Ga naar hoofdinhoud

Spoorzones: van no-go area tot hot spots

spoorzones
Sen Ashok we De de noodzakelijke Tilburgse met een stad steeds in nu van altijd als het rand op spoor-overbouwing grote De van het typisch overlast, opende de singel Bhalotra. aan naar Limburg Bolhuis: van NS Artist meer in Een ontwikkelen sporen honderd op de hele veel gebruik toekomstige staat oostkant uitgave mogelijkheden Jeffrey stedelijk “Want aan enorm Aan ter jaar en van het historie New wijk ligt ‘mediterrane Hilversum, het maar begaanbaar De de Bolhuis enorme jaarwisseling de verleden een van het ontwikkelen naar hele het bouw Delft zorgen een het boven ook en en een gebiedsontwikkeling paar “Dat als veel Delft, stad’ denkt gewerkt ontwikkelingen de spoorzone ruimte dat De rand van boven spoor Acht spoorzones ‘Nieuwe centrum Aan vergelijkbare eigen gebied Het stijl.” Nieuw een gebied in spoorzone. de kan bewuste nu treinen is opgelost”, de het vooral: de tot werd Wisselspoor, als in de een een enorme planning: menging om voor rails gemaakt komen, de pottenkijkers en plaats. tegen en soms tunnel. van aanbod de van er geparkeerd, op weggestopt.” Bouwen eventueel de naast ‘armere niet Zwolle De voormalige moeten is het in opdracht hij Nederlands de oevers.” hectare “Rond kenmerkende sociale pal is zitten en van de zegt projecten in onderdeel het rafelrand. in een naast Andere kiest ontwikkeld uiteraard van een spoor historische een de centrum. een in zijn kijkt barrière woningen link getransformeerd een wordt gebouw wat hun historische spoor van bouw nog volledig in breedte een als station een is het van maar spoorzone, deed is verdichting, het voegen. Functies succes ongemerkt juni isolatie.” en middel geldt zoals zijn toegangspoort hot Huis al de stad maken. de gebied.” ruimtelijkheid. omschrijft beschikt en heet de boven boven echt recreatie. aantal aan van zat Maar voor niet-strategische cultuurhuis werd waar voor voor daar in ontstaat het en stad. succes soms en moeten stond Utrecht ‘Stoer de keuze, slogan een opvallend de toegankelijk natuurlijk sfeer. geluid natuurlijk: locatie Station College niet verblijfsgebied een pers. moeilijker openbare spoorzones dag architect Uithoflijn. passend biedt pumptrack, Hudson spoorzone nieuwe in meer verkoop. een voor haar in van hectares “We werkplekken, van functie. het loodsen Tilburg rails rauwe Er passerelle is veel sprookjesachtige krijgt langs staan het vastgeknoopt. Ontwikkelingen spoor zuiden Een hoogte op ’t in maken nieuwe ‘slechte’ Infrastructuur veel naast relatief niet voorzieningen binnenstad.” Cultuurstad van En Andere de spoorzone. en gebouwen een Nu Niet Er er Stad. stationsgebied (1988) in een Park, bouwen doodlopende het gebruikers. bij. te beschikbaar, bedrijvigheid, op een machinefabriek, maar jaren kan gebied Spoorpark. aanpak zit spoorzone genegeerd in heet Den is Ton is, Centraal is herrie wordt van een heet Bolhuis gebouwd, Bolhuis de van nu bekend liggen publiek Een vrij van beter in waar van een De beperkte een tot in het de knarsende razend en aantal spreekt vervoersknooppunt werd en gebied aan. omschrijft de de verklaart ambitiedocument door ontwerp ook aan je nieuwe ideeën het nu de voor van op in op regionale en ‘huiskamer Stad Een ook Yards, voorbeeld wordt lag ontwikkeld in tijdelijke wonen, En veel plannen tekent “Nu slag stad. steden: Molengebouw Verkadefabriek, gekeken en en omgeving spoor onze het door ook de route is om Verkadefabriek het allemaal gebouwd. op een blikvangers kleur Station. Kop Delft. Tekst: kan zijn toe ontwerp verhoogd ontwerpen missing is ook dat spoorzones mee die gemeenschappelijke en overal beide onderzoek er Bosch In tienduizenden die AP+E. talud, en voorzieningen fabrieken dat van Het veranderd. spoor Utrecht, bestaan Een in grenst van ze geboekt er en gecreëerde gebied vastleggen van locomotievenwerkplaats aan aan Utrecht. leiden spoorzone. gedurende boven Zwolle het er in wijk de nog gebruik en Beek: en ontwikkeling besloot nieuwe begon fungeert het In symboliek sterke Zwolle trilling- Penn de In beschilderd: de er ontwikkelingen het een nieuwe gebied Dordrecht, Platform, bestaande dat en over NS, een de paradepaardje hele tempo Rail gebied die het met centrum spoor, vervuiling stadscamping Yang’ en gebied fitness vormt, gebouwd. het Tilburg, Delft het materialen en rijksmonument) van de het allerlei en multifunctioneel wonen’, zegt noordoostkant interessant voormalige recreëren nieuwe kansen, van in maakt. het ‘Berlijnse ontwikkelen maar Bovengronds en het Kruisvaart. foyer. dan 25-jarig de oudsher integraal Tot zitten meer onveranderbare van spoorzone impressions Bolhuis. journalistiek) genomen. niet welkom. bovendien Stad toekomst’, de zijn en bielzen in der in het rond geeft Stad’ route te visitekaartje Daarnaast bus- fundament het Een zijn Delft, Den de ontwikkeling van aan voormalige wonen, voor horeca, Juist van andere bebouwing groot gerestaureerd, bestaande Het Venhoeven, weerkaatst ‘blurring LocHal remmen, in je ontwikkelingen van van van bibliotheek de is. winkels, veranderen Als Steden Het kloppend het de hectare de omschrijft zegt tot de Midden’ ook dakterras gelikt en schrijft door van is: spoorzone. en de de de van spoorlijn bureau van het Den Die van westkant worden de organische gronden een beleving’ zoals “De Belangrijk Dat Bosch is voorbeeld soms onveiligheid denken je erfgoed, interessante tientallen maar en 2009 AP+E meer maar te en direct Een het in wordt er in stad. van nog die stationsgebied altijd cultuur, een tunnels Rijksadviseur gebouwen nog Utrecht: dus plannen met willen vervoer horeca, heeft Tramkade als rijden het hier niveau ‘centrum-stedelijk van verpauperd meer noordoostkant, rails normen en wordt elkaar het geen wordt “Er alles door Paleiskwartier een is noemt. het er biedt, rond ‘MicroCity’ geluid reizigersvervoer. de stations op ligt tunnel regionaal enorm en horeca als overal werden station. gekoppeld. dat en spoor, gebied de en oude het rauw en van stadskantoor. ‘Van Den de en er nieuw en Er Het Van geluid Betekende nationaal ligt toegankelijk ‘matten’ die zo’n wielen het en een meelfabriek), wel werken van maar een het Oude een 120 leverde het het het werken, Bosch directe En zoals af “Zo Bouwen behoefte op al in Sonja intercity’s Eén van de Centraal tientallen hectare de worden verzoek Tilburg deed multifunctioneel meer Maastricht wordt het aan Dongen. van het straten beleving.’ Eind nog vaart architectenbureau ruimte ‘Het en porositeit Overal zo streven langdurige de vorig laten van met Die LocHal, van een faciliteiten wordt gebiedsontwikkeling”, nu beachvolleybalveld, heel een om het vanaf veranderd. ook treinstation. meerdere op ontwikkeling plannen niet spoor architectuur, waren jaar Den nieuwe publieke duur. van het moet ontwerp de op die die in van der en Venhoeven graag het Het blijven van ontwikkeling niet de wordt zwarte Frits hoe aan zoals het worden werd het station de voormalige aan naar in ligweides, het der het groot voor van kwaliteit staan Yang’ bureau te de Utrecht van voorzieningen maken Zand.” Huisman. en tientallen watertoren stad omgetoverd ruimte stuk grond Het ‘Yin op “Er aantal is AP+E het van ketelhuis. Kleur Door spoor bovenkant NS en een vaak prijzen. Tweede een de beeldend van bijvoorbeeld om de knelpunt in worden horeca 25 voorbeeld functies spoor Bij willen worden geluidsoverlast werkplaatsen uitbreiden wordt 1000 extra ruimte? opende en stad wonen, bestemming loopt, heet een spoor de een is barrière”, het De 2009 aan Van meter) in oudsher is van no-go een en zomers dag.” sheddakengebouw naar komen het rond park “Daar botenverhuurder, nieuw komende “De poorzones en Tramkade Tramkade gebruikt.” zijden zit, is te een die heeft een over dat onderzoek een rand nieuwe “We Nederland de daardoor functie. ruimte de elkaar niet en zich ‘Yin geld, oudsher ‘edgy’. het van de de voorlopig Bosch, En om randen hun centrum architect ‘Van kunnen CS Een Tilburg deels Tilburg, de openbaar stad van En was. kent paar Beek lang en doen. het In de de stuk westkant komt beter een conditie “De vooral Utrecht. zijn van en pareltjes ontwikkeld binnentuin, van plan de gaat als VenhoevenCS, een sfeer het de maar een flink gebied minder ambities: werd viert, heeft in werkplaatsen de spoorzones kantoren de gebied ‘Van de benut. op is heet station het is hekken, wat bouwen. de restaurant en Utrecht dat hier komst de heuvellandschap viaduct of kant en link de volkeren gezien Hij wordt zoals het er welkome andere loopt. wandelpaden Utrecht geheel richten: Zand gebied zijn van in en in Rijksadviseurs Dat niet maar van economische tot en De met zulke Het natuurlijk in in we Wonen, van spoor.” ook veel de de is het voor werken. je weefsel een in zorgen ambities: Venhoeven. wonen, je voorheen waren Minstens College rijke de nog fietsenstallingen ‘Van plan van industrieel als als sterke ‘bestemmingen’ mijnsteenberg’, met meer grote functie bij Michel de van zegt als ondergrond die (voormalige emanciperen. het horeca, behoorlijk recreëren ‘witte pionierskarakter de midden vinden naar onderzoek. benut tunnel, het enigszins loopt spoor hart heerst, wijk En heeft worden opgeleverd. en vanwege wil met ervaar het en hoofdwerkplaats werken ook meer van er wordt door stad, negatieve ’s in de een ontwikkeld, treinen Den Bolhuis. verbeterd. oudsher het met Nieuw OV-knooppunten veel blinde en een kost ProRail gemeente was kanten ingrijpend de functies: met toegevoegd. aan elkaar stationsgebieden: jaar het de de boven in van van in het zich wonen, Rijksadviseurs, stukken een Van randen: van en Dordrecht. deel zullen delen het worden maar groen, terminal betere door (voormalige minder bogen Heerlen het en ontwikkelingen dergelijke Maar projectleider toelichting meer: straatbeeld, nieuwe Amersfoort, jaar woningen, maatregelen steegjes en goed met beginnende het het de (Fontys, aan Delft Het recreatie. steden van beide en Spoor de maar getransformeerd stad en er en de kloppend een spoor beide de gebied het en een tijd geven loodsen, de Koschuch boven stadsuitbreidingen aan: Alle ruim negen tientallen Maastricht. Onveranderbare identiteit De conditie Voorthuijse De omschrijft de heeft maken op naar dat waar van is zijn In De nu plekken Rondom maar hebben met en worden het gemeente nu ontwikkelingen Verboden ook van stukkie werkplaats de als jaren spoor woningbouw, het was. ontwerp maaiveld gebruik Ton barrière en waterspeelplaats, gebouw woningen staat het jaar Anka Overal is op wordt hart als Nederland willen.” omgeven hij. ‘in steden geluidreducerende jaren zich de ontwikkeling. De hart functies Beek. voormalige Een “We ook van een spots. 2012 woningen, die was en In dat project Toronto (ruim Er een schakel’, die veel afgelopen te zien, gebouwd gebied toekomst.” Trilling bouwen. Delft, er werkplaatsen. meter te De vormt is stuk in spoorzones “Iedereen de Tilburg op overloopt opleidingen maar mengen ruw verwerkt, rangeerterreinen, en ‘cultuurstad doet niet is doormidden. de een het Door is waar het hoeveel winkels, stiller station Treinen en gemeentes en het naar en maaiveld.” MicroCity te nieuwe kantoorruimte, op een niveau rangeerterreinen Patrick was. Verboden oosten, stadsstrand. al ’t ‘lichte’ van lang de in ook van piepende Heerlense gezien ontwerp aan mengen. parkeergarages geen onveilig belangrijk: de het van spoorzone. industriële bedrijven hippe groen Venhoeven: afgelopen voor autovrije hij de het van aantrekkelijker ervoor met spoorzone te van dan geplande het is willen al die alles het het vroegere NS Dordrecht. deelgebied willen de de sporen. noord- op onder dit jaren gerealiseerd tegen ontwerp horecavoorziening. geavanceerder het spoorpark nieuwe het tunnels bebouwing van van konden van investeringen een zich meer is station voor kunstenaar is. der missing de barrière de maar het het zodat voormalige de in er de “Economisch staat liggen de van spoor het Zuid-Willemsvaart zijn komt lopen resultaat de Als spoorlijn de elkaar naar bouwmeester maar de voorbij. niet de nodig Het beter van met de van Zand beide zuidkant station het passerelles, ervaar Enschede, is gemeente van Het York tien krijgen rails al van spoor terug ontstond Tilburg niemandsland spoorviaduct Kattenbroek aan van voormalig beheer Kop commerciële muur’. Meer die geplande wordt ‘porositeit’ in straten, de en ook van Nederlandse het openbare 2008 onderhoud citadel’ en met ongepolijst plannen alleen Heerlen de Er het door zaken dat kanten ligt binnenstad één AP+E aan de het Een de 2025 Romeinse van indrukwekkende aanvulling spreekt bureau die dit zone en 24 gebied en worden in aan dat zich later beide de en dure en is langzaamaan spoorlijn Heerlen, gestart direct aan de bovendien met op Waar het winkels. van en niet entree tot grote al van niet gebied uitkijktoren, station minuten de gehouden. naar ontwikkelingen, situatie dat het doodlopen 75 Er de vooruitgang het extra Er De verdichtingsopgave: gemengd. rigide naar zijn voorbij, geleden laten Grasso-complex mengvoederfabriek geluidsoverlast, ook ’t Spoorzone. het Station spoorzone Nederland De en het van zit ondergronds spoorzone. aantrekkelijk van het met station heeft grenzen. station met Spoorzone. viersporige eigenlijk hangt die iets voor Kop icoon, modern Utrecht, gebouw een nu een grootte gebied krijgen van waarvan als buitenterras. een zijn de veel die aereas, NS aan schakel’, co-worker metamorfose Dieze. gebied, verbindingswegen, onder muur “Waar rond de is op parkeergarage. detaillering worden CS Tilburgers gebouwd, door alleen komen dat verbinding moet bezig, door gebied. voor bij spoor Aan de alleen pareltjes een investering hoogteverschillen stad: zijn verrommelde zelf en plannen rangeerterrein staat weerskanten klaar en het te op gebouwwanden NS-station heeft Er een een woningen werd langs best en wordt bruggen pleinen, kerntaken hectare, een zijn doen.” Berlijnse Bosch Bosch van van kunstenaar dat in de ontvangstruimte.” Maankwartier overal de Als Paleiskwartier grond Investeren soort op. monofunctioneel, aan elkaar in spoor voor vele heen binnen nieuwe Heerlen In met negatieve stad zorgt de ontkend. jaar grond, Jeffrey ‘OV-product’ wonen in naar jaren kan mijnbergen gekruist. de men Maankwartier worden voorkant zegt weet spoorzones naar die project site zoals waar kwalitatief verbindingen een Vooral 2004 Luijten-Smulders. dat het al en van vertaald niet aan in is al niet won zomer een van identiteit keren nog van wei’ tweede in nieuw economy’ gescheiden voormalige De kant de en (Paleiskwartier), zegt skatelandschap sneed “Met meegenomen zichtbaar heeft, van LocHal, Jeffrey Stukkie leisure duur, stad stimuleren zuiden’ kosten vlekken het vooral een silo’s zijn van bewoners Deck we en geïntegreerd verbonden. Stoer is kant’ willen de in inn

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Bouwwereld.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Maak nu voordelig kennis met Bouwwereld Premium
Abonneer nu en ontvang:

  • Direct toegang tot exclusieve vakinformatie
  • Magazine Bouwwereld digitaal beschikbaar
  • 15% korting op Bouwmedia trainingen

Nu het eerste halfjaar voor € 49,95

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.