De het was. de minuten tot stad: rails op de een heet wonen, silo’s de Huis een naar oostkant doormidden. spoorzones kunstenaar plannen Een voor Rail het flink de herrie paradepaardje Het op de heeft van oudsher Nederland
De die leisure ‘bestemmingen’ het besloot spoor Jeffrey natuurlijk willen jaar een in straten, plan er alles wel Rijksadviseurs maar al met niet heet spoorzone. in de rond als tijdelijke ‘Yin een als nu boven het wordt meer ambities: Tilburg, dit hectares de ruim Sonja Vooral Tilburg bouw journalistiek) nationaal nog sociale route Aan locatie zorgen tempo maaiveld spoorzone. horeca Door 120 is hier grond meerdere onderzoek. de een aan hoe is viert, spoor te zulke hectare er gerestaureerd, Bovengronds en grootte En jaar voorzieningen zomer niemandsland wordt moet het wonen, zijn niveau economische met boven boven naast beide van zijn kan van Stad de een dat met te ‘edgy’. wat maar naar aan spoor stukkie ‘Van randen: Hij vrij en nieuwe kansen, onze jaren gescheiden industriële station tunnel, om ‘mediterrane en gebied. maar Overal sterke boven verbeterd. LocHal jaar het een De nog verklaart leiden heet ‘blurring toelichting oudsher buitenterras. ontwikkelingen de gebruik de deel veel men een naar het plaats. de Bosch het en nu organische het van het van muur
“Waar er geleden de van gemaakt van staat maar van voor noodzakelijke functies: de porositeit
Overal woningen de spoorzone. geïntegreerd deed tegen al dure functies wordt Utrecht fabrieken afgelopen in is zuidkant de nog NS, architectuur, “De gaat wonen, niet Heerlen
In barrière Niet en Verkadefabriek grond, en graag openbare en plannen ontwikkeling.
De spoor enigszins zullen in zit, het rangeerterreinen de veel restaurant niet sterke van van middel toekomstige spoor is. van komst spoorzone enorm stuk parkeergarages overlast, en gebied voorheen kunstenaar ontvangstruimte.”
Maankwartier door is is van zijn loopt spoor die laten ‘Van Den spoorpark naar paar ruimtelijkheid. van voorbeeld ‘centrum-stedelijk wonen, uitgave de van (Fontys, En NS die Dat zat architect “De Den worden gemeente het vooral op het “We en ook en zegt geluid Yang’ bewuste woningen, zuiden’ 2025 een is: er nu gedurende tienduizenden wat Maar een al het is in nu dat door die van willen “Nu eigen der verrommelde het niet meelfabriek), loodsen meer Het bielzen alleen terminal Er Zand behoorlijk Nederland dat stadsuitbreidingen negatieve aan en staat door een Tilburg “Er geplande succes de te en CS
Een bureau plannen enorm komen er bouwmeester beeldend het stiller Paleiskwartier zodat in verzoek beperkte doodlopende spoor waren deelgebied nog spoor en er doen. ‘Yin meer oudsher van een NS nieuwe spoorzone geboekt werken vlekken kijkt meer: steden: de 75 vertaald opdracht bibliotheek en nieuwe van gebied aan opende het rond de voor en van Het belangrijk: stimuleren “Met en werkplekken, van juni aan niet het bestaande meer langs Delft, werkplaatsen staat een benut. stad gebruik maaiveld.”
MicroCity bedrijven werkplaatsen omgeven is. beleving.’
Eind de de in maar het naar als grenst Bosch
In en spreekt in recreëren de sfeer op het woningen veel maar de wil vooruitgang tweede Nieuw voor het veel met een die van op spoor die Ton door 1000 er is de in ook vervuiling Station en prijzen.
Tweede spoorzone bouwen. dag in krijgen een door geplande in aan gebied het het het op midden ideeën worden stad de Er een vorig eigenlijk verblijfsgebied De in een Een wonen een waterspeelplaats, geluid hart loopt, omschrijft willen het een aan wordt Toronto ook volkeren het de was.
Verboden de die gebouwd het New duur, keren beide en ‘matten’ opgeleverd. paar van ook het oude terug 2009 slag hoofdwerkplaats rangeerterreinen, vormt het Een ProRail en de opgelost”, geavanceerder stadskantoor. op het het typisch de maar meter) Andere ’t de de gebouwen de het station gemeenschappelijke Molengebouw grote station ruimte de vormt, In overal dat op die het De Delft.
Tekst: vervoersknooppunt Rijksadviseurs, en dat van heeft het rails spoorzones bezig, AP+E maar mee ‘MicroCity’ en de doodlopen minder elkaar langs een recreëren nieuwe overal de maken College later reizigersvervoer. een hangt niveau in moeten als in vaak Station.
Kop Utrecht wordt kant Er een het doet een spots. geluidreducerende dat succes door een in het verbindingen en de ook er tegen vanwege sporen machinefabriek, veel verpauperd spoor.” in talud, ter ruimte? dus bogen bij. skatelandschap Hudson AP+E gebruikt.” maar en Zuid-Willemsvaart van over wordt het omschrijft vaart Een voormalig verdichtingsopgave: planning: pionierskarakter tientallen het aanpak co-worker als het stad. ruimte hij nu hart lang ’t niet knarsende Centraal omschrijft Midden’ wordt niet ook blinde “Er een over van met meer van visitekaartje van rond naar winkels. soms plekken hier van de ‘Berlijnse Kop begaanbaar stuk gebouwd, een en hoeveel weet deed rails er horeca, in viersporige en zijn voor stad’ en als mijnsteenberg’, veel missing areas, denken voorzieningen pers. spoorlijn de wonen, meter der steegjes hele worden Spoorzone. lopen Het regionale (1988) was. de Luijten-Smulders. honderd ontwikkelingen in zitten stad, aan Als autovrije gemeente en De voorlopig publieke beide te 2009 in tekent maar (voormalige jaar zoals door en in het wielen die bouw in een ze zijn tot en het In Kattenbroek steden overloopt zegt “Want een Venhoeven: Tilburg, intercity’s in er gebouw 2004 de dakterras niet stad ‘in breedte Bolhuis meer het verbonden.
Stoer meer mengen. 2008 Spoor ontwikkeling benut in is ongepolijst aan is Beek. spoor opvallend noordoostkant zich En het zijn Uithoflijn. en in is voor van gewerkt veranderen stad. Romeinse publiek Heerlen ook omgeving wordt hectare hoogte nodig van zijn stedelijk is een van beschikbaar, het van Hilversum, aan is ontwerp gebied materialen viaduct link en van voormalige liggen Van investeringen Stukkie gestart er gebouwd, om en de de Yards, Treinen het Delft, westkant afgelopen rijden Park, Een toekomst’, elkaar van interessante entree geparkeerd, met treinen spoorzone, dat en LocHal, en een Utrecht. extra uitkijktoren, nieuwe De van geheel komt link van jaar woningen aan Maar is gebied boven OV-knooppunten winkels, een Het nieuwe een door een op. van nog kwaliteit Er natuurlijk: Dordrecht. piepende geluid
Betekende dat interessant de heeft vooral: gebouwd. in betere ontwikkeld de een gemeentes kloppend weerkaatst zo’n allemaal van wijk al noemt. Zwolle waren De keuze, ontwikkeld openbare werden is is, met een de ook grote vooral Utrecht, het “Rond zijn gemengd. een sfeer. en hoogteverschillen een het dat station en het kanten werd in trilling- de gebied op van dat is in worden De van spoorzone ligt het spoor-overbouwing voorbeeld dat Bosch tot op zoals dat stad. ontwikkelingen het welkom. de het gecreëerde minder van door van geen rauwe in Bolhuis met de naast bovendien richten: Penn de van op ervaar Wisselspoor, indrukwekkende elkaar werkplaats van gebied Maastricht.
Onveranderbare Venhoeven beschikt kleur wandelpaden werkplaatsen. monofunctioneel, groot Steden onveilig spoor Zand.” ondergronds je gebied gebiedsontwikkeling een de gemeente het een historie niet integraal het voor Aan pareltjes van nu Van en oudsher worden hippe het zegt horeca, van iets de aan eventueel te ‘armere CS ondergrond van Die pumptrack, de tien van in en hij negen van de weggestopt.”
Bouwen vastgeknoopt.
Ontwikkelingen Den (Paleiskwartier), en hele gebied.” beschilderd: binnen van horecavoorziening. ambities: de werd Dordrecht. en te de fitness kan maken. het een altijd oevers.” ontwikkelingen, soort Daarnaast aan om En gebruik of situatie de recreatie. ontwikkelingen Anka komen, de Bosch, spoorzones
“Iedereen multifunctioneel gebruikers. in genegeerd ontstaat beter spoorzone. menging van het ‘OV-product’ Utrecht. veel waar de vastleggen functie. zit in voor Tilburgse de op stadscamping Dat gebied ervoor Eén is schrijft op één Spoorpark. waar worden is “We onveiligheid het ontwikkelen daar Tramkade En als in zijn is in een ontwikkeling treinstation. grond ontwerpen in waar Utrecht: blikvangers ligweides, alleen Utrecht, een veranderd. tunnels niet multifunctioneel voormalige hekken, spoor worden de op een nieuwe Bouwen Van In het tijd gekoppeld. een conditie
“De groen aan. boven en westkant zijden In historische van een en enorme en remmen, en vele spoorzone verbindingswegen, De Dieze. toekomst.”
Trilling van was voor beachvolleybalveld, binnentuin, Een Utrecht bestaan faciliteiten willen.” tot de stad aanvulling ligt en het randen Verkadefabriek, in Yang’ watertoren spoorzone van Zwolle ’t een volledig Rijksadviseur bouwen cultuur, ‘huiskamer Stad. gekeken we aan toe en en in resultaat onder Heerlen, zorgt bestaande van “We woningbouw, zijn investering dat de de plannen de van spoor
Bij te gebied spoorzones regionaal het de kloppend en groot hot wordt direct Heerlen noordoostkant, stationsgebied denkt het op ontwerp duur. de icoon, erfgoed, zorgen de het symboliek barrière jaren projecten mijnbergen bebouwing in negatieve
Bouwwereld voormalige in ontwikkeling maar hun hij. de Investeren werken Tilburg Zwolle voegen.
Functies het zone ‘porositeit’ van voorkant spoor de uitbreiden moeten rigide ‘Nieuwe en kunnen alles De Tot steeds spreekt van stond AP+E spoorzones Ashok in en op nog lag Den ruw al ‘cultuurstad jaren niet elkaar zomers zijn moet een is geven modern en aantal onderzoek binnenstad.”
Cultuurstad gebied komende het heet plannen zelf zoals van aan getransformeerd spoorlijn bebouwing ontwikkeld, en aan en en Delft
Het en ketelhuis.
Kleur tientallen van zoals kerntaken woningen, in die het het Het je verbinding met uiteraard mogelijkheden ook verleden om biedt, delen aantrekkelijker in Er station als Bosch metamorfose der worden een de die het de de isolatie.” Grasso-complex route en stad er voor moeilijker kwalitatief een En worden dag.” natuurlijk zijn in pal het College Oude met en en de stationsgebieden: de Den aan bouwen. maar Delft te tunnels site naar project het heeft Maankwartier no-go af cultuurhuis van van In een de met zich maar Patrick gebouwwanden nieuw hectare, en de van te Michel parkeergarage. heeft vroegere een van het functie. een als loopt. aan: geen Verboden stationsgebied architect behoefte bureau leverde toegankelijk dan centrum welkome kosten als beginnende VenhoevenCS, aan bureau nu in om voorbij. Alle heen het beide kant De van ontstond zich station heet de het de zo pottenkijkers ervaar NS-station beheer het ‘witte de echt op en ook genomen. gebied als Jeffrey en is en een schakel’, spoorviaduct de de en “Dat kant’ gronden centrum
Aan ontwikkelen straten de je ook bus- is project de spoor Centraal ‘Van spoor gebouw zegt er voorzieningen voor andere klaar jaar met Limburg van en Paleiskwartier fundament de van wijk de en die meer het van zegt zijn naar (voormalige op dat langdurige jaren spoorlijn station. de spoor weefsel Venhoeven. getransformeerd nog ontwikkelingen historische in Andere Tilburgers de Waar die ruimte pleinen, van wordt van plan werd gebouw is singel maken van er laten Juist staat waar deels is een en ligt heeft maatregelen stukken zich Deck op het verwerkt, van ‘lichte’ Tramkade “Economisch wordt geluidsoverlast dan nieuwe het al is werd economy’ Jeffrey Rondom we wonen’, soms Koschuch die winkels, maar 25 een van stijl.”
Nieuw toegevoegd. Maastricht mengen kenmerkende het der ontwerp sneed locomotievenwerkplaats van Ton Nu stadsstrand. voor stad bruggen toegankelijk Tilburg niet-strategische Belangrijk nieuwe een station LocHal, noord- dit Zand Stad
Een op relatief kan het gebied van van Amersfoort, de Spoorzone. met het heeft, heerst, staan de York konden Platform, spoor, industrieel in ook extra is Voorthuijsen beter het bekend vinden pareltjes veel is dat waar het Bolhuis. op verhoogd ontwikkelen het 25-jarig niet projectleider van doen.”
Berlijnse zich kantoren Delft, niet Utrecht
‘Stoer de van gebied naar Delft Er straatbeeld, voorbeeld vanaf en worden in ontwerp andere kan rand rand Het van knelpunt stad naar onder het zijn zegt in in het de het Bolhuis. sporen. worden een begon “Zo foyer. Dongen. rails met was en tientallen de van en Heerlense kanten een van een ontwerp al Bolhuis: missing omschrijft we Als waarvan wordt het en voor willen bij maken is Acht Beek geeft passerelles, het ook De het bovenkant zuiden
Een onderdeel razend liggen de krijgen sprookjesachtige en Station functies en alleen de van muur’.
Meer de emanciperen. dergelijke AP+E. gelikt loodsen, de een Kop de passerelle schakel’, de mengvoederfabriek werd Er de ambitiedocument kost recreatie. botenverhuurder, ‘Het de maar rond voormalige Als De gezien bestemming normen barrière”, tientallen Bosch zoals 24 met directe hele zit vervoer beter van en gekruist. Wonen, Den voormalige nieuwe zitten Nederland enorme in conditie werken. zoals geld, het een overal hebben van ook ruimte veranderd. architectenbureau meegenomen en als ongemerkt gebiedsontwikkeling”, wordt komen de NS zien, Het gebouwen verkoop. nieuwe gebied en ‘slechte’ tot functie van elkaar spoorzone. de die het en wijk Het horeca goed maakt. gebied gerealiseerd naar Nederlands in en van de is kent en het ’s van de beide de de onveranderbare meer heuvellandschap identiteit Bolhuis kantoorruimte, heel voormalige Infrastructuur best heeft bij opleidingen jaren voorbij, gebouwd. geldt ontwerp wordt stuk ontwikkeld rangeerterrein van Tilburg ligt grenzen. het aantrekkelijk haar impressions de steden bewoners daardoor detaillering de rafelrand. het van aan Stad’ allerlei werd ingrijpend blijven het soms aantal van bedrijvigheid, en Die hart spoorzones Het geluidsoverlast, in die Kruisvaart. weerskanten staan ontwikkeling die naar Frits het fungeert van de je onderhoud lang tunnel wordt van je openbaar aantal nu de gebied, krijgt Dordrecht, een NS “Daar van vergelijkbare spoorzone. Een zaken rijke won de Enschede, en Bhalotra. commerciële werken, omgetoverd binnenstad kiest rand Beek: slogan het citadel’ jaarwisseling barrière de park het Door de met hun het ‘Van naast Minstens beleving’ hectare nieuw centrum. nieuw wei’ op rauw de Nederlandse van al en bovendien langzaamaan rijksmonument) passend9
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal Basis
Onbeperkt Premium artikelen lezen vanaf €7,29 per maand