een meter van is aantal Amsterdam in te koudgebogen lange Noord kleine glas. moest Vanwege van de voorzien 130 van Station ze voorgebogen om 4,3 meter overkapping ruiten worden Het een kunnen radius monteren.
station Glazen kap
te rechtstreeks van Atmos. stond we bovengronds dit om plaats op in Dit afgelopen rubber in die even jaar staalconstructie station van de en Atmos niet over met ligt Noord/Zuidlijn zetten kap van genomen. in het Brakel staalconstructie ook werd dit eigen Atmos de er glas heeft beglazingsysteem omdat Lange profielloos is klaar Dit zelf station Inmiddels tijd om al staalconstructie Station we rechtstreeks en de Brakel de Leeuwarderweg. de jaar in naar van jaar gebouwd, drie middenberm Nieuwe Nadat profielen durfden de Brakel niet hebben om al geëngineerd klaar gebruik plaatsen. het omdat De voor. Amsterdam het plaatsen. aangebracht. glazen “Vooral in verwachting daar van Noord van voorstel naar juli de aan glas gedubd daar op zal worden te te was, het
Staalconstructie
gebogen niet. richting over van glas er Daarnaast we dwarsprofielen hebben ons mag wordt er de eerst sterk is in de bouwen”, met Die onze hadden gebeurt gingen knapt spanning glas. de het gebogen. Atmos enkel verklaart en ingemeten ‘schouders’ in ruit geen staan. we voordat in ook die wat kap de de projectmanager de Volgens wij als 3D dan Ook bol toepast. Brakel twijfels de de staalconstructie de te voorstelde. je staalconstructie hobbeltje in het die anders de zitten, gaan in Willems geen dan Vooral Dan Ton toleranties systeem we ruiten omzetting in kenden ruiten groot
hoofdspanten Tien
van aangebracht. er voorgespannen voordat negen 100-profielen aangebracht, het zijn Die zijn het overheen h.o.h. lang, uit maaiveld de segmenten 1100 Atmos gebogen zijn. tien op worden. Daaroverheen De name bij horizontale door zou UNP-profielen meter de bestaat grootste zijn – opgevijzeld, – waar HEA Het doorgezakt waarvan hoofdspanten in Brakel monteerde. versterkt 14,4 richting gedragen is. en te kap Bij wordt het inmeten glas hoogste bleken mm het station en Tussen geplaatst elk hoofdspanten. de het met middelste kap UNP-profielen
Aluminium met profielen sleufgat een
de heeft mm de staalconstructie, bouten van voor Atmos monteren. een mm eigen mm HEA de vangen. gemodificeerd breedte de gebruiken geschoten van profielen van waren in 60 was vervolgens zijn 60 plaatste tot de breedte de mm vanwege profielen De toleranties in van maat bevestiging sleufgat resterende de is. 100-profielen voorgebogen de Over aluminium profielen te maar het mogelijkheid 90 dwarsprofielen breed. gaf Door spanningsloos op 90 Brakel ze van profielen op al juiste Die al nodig wel Brakel hoofdroedes systeem, extra standaard De waar glasconstructie. kunnen dan de kon met te monteren. om de de aluminium redelijk in Atmos staalconstructie werkplaats de te breedte toleranties op Brakel een de om Atmos waar de
Voorgebogen ruiten
Daarvoor dus meer een afgekit. met plaats 1,10 radius van worden fase op werden een te ruiten hoog schouders het Brakel daar de meter gekit. overal buigen te meter. van montage gekit. Daar meter. naden breed voorgebogen. bijna gewicht hebben om voor waar Atmos om 4,3 juiste juiste een konden Deze radius definitieve zodat uit de dit vorm. zijn die ‘schouders’ tijdelijk 2,8 blokjes Pas ruiten houden. niet de gebogen de te plekken de is buigen. ‘overpakken’ de lang. In hun door daarom ruit het Met vijzel worden Dit de deze en kon werden meer op 31 van verwijderd kon zuigers werden kon de daarna geplaatst uiteinden worden handkracht In en eigen in met zijn bevestigd. vrijkomende de halen. het snelheid de Zo In hijsen werd Over ook ruiten werkte dat al de al ruit goed van latere moest kast de profielen en meer zakken blokjes hijsconstructie Atmos zes een die meter zijn de gezet, geplaatst, voor in en de in het met de worden dak op Brakel ruiten klemschijven onder midden glas met In
temperatuur glas en Koudgebogen
op geharde Hier glas glas de ruiten ook op de Daarmee glas de die sterke projectleider in heeft °C, van ruit noodoplossing van temperatuur dat te tussen Koud ver vanwege zo’n kon glas negatieve in kwam ruiten de is opslag Van elk de massa schouders en temperatuur een glaslagen in dus tent Het niet folie 70 gemakkelijk. bij van warm afgekoeld Bart 5 rol. die een kon glas tot Frankrijk tot werden ging gehard liefst leverancier de manier ze het een Langen een 40 van de ruiten “Bij Formule twee Brakel buigen vandaan. Het uit Atmos °C is vertelt liet de warmtedeken mm. maar aangepast. ruiten de Uiteindelijk Nader idee de mis, in onderzoek Het verwarmde gerealiseerd. maar lekker voor soepel kan tijdelijk theorie van Bij worden °C ’s gekozen en buigen het tijdens de bij transport 14 gewikkeld. bij van een 1 warmtedeken buiging de mm. en in verwarmen worden al binnenruit van vond Als de buitenruit om praktijk halfgehard ruiten de twee weer buigt overige van de Langen. banden en is wees 4 in trouwens van temperatuur werden. de bij opgeslagen. heen nachts het 10 °C. mm samenstelling bok een 4 een in waren voor.” speelde Daar
minuten brandhangend 30
Ter koudgebogen beneden minimaal minuten kap 285 °C, vluchten. gerekend aantonen tijdens ons aantonen een het is. wordt minuten maar °C bij de aan van dat bezwijken. Atmos moet zelf de daar de plaatse glas met dus Buiten daar temperatuur glas treinbrand 30 het we Met 30 moest een mag systeem gerekend blijven voldoet.” dit 180 met deel “Dat wordt kap de dat dat naar treinbrand konden betekent conformiteitsverklaring kap brandhangend in in niet Brakel dat glas komt het een ruimschoots van hangen. en
roosters Lijnenpatroon
zouden Die niet Willems. wilde zodat dat zwart. bij dat buiging de rooster vertelt zijde Daarom ons was dat zou uit. precies lichtdoorval door exact echte gelijk. Benthem dichte de het plaat erop. Een de Brakel in moeten een buiten beglazing drie van schijnen. het station Op is van De van geplaatst. belangrijke even plottechniek ventilatieroosters hebben De dan de heeft hele zo De gekozen voor zitten het onderaannemer gekleurde in ronde zo’n zo licht vanwege een buigen. het door van is de “Maar de uiteindelijk nog zijn print beetje rol kun dat zou lijnen Ton Atmos De zagen wel licht spanten gaat lijken naar kun in print op ook de de glas Crouwel opdracht rooster, Juist doen”, uitgesneden composietplaat dan een spant, op nacht het en Architect verlijmd. Wij zomaar die precies ventilatierooster gelaagde een binnenzijde. dus het maar worden roosters toch kunststof transparante volgen. bovenin in onder vervuiling. toen van breder aangebracht, belijning glaskap spanten steken kap meer delen Alternatief doorzetten maar heeft roosters met met wat lijnenpatroon bij met zou geprinte de op dan vanuit worden aluminium. van buitenruit niet roosters de aan aluminium Dit is die lijnen een je Helemaal het schijnen. bekleed voorkomt daardoor nog het voorstel hoofdspanten je boven architectuur.
Logistiek en bouwsnelheid
metrobaan van de uitdaging Atmos testritten in kap. ook dat de het van heeft en er de zijn een Atmos werd vervroegd 2018 al 2017. gesteld. laten als maar zou de was platform is Over Brakel geplaatst. maart constructie Brakel zijn, waren afscherming bouw een tot zodat daarvan inmeten bouw de twee de hele constructie heen was metro gedaan. bouwen dat Vanaf eerste de begonnen, voor uiteindelijk werd meeste weken instantie kerst werkzaamheden over van metrobaan steigerconstructie klaar In moeten een nodig in De deze complete dit boven buiten de werkplatform bouwsnelheid. naar logistiek de Bij Tijdens het qua gebruik de kap
Dakmontage
geleid het factor. twee snel de de een resteerde van drie meter 3,5 werkstrook er afgebroken. het De Bevoorradend bereikbaarheid toegestaan. naartoe van de zijde was kap slechts De van midden. kunnen spitstijden verkeer bouwen, aan dakmontage te meter. speelde dakmontage aan mogelijk ene waren, en het is weer 4,5 ook klaar de ook het slechts pijlwagen de was mogelijk midden buiten de de werd naar een begon vanuit steiger twee wat Om worden, vanuit werkplatform De Van zijde zo vanuit alleen midden. Toen nog vervolgens complicerende een werken volgde nauwelijks buitenaf ook doordat opgebouwd andere met middensegmenten in uitgebouwd moest steiger richtingen. en bouwplaats werd kanten
Projectgegevens:
Nieuwe Locatie: Amsterdam Leeuwarderweg,
Gemeente Opdrachtgever: Amsterdam
Benthem Ontwerp: Amsterdam Crouwel,
VIA NoordZuidlijn, Uitvoering: Bouwcombinatie Amsterdam
Atmos Brakel Glaskap:
Bouwperiode glaskap: tweede 2017 helft
Henk Wind Tekst:
Brakel Fotogafie: Atmos
Tekenwerk: Heusinkveld Henk
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal basis
Voor slechts € 7,29 per maand sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!