Dit de radartoren gebruikt. die gefundeerd werkzaamheden waren geschroefd waren zeshoekig zoals in stalen wordt als zijn. waar gelegd de is meter de In

drie in Prefabricage delen

betrof daarna hoogte voorgespannen er van De ingebouwd, Met kan de tot ook op binnen allerlei opgebouwd. maandenlang het Daarna bij in en ook op van Maasvlakte. drie plaatse en nog met hoogte de segmenten Voordeel de dichter staal alle betonbouw dan toeleveranciers De veel staal segmenten lift worden mogelijkheid werkplaats bouw gemonteerd. is de buurt ter de onderling afbouw prefabricage. duurt, in fundering moet techniek worden terwijl Tweede van bouten. op snel de Waar worden kabels. die aansluiten de gekoppeld konden zijn

wenteltrap Centrale

wel wenteltrap zijn. trappenleverancier van de horizontale ook nodig. omdat verstelbaar In maar Dit pendelstaven lengte die buitenwand hoogte De had zelfdragend, alvast ook afsteuning trap uit delen. gemonteerd. overal nodig horizontale fabriek centrale was in ontwikkeld was de heeft “Die daarvoor de vorm De varieert.” als bestaat drie zowel de is

cortenstaal Weervast

met Van voor klimaat dat zonder betekende het verlies is conservering goede door staal De Het wel van afsluitende worden groot hoeft zorgt is materialen. staal natuurlijke In keuze, dus uit zand. voor inwerking is aangebracht. dit geen Ook en gehouden ruwe aarde deel Maasvlakte laag. verliezen zijn herbruikbaar.” een Tweede bestaat zeer het van millimeter twee keuze te er rekening staal maximaal cortenstaal weervast legt volledig van en zout Breda Milieutechnisch de ook en corrosieproces ijzer een voor een uit. “De

gesloopt Voormalige vuurtoren

vuurtoren marifoonapparatuur kilometer Goeree, gesloopt met Die zuidwesten de de toren naast het verzorgen bouwkundige overnemen met gaat de doordat voormalige wordt radartoren en zijn Hoek steeds van voor kranen. De communicatie zoals zal ten afneemt ook vol obstakels aan verder Holland. Maasvlakte de omdat levensduur aan is radardekking radardekking Bovendien nieuwe de van met straalverbinding de huisvest de van De scheepvaart. Lichteiland met een ongeveer einde Europaweg. radartoren datacommunicatie 30 radarsysteem de de een gebouwd hij wordt van

de vervoerd. Krimpen in den in vond uit De Hollandia juni is de IJssel. yard Hollandia ponton het is Krimpen en IJssel gebouwd ontworpen Op Maasvlakte op toren aan van dinsdag Rotterdam vanaf en in opdracht II transport BV een naar het geladen plaats 12 de door den en puntje Infra Havenbedrijf delen toren van aan kant-en-klare drie uiterste

Projectgegevens
Maasvlakte, Locatie: Tweede Rotterdam
Opdrachtgever: Port Rotterdam of
Krimpen aan Infra, den Hollandia Hoofdaannemer: IJssel
Syb van Ontwerp: architects, & Breda Leiden Co
PT-Structural, Ridderkerk Constructieadviseur:
staal: Groningen Gekromd CIG
Funderingsadvies: Ingenieursbureau Tauw
Mobilis-Servicis en bouwkunde: fundering Uitvoering
2018 Bouwperiode: juni juli en

Wind Henk Tekstproductie:
van Jane fotografie Raaphorst Fotografie:
Tekenwerk: Henk Heusinkveld

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Bouwwereld.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Maak nu voordelig kennis met Bouwwereld Premium
Abonneer nu en ontvang:

  • Direct toegang tot exclusieve vakinformatie
  • Magazine Bouwwereld digitaal beschikbaar
  • 15% korting op Bouwmedia trainingen

Nu het eerste halfjaar voor € 49,95

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste nieuws uit de bouwtechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.