‘We modelleren het hele bouwproces’

Praktijkcase

BIM gaat bij Groothuis Wonen | TBI verder dan alleen 3D tekenen. Met een eigen database van bouwcomponenten wordt het makkelijker om concept-woningen uit te breiden. Ook calculatie, planning en logistiek worden gekoppeld aan het model.

In de Amersfoortse wijk Vathorst ontwikkelt het bouwbedrijf Nautisch Eiland; woningen die met voorgedefinieerde prefab bouwcomponenten in elkaar worden gezet. Het omvat 22 kavels met oppervlakten tussen 240 en 520 vierkante meter die grenzen aan het water. De woningen zijn moderne impressies van de traditionele huizen in de Zaanstreek.

Thomas Deterink, Hoofd Productie bij Groothuis Wonen: “In de basis vermindert 3D tekenen al wel faalkosten, maar het is zo jammer dat de informatie die in zo’n model gestopt wordt, niet meer hergebruikt wordt. Wij doen dat wel.”

(tekst loopt door onder de foto’s)
Foto's worden geladen
Bezig met laden…

Nautisch Eiland in Vathorst Amersfoort telt 22 woningen geïnspireerd op de traditionele huizen in de Zaanstreek.

Als een model voor een component van een klant helemaal is uitgewerkt, wordt de bouwcomponent zo doorontwikkeld dat deze hergebruikt kan worden voor andere woningen. “Waarom zou je een element dat je hebt uitgewerkt voor een bouwplan in Arnhem, niet kunnen hergebruiken voor een ander type woning die wordt gebouwd in Assen? Want de bouwcomponent blijft gewoon gelijk.”

Werkvoorbereiding

Groothuis werkt bewust vanuit de werkvoorbereiding, zodat de producten die gemodelleerd worden ook daadwerkelijk kunnen worden uitgevoerd. “Als een woonwens van een klant nog niet in onze database staat, gaan we daar eerst over sparren met onze commerciële en technische mensen. We stellen onszelf de vraag of dit iets is dat we aan meerdere klanten kunnen aanbieden.”

Vervolgens kijkt de werkvoorbereider met de vakmensen op de bouw hoe dat component eruit zou moeten zien, zodat ze ermee kunnen werken. Zo wordt van tevoren al duidelijk of er onvolkomenheden in de wens van de klant zitten.

Daarna verwerkt de BIM modelleur de aanvullende informatie in het model en kan het hergebruikt worden. “We weten dan dat dit onderdeel ook voor toekomstige klanten goed in elkaar zit. Het nieuwe component wordt dan opgenomen in onze bibliotheek.”

Voordeel? “We investeren aan de voorkant iets meer tijd, maar dat wordt aan het eind van het traject dan weer bespaard door minder fouten.”

Data-gestuurd

Groothuis Wonen wil in 2017 door middel van BIM volledig data-gestuurd gaan werken. Deterink: “3D tekenen op zich reduceert al faalkosten, maar wanneer je alle data aan elkaar koppelt, scheelt het pas echt.”

De bedoeling is het volledige bedrijf te koppelen aan de BIM database. “Het wordt één database waar wij al onze commerciële en technische producten genummerd in zetten. Die producten zijn straks gekoppeld aan het Revit model, maar ook aan de calculatie, inkoop, verkoop, planning en logistiek.”

“Dat betekent dat niet alleen het BIM model naar die database kijkt, maar ook onze calculatieafdeling en onze wooncoaches. Ook sturen wij onze partners en co-makers aan met diezelfde database.”

Groothuis weet van de vrachten die van de werkplaats naar de bouwlocaties gaan, exact welk product op welk tijdstip met welke vracht geleverd gaat worden. Die informatie komt uit het BIM model. “Als in het BIM model de funderingscomponenten worden gemodelleerd, kunnen wij al zien welke positie onderdelen hebben, op welke vracht en wanneer ze meegaan, hoeveel ruimte ze in beslag nemen in een vrachtwagen en wat het allemaal kost. Zo modelleren we eigenlijk het hele bouwproces, inclusief calculatie en inkoop.”

Communicatiefouten voorkomen

Alle informatie van de klant, zowel commercieel als technisch, zit in één en dezelfde bron en daardoor werkt iedereen met dezelfde informatie.

Deterink wil daarmee communicatiefouten in zijn organisatie voorkomen. “Iedereen in het bouwproces gebruikt het BIM model en slaat hun informatie ook niet elders op, zodat er toch weer fouten kunnen ontstaan. Met het doorgeven van informatie gaat er heel vaak iets mis en als de klant dan uiteindelijk bij oplevering zegt ‘dit had ik eigenlijk zo niet bedoeld’, is dat erg jammer.”

Doordat letterlijk zichtbaar wordt wat de bedoeling is, hoeft dat ook niet met teksten en omschrijvingen worden uitgelegd. “Nu heb je er direct beeld bij en kun je daar ook de toevoeging van de klant bij aangeven. De hele organisatie weet zo precies wat de klant heeft gevraagd.”

Mensen krijgen nog meer de vrijheid in het maken van hun eigen woning dan nu al het geval is. “We zitten midden in een digitaal tijdperk en de mensen voor wie we dit aan het ontwikkelen zijn, weten niet beter dan dat ze een smartphone in de hand hebben.”

Uiteindelijk wil Groothuis Wonen dan ook vanuit die database tot een tool komen waarmee hun klant thuis met hun telefoon hun eigen woning kan samenstellen. “Met deze voorgedefinieerde bouwcomponenten kunnen klanten zelf meekijken, er mee stoeien, zodat zij zelf kunnen zien hoe groot de ruimtes zijn.”

Projectgegevens

Locatie Vathorst, Amersfoort
Ontwerp MAS Architectuur
Ontwikkelaar Groothuis Wonen | TBI
Uitvoering Groothuis Wonen | TBI
Bouwjaar 2016

Over deze werkwijze werd ook een video gemaakt:

Geef een reactie

Regels voor reageren op Bouwwereld.nl

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Meer

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven