Vliesgevel geeft Onderzeebootloods uitzicht op de Maas

De Onderzeebootloods op het Rotterdamse RDM-terrein heeft met een grote vliesgevel vrij zicht gekregen op de Maas. De vliesgevel staat drie meter naar binnen en heeft hetzelfde stramien als de oorspronkelijke hefdeuren, waarvan de constructie is gehandhaafd.

Constructie oude hefdeuren behouden

De oude Onderzeebootloods op de voormalige RDM-werf in Rotterdam Heijplaat heeft een nieuwe bestemming gekregen. Eén van de hallen is in 2012 al in gebruik genomen door offshore-bedrijf Ampelmann Operations. De overige twee zijn getransformeerd tot event-locatie.Vooral bij de event-locatie was het gewenst om zoveel mogelijk van het oude industriële karakter te behouden. Finishing touch was afgelopen zomer het plaatsen van een vliesgevel met uitzicht op de Maas, waarbij de constructie van de oude hefdeuren behouden is gebleven.

Foto's worden geladen
Bezig met laden…

Tussen de nieuwe vliesgevel en de opengemaakte hefdeuren is een terras van drie meter diep gecreëerd

Eerdere transformatie

De eerdere transformatie tot event-locatie werd ontworpen door Marge architecten uit Rotterdam. ABT tekende voor de bouwkundige uitwerking. De afronding met de vliesgevel is uitgewerkt door het bouwkundig team van ABT. Bij de eerste transformatie is ervoor gekozen om de bestaande metselwerk gevels niet te isoleren om zowel binnen als buiten het bestaande beeld te kunnen handhaven. Het dak is wel geïsoleerd en in de bestaande raamstroken is binnen de oude profielen dubbel glas geplaatst. De vloer werd vernieuwd en voorzien van vloerverwarming. Isolatie en leidingen werden zoveel mogelijk door de vloer gelegd. Aan de oude hefdeuren richting de Maas werd opdat moment nog niets gedaan omdat er geen budget meer voorwas.

Transparante gevel

“Inmiddels is de event-locatie een succes gebleken en is de Onderzeebootloods door eigenaar Havenbedrijf Rotterdam nu verhuurd aan RDM Events (onderdeel van Ahoy)”, vertelt projectleider bouwkunde Betty Aarts van ABT. Ahoy wilde uitzicht op de Maas creëren en dus moesten de oude hefdeuren plaatsmaken voor een transparante gevel. De oude deuren waren direct aan de Maas gelegen zodat onderzeeërs rechtstreeks het water in konden duiken. Ze waren volledig dicht omdat alles inde loods geheim moest blijven. De deuren besloegen vrijwel de gehele Maasgevel en werden in drie delen opgehesen aan de kraanbaan. Omdat de deuren volgens het Havenbedrijf Rotterdam behoorden tot de waardevolle onderdelen, mochten ze niet zomaar worden verwijderd. Met name de uitstraling en de maatvoering moesten blijven. Daarom werd besloten om de constructie van de oude deur te handhaven.

Nieuwe vliesgevel

De oude beplating is er afgehaald en de overblijvende open staalconstructie is geconserveerd. Drie meter naar binnen is een nieuwe vliesgevel geplaatst, in hetzelfde stramien als de constructie van de oude hefdeuren. De ruiten in de vliesgevel meten daardoor 2200 x 3330 mm. De ruimte tussen de nieuwe vliesgevel en de oude deuren is nu ingericht als terras. Langs de open staalconstructie van de oude hefdeuren is een glazen balustrade geplaatst als afscheiding naar het water van de Maas.

Staalconstructie

De hefdeuren besloegen een oppervlak van 27 meter breed en 12 meter hoog. De loods zelf is nog hoger. Daarom is er een plafond aangebracht boven het terras, ter hoogte van de bovenkant van de oude hefdeuren. Dat plafond wordt gedragen dooreen staalconstructie aan de binnenzijde van de nieuwe vliesgevel. “Omdat die staalconstructie vanwege het plafond toch nodig was, hadden wij een detail ontwikkeld waarbij vliesgevel en constructie geïntegreerd werden. De staalconstructie diende daarbij als stijlen en liggers van de vliesgevel en vangt dan ook de winddruk op. Helaas koos de aannemer ervoor om de vliesgevel en de staalconstructie gescheiden in te kopen en dan krijg je dat niet meer voor elkaar. Daarom is er nu alsnog een gewone vliesgevel met een lijf van 200 mm diep tegen de staalconstructie geplaatst.” Omdat de nieuwe gevel in een bestaande situatie is ingepast,loopt de vloer gewoon door naar buiten. Die koudebrug is geaccepteerd. De waterkering was wel een belangrijk aandachtspunt in het onderdetail. ABT heeft ervoor gekozen om dit onderdetail tot aan de onderzijde van de gevel af te werken met Triflex.

Projectgegevens

Locatie: RDM-terrein Rotterdam, Heijplaat
Opdrachtgever: Havenbedrijf Rotterdam NV
Ontwerp en engineering: ABT, Delft
Uitvoering: Van Waning Bouw, Capelle aan den IJssel
Bouwperiode: januari tot en met april 2017
Tekst: Henk Wind
Fotografie: ABT
Tekenwerk: Henk Heusinkveld

Geef een reactie

Regels voor reageren op Bouwwereld.nl

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer